Nyheter

Sponsorerna del 1: “En god affär”

Ur arkivet plockar vi nu fram artikelserien med tre idrottssponsorer.

Sponsring av idrott är inte bara en god samhällsgärning.

Mikael Fransson ser det som en god affär.

Att investera i en idrottsförening behöver inte bara vara en godhjärtad samhällsgärning.
Det kan vara en god affär också.
Idrottsföreningarna, på alla nivåer, är beroende av en gemensam ingrediens.
Sponsorpengar.

 

[ad_dropper zone_id=”1234″]

 

Vi pratade med två av dessa samhällsinvesterare om vad som driver dem – och vad de får tillbaka.
Mikael Fransson är en tung sponsor till handbollsföreningen H65 Höör. Inte för att han är en lokal företagare som står upp för sin hembygd.

Inte för att att han i hela sitt liv varit en passionerad handbollsälskare.

Han gör det främst av familjeskäl – och för att det är bra business.

– När jag gör någonting gör jag det antingen helhjärtat eller inte alls. Kring H65 går jag all in och det gäller främst elitverksamheten, men även till viss del ungdomssektionen, säger Fransson.
Vars grundintresse bygger på att hans egen dotter, Mikaela, spelar i föreningen.

Hon kom till H65 från Vinslöv, där även företaget Jomi Systems, är stationerat.

– Jag har stöttat Vinslövs IF och Vinslövs HK i flera år tidigare eftersom det är en hembygd och det känns naturligt, men när Mikaela satsade på en elitkarriär och hamnade i H65 lärde jag känna människorna i Höör och det har känts naturligt att sponsra föreningen.

– Jag ska inte hymla med om att jag förmodligen agerat på liknande sätt om hon spelat i Lugi, jag följer ju min dotter.
Genom att figurera som klubbens näst största sponsor har Mikael Fransson även fått en unik inblick, och delaktighet, hos en titeljagande skara handbollsproffs.

– I H65 har jag inte bara fått goda vänner för livet utan även upplevelser som jag personligen värdesätter väldigt högt. Att få vara med under Europacupresor och ta del av lagets framgångar där har varit väldigt häftigt.

 

[ad_dropper zone_id=”1246″]

 

– Men även att få vara med under Elitseriekämpandet har varit speciellt. När laget åkte upp till Karlstad och slog Hellton skrevs jag till och med in som en av ledarna och satt med på bänken under match. Niklas Harris coachade, jag och Nils-Åke Åkesson, lagets fotograf, satt med på bänken och stöttade och var till och med inne på planen under timeouterna.

– Det var en väldigt häftig upplevelse och jag känner verkligen att jag är en del av någonting bra. Inte bara finns med som en anonym finansiär. Dock har jag tackat nej till att ta en plats i styrelsen, tiden räcker helt enkelt inte till och jag känner att det inte skulle bli ett hundraprocentigt arbete från min sida.

Franssons företag, Jomi Systems, tillverkar bland annat befuktningssystem, ogrästvättare och annat. Han tog över företaget för fem år sedan och verksamheten sker både in- och utrikes.

– För mig är sponsring av H65 en företagsinvestering som ger god avkastning. Som det kontrollfreak jag är håller jag stenkoll på vad jag får tillbaka av mina satsade pengar i klubben och då menar jag både i mjuka och hårda värden.

Fransson tar fram en pärm och slår upp ett diagram.
– Titta här. Detta är statistiken över antalet sidvisningar på företagets hemsida. Se på de här höga topparna. Vet du när de har kommit till?

Nej?

– Inom loppet av 24 timmar efter en TV-sänd H65-match.

– Eftersom Jomi Systems syns på bästa plats på matchtröjorna så är kopplingen väldigt tydlig. Normalt sett har vi 130-150 sidvisningar. Efter en match har vi cirka 650 visningar. Jag har kunder som ringer upp och säger att de sett mitt företag på TV.

– Rent ekonomiskt är det svårt att mäta exakt vad det ger, men jag ser ju att det finns tydliga och direkta kopplingar till att vår omsättning har ökat med 30-35 procent. Ur ett ekonomiskt perspektiv så vågar jag inte sluta sponsra H65, säger Fransson med gravallvarlig blick.

Han fortsätter att nämna andra företagsvinster.

– Handbollen i sig bygger broar mellan människor. När jag nyss var på ett affärsmöte i norra Stockholm såg jag hur det på vår partners kontor hängde Skånelatröjor. Plötsligt var vi två handbollssponsorer som talade med varandra, inte bara två företagare, och då öppnas dörrar.

– Vi samarbetar även med megastora företag i Danmark där ju damhandbollen har en jättehög status – därför har H65:s framgångar i Europacuperna, bland annat mot danska topplag, varit ovärderliga för mig.

Hur viktigt är det att laget presterar? Skulle du backa ur om de hade missat ett slutspel, exempelvis?
– För mig är inställningen viktigare än prestationen. Jag blir en stolt sponsor när laget krigar och kämpar.

Som storsponsor och förälder till en av spelarna – hur mycket lägger du dig i det sportsliga? Kommer du med krav på att din dotter ska spela?
– Nej. Niklas Harris ska naturligtvis sköta allt det där själv. Nästa säsong blir det Ola Månsson som coachar laget och det ska han såklart göra tillsammans med övriga i tränarstaben – inga andra.

– Jag är väldigt glad över att Mikaela trivs i föreningen och vill fortsätta spela, det är det viktigaste för mig. Det och att vi har kul tillsammans på middagar, resor, träningar och matcher.

Mikael Franssons H65-hjärta har vuxit efterhand. Nu drar han även in andra sponsorer till föreningen.

– Så blir det ju. När man förhandlar med en kund om en stor order kan en del av överenskommelsen innebära att de går in med en liten summa i H65. Vissa företag är gärna med och syns i de sammanhangen, andra väljer att sponsra anonymt.

– Det är ett givande och tagande och kan jag vara med och bidra till att föreningslivet mår bättre generellt, inta bara H65 Höör, så gör jag gärna det, förklarar Mikael Fransson.

Christoffer Ekmark

Handbollen bygger broar mellan människor och underlättar affärerna, konstaterar H65-sponsorn Mikael Fransson. Foto: Christoffer Ekmark
Handbollen bygger broar mellan människor och underlättar affärerna, konstaterar H65-sponsorn Mikael Fransson.
Foto: Christoffer Ekmark

 

Relaterade artiklar

Back to top button
Close