Nyheter

Sponsorerna del 2: “Så många mervärden”


Del två om sponsorerna som räddar klubbarna fortsätter idag med Peter Condrup.

Nog för att det finns ekonomiska värden i att sponsra en idrottsförening.
Peter Condrup vill helst belysa samhällsnyttan det innebär.

Att det blev Landskrona BoIS som tog en permanent plats i Peter Condrups hjärta är inte så konstigt.
För dem som växer upp i staden och är begåvade med ett stort fotbollshjärta är det svårt att inte få en svartvit-randig själ. Oundvikligt rentav.

[ad_dropper zone_id=”1234″]

− Men det var först 1995 som jag tog klivet in i föreningen på allvar. Efter krisåret 1994 behövde klubben vända på skutan rent ekonomiskt och då var jag en av personerna som engagerade mig. Något år senare tog jag plats i styrelsen och idag är jag vice ordförande i föreningen, säger Condrup.

Under de dryga 20 åren som gått sedan dess har Landskrona BoIS haft ett högst varierande hälsotillstånd såväl ekonomiskt som sportsligt.

− Vi lyckades rädda klubben på 90-talet och jag har även varit med på resan som gick utför igen. Klubben ställdes minst sagt inför svåra utmaningar när man trillade ur Allsvenskan och senare även Superettan. Under de bästa åren i Allsvenskan kunde vi sälja souvenirer för 1,8 miljoner kronor − idag är den siffran 30 000 kronor. Allt handlar om att anpassa sig efter kostymen och bygga något från grunden. Det gjorde vi också och lyckades ta steget tillbaka till Allsvenskan och fostra flera spelare som tog sig vidare till proffsliv och landslag.

− Ändå tycker jag bestämt att BoIS som fotbollsklubb idag mår väldigt bra och framför allt kommer det att bli väldigt bra i framtiden. Vi har rätt stab i organisationen ändå från ungdomsleden till elitverksamheten.

Vad är din roll i föreningen idag?
− Jag sitter även med i marknadsgruppen där det gäller att hitta intäkter och andra sponsorer samt i fotbollsutskottet som behandlar truppen och andra sportsliga frågor.
Peter Condrup är en företagare med flera olika inriktningar. Byggföretaget Akea är kanske det mest kända, men även Mobill är en stor och växande kraft.

[ad_dropper zone_id=”1246″]

− Sammanlagt handlar det om fyra-fem företag som jag är involverad med som direkt sponsrar Landskrona BoIS. En del av dem verkar på de nationella och internationella marknaderna, andra, som Mobill, är främst profilerade inom Malmöregionen.

Men ta då Akea som exempel. Varför är det viktigt för det företaget att synas hos Landskrona BoIS?
− Först och främst handlar det om att förstärka varumärket. Men det är bara en av flera anledningar till att man som företagare går in och stöttar en förening eller föreningslivet i sig.

Vilka andra vinster ser du då, som företagare, i affären?
− Landskrona BoIS har ett stort företagsnätverk. På träffarna brukar det komma ett 80-tal personer och det är ett utmärkt sätt att bygga relationer till kunder, leverantörer eller samarbetspartners. Gamla som nya.

Hur viktigt är det för er att synas i ett elitsammanhang? BoIS är ju trots allt ”bara” ett division ett-lag.
− Just nu ja, haha. Jo, men visst vill man gärna synas i ett elitlag. Det är ett givande och tagande. Att sponsra en Allsvensk klubb innebär samtidigt helt andra kostnader.

Kan du på något sätt mäta det ekonomiska värdet i att sponsra en förening. Alltså sätta utgifterna i förhållande till vad du får tillbaka?
− Rent ekonomiskt, nej. Det finns så många mervärden i att sponsra en klubb som man kan ha nytta av på andra sätt, lång- och kortsiktigt. Men vi hade ju inte fortsatt om man inte fått någonting tillbaka av det, naturligtvis…
− Många gånger är fotbollen någonting som man kan bygga broar med. Man snackar fotboll först och sedan business. Då han man kommit varandra närmre på något sätt. Även om jag upplevt att det finns en baksida på det myntet också. En del har ju undrat varför man lägger pengar på något sådant som ett fotbollslag, speciellt när det inte går så bra resultatmässigt.

Ändå verkar det vara en helt annan aspekt i sitt sponsorutövande som Peter Condrup tycker är viktigast.

− Det handlar om samhällsansvar. Inte minst för mig som har hjärtat i Landskrona som stad. Där är det extra viktigt att ha en välfungerande ungdomsverksamhet som kan locka barnen till att spela fotboll. Jag är uppväxt i Borstahusen och mitt företag sponsrar även den föreningen − och även om jag numera bor i Malmö eftersom våra barn flyttade dit så kommer Landskrona alltid att vara ”min” stad.

Hur viktigt är BoIS för Landskrona?
− Enormt viktigt. På många sätt är det stadens ansikte utåt. För några år sedan gjordes det en undersökning som gick ut på vad människor runt om i Sverige förknippade Landskrona med. 80 procent svarade BoIS. På andra plats kom Öresundsvarven och på tredje plats kom Siw Malmqvist. Sedan tror jag att landskronaborna själva mår lite bättre om det går bra för stadens lag. Staden i sig har alla förutsättningar att lyckas − och den kommer att lyckas.

”Man snackar fotboll först och sedan business. Då han man kommit varandra närmre på något sätt” säger Peter Condrup. Foto: Christoffer Ekmark
”Man snackar fotboll först och sedan business. Då han man kommit varandra närmre på något sätt” säger Peter Condrup. Foto: Christoffer Ekmark

Condrup poängterar:

− Föreningssponsring är en variant av samhällsansvar och något som vi alla måste ta, både företag och privatmänniskor. Idrottsföreningar är inte de enda vi vänder oss till utan vi satsar även på läxhjälp, Cancerfonden och mycket annat.
– Man får välja ett sätt att bidra med som passar en. Bara Akea är involverat i uppemot 40 idrottsföreningar för att förknippas med idrottsliga värden och för att kunna dra nytta av nätverken kring dessa. Det ökar möjligheten att skapa arbeten.

Christoffer Ekmark

Relaterade artiklar

Back to top button
Close