Sponsorerna del 3: Därför väljer han MFF
Arkivkollen: del tre med idrottssponsorer fortsätter idag.
”Det handlar om att ta samhällsansvar” säger Slavo Veljkovic om VW:s sponsorsatsning på MFF.
Sveriges mest förnäma sponsorplats är den på Malmö FF-spelarnas bröstkorg.
Under tre säsonger är det Volkswagen-loggan som kommer att synas deär.
− Huvudsakligen handlar det om att ta ett samhällsansvar, menar Slavo Veljkovic, regiondirektör för Din Bil i Malmö.
Det finns flera sorters sponsorer inom idrottsvärlden. Dels små lokala företagen som många gånger pliktskyldigt ställer upp för föreningslivet i sin bygd. Dels de stora internationella företagen som vill förknippa sitt varumärke med en idrottsorganisation och de värden som finns i sådana sammanhang.
Volkswagen är lite av båda delar.
[ad_dropper zone_id=”1234″]
Under 2016 har en massiv satsning på svensk fotboll gjorts. Flera allsvenska lag är inblandade.
De tre Stockholmslagen Hammarby, AIK och Djurgården har alla Volkswagen som huvudpartner. Jönköpings Södra har bilmärket som sin huvudpartner. Liksom Malmö FF.
I mars skrev Svensk elitfotboll och den nationella organisationen för Volkswagen dessutom ett eget sponsoravtal.
– I och med avtalet med SEF tar vi vår satsning på fotbollen ett steg vidare. Fotboll har en stark förankring hos svenskarna och hos många av våra kunder, det är en riktig folksport och det passar oss väl. Den svenska elitfotbollen skapar också möjligheter till ett brett engagemang på alla nivåer, inte minst hos barn och ungdom, säger Sten Forsberg, chef för Volkswagen Sverige.
Svensk Elitfotboll menar att de är nöjda med avtalet.
− Detta är ytterligare ett steg mot vårt mål att vara Nordens bästa liga. Volkswagen är en perfekt partner för oss i vårt fortsatta arbete med ligornas utveckling, kommenterar Mats Enquist, Generalsekreterare på Svensk Elitfotboll.
I Malmö FF:s fall så är Volkswagen i sig ingen ny sponsor. Redan förra säsongen var man officiell bilsponsor.
− Vi har HIF, Malmö FF, Lugi, Falsterbo Horseshow, Malmö Redhawks och mycket annat som vi sponsrar, menar regiondirektör Slavo Veljkovic.
[ad_dropper zone_id=”1246″]
Men i MFF är ni ensamma på tröjan?
− Ja, där är vi tunga. Men vi är även sponsorer i betydligt mindre föreningar. Föreningar som satsar på ungdomsidrott och föreningar som står inför speciella utmaningar, som när Eslövs AI nyligen spelade Champions League-final. Vi vill vara med och hjälpa till − och samtidigt synas.
Själv har jag alltid varit med i föreningslivet − och jag lockas av situationen som uppstår när både föreningar och företag drar nytta av ett samarbete. Båda parter måste vinna något på det.
Vad är det viktigaste för Volkswagen när man sponsrar föreningslivet?
− Att vi når ut med vårat varumärke i ett bra sammanhang.
Finns det något sätt för er att mäta vad det är ni får tillbaka av att sponsra ett visst lag?
– Nja… Vi märker ju att folk pratar om oss, rekommenderar oss och faktiskt kommer hit till butiken. Vi har märkt att vi fått hit kunder vi aldrig haft förut − från både stora och små föreningar.
– Däremot går det inte att säga att vi sålt in si och så mycket tack vare en viss förening. Men vi ser helt klart att det tillför. Vi kommer i kontakt med människor och idag är det viktigt att vara aktiv inom dessa nätverk.
Volkswagens inträde i svensk fotboll och i Malmö FF skedde under en väldigt turbulent tid för det här företaget − vars eget varumärke skamfilades ordentligt på grund av en miljöskandal.
Vad har ni fått respons i samband med det?
− Vi har ändå fått fruktansvärt mycket positiv respons. kring den här satsningen. Men visst, vi har även fått negativa reaktioner i samband med att Volkswagen haft vissa avvikelser i sina avgassystem i USA. Men det känns skönt att Volkswagen i Europa nu är igång med myndighetsgodkända och för kunderna smidiga lösningar för de berörda bilarna.
En del menar att Volkswagen tvättar sig renare genom goodwillgärningar?
− Som vanligt finns det olika åsikter men utifrån det stora hela har vi fått väldigt positiv feedback.
Känns det orättvist? Ni är ändå ett företag som sedan många år är förknippat med idrottsrörelsen?
− Att det finns viss kritik får man ha förståelse för men visst kan det kännas orättvist lokalt, för vi har ju svårt att påverka sånt som gjorts i USA..
Volkswagen syns som sagt i flera allsvenska föreningar – hur mycket styr ni i Malmö hur sponsringen av föreningar styrs? Som exempelvis huvudsponsoravtalet med MFF?
− Vi har själva valt aktivt om vi vill vara med i Malmö FF och Helsingborgs IF. Det var vårat lokala val att synas i de här klubbarna.
– Vi kunde mycket väl ha valt att synas i andra sammanhang, men nu vi ett kontrat med MFF i tre år och det känns jättebra.
Vad har ni för sportsliga krav på MFF?
− Vi har inga krav på att de ska nå Champions League eller så. Det som är viktigt för oss är att MFF fortsatt förmedlar någonting positivt. Inte att det är stök och bråk på läktarna och sådär.
– Mycket glädje på hemmamatcherna − det är det viktiga för oss. MFF har en fantastisk publik och jag önskar att Redhawks kunde kopiera det på något sätt.
Hur fungerar det internt när ni ska dela upp pengar för annonsering och marknadsföring kontra föreningssponsring?
− Det är samma budget. Samma kaka vi tar av. Därför gäller det för oss att alltid noga överväga vad vi ska lägga krutet på.
Hur ser ditt historiska engagemang i MFF ut?
− Vrider man tillbaka klockan så var jag med när Nätverket startades redan 1999 av Hasse Borg och det gänget, även om jag var på ett annat företag då. Oavsett företag så har MFF:s nätverk varit nyttigt för många av de parter som vill vara med och ta ett samhällsansvar.
Just samhällsansvar och föreningssponsring går ofta hand i hand. Vad känner du inför det?
− Föreningslivet är en viktig funktion i samhället. Man får en social kompetens. Man lär sig umgås med folk och ta ansvar och framför allt blir människor en del av samhället. Därför tragiskt att höra när man drar ner på verksamheter runt om i länet. Man borde satsa mer på föreningarna − och därigenom slippa en hel del problem i samhället. Det tror jag verkligen.
− Vi vill fylla en funktion i samhället och det gynnar samhället i stort om föreningarna får bättre förutsättningar att bedriva sitt arbete. Därför är det här viktigt för oss, avslutar Slavo Veljkovic.
Christoffer Ekmark
Kontaktuppgifter:
Christoffer.ekmark@skanesport.se