Bara Liverpool större än Zlatan
Effekterna av tipsextraeran lever kvar.
Fortfarande vill fotbollstokar resa till england för att titta på Premier League och med Zlatan Ibrahimovic i Manchester United har intresset för den brittiska fotbollen exploderat – igen.
Vad som gradvis ändrats däremot, de senaste åren, är sättet hur svenskar reser till främst London, Liverpool och Manchester. Måhända är det mest ekonomiska alternativet att sy ihop allt själv; resa, hotell och matchbiljetter. Men i takt med att allt fler människor blivit lurade på falska matchbiljetter och hotell som inte levererar så har reseföretagen som arrangerar fotbollsresor fått ett större kundunderlag.
– Så är det definitivt. Det finns en trygghet i att använda ett etablerat reseföretag som syr ihop helhetsupplevelser. Nu för tiden finns det väldigt mycket falska biljetter i omlopp och människor blir konstant lurade att köpa billiga biljetter som ser väldigt verklighetstrogna ut. Bara för att få vända vid arenan, säger Stefan Rask på Eurotravel Sports.
Hur gör ni för att styra upp en ordentlig tillgång av äkta biljetter?
– Vi har ett samarbete med en officiell partner i England och köper upp biljetter för miljontals kronor redan innan säsongen har börjat.
Vart åker folk helst?
– Det hetaste resmålet är fortfarande Liverpool. Och eftersom tipsextragenerationen ofta är densamma som Beatlesgenerationen så går det att sy ihop paket som kombinerar dessa båda delar.
– Det näst hetaste resmålet är till den stad där Zlatan spelar.
Oavsett land eller stad?
– Ja. I Europa åtminstone. Så vi är väldigt glada att han inte gick till något lag i den amerikanska ligan, menar Rask.
Att få tillgång till biljetter på Old Trafford är dock inte det enklaste. De platser som är lediga efter det att säsongskorten blivit sålda fördelas internationellt – och Sverige har en liten del av det. Vi har lyckats få 100 biljetter per match – men hade kunnat sälja 1000…
Hur fungerar det med andra idrotter? Vad ser du för tendenser kring idrottsresor där?
– Inom handbollen har det hänt en del de senaste åren, inte minst i och med IFK Kristianstads framgångar där fansen och sponsorerna har ett stort intresse av att följa med på bortamatcher. Vi har även ett allt större tryck på Final Four-arrangemanget som är Champions League avgörande.
/Christoffer Ekmark
Kontaktuppgifter:
Christoffer.ekmark@skanesport.se