Rejält publikschvung för HK Malmö
Efter fyra hemmamatcher går det redan att se en positiv tendens beträffande HK Malmös hemmamatcher.
Snittet, även om det är vanskligt att räkna så, är 459 personer mer per match än förra säsongen.
459! Det är mycket det med tanke på att det är HK Malmö vi pratar om…
Ulf Mohlin, marknadschef i HK Malmö, gläds naturligtvis åt siffrorna. Men hävdar bestämt att det inte ligger några nya marknadsföringsknep bakom framgången.
– Vi har inte gjort någonting nytt. Snarare är det så att vi stramat upp marknadsföringsbiten. Exempelvis har vi bivit betydligt mer restriktiva kring fribiljetter och sådant. Förra säsongen satte vi det på sin spets vi något tillfälle och bjöd på fri entré för alla (tack vare ett sponsorsamarbete) – men det kom inte mer folk på matchen för det.
Det är, enligt Mohlin, inte så stor del priset som spelar roll. Åtminstone inte så länge det är skäligt.
– Den stora anledningen till att vi har mer publik nu tror jag helt enkelt beror på att vi har ett intressantare lag. Ett lag som förväntas tillhöra toppen och som faktiskt gör det också.
Men någonting mer annorlunda måste ni ha gjort, mer än att vässat till produkten?
– Njae. Nu senast hade vi bjudit in klubbarna från handbollsnätverket i Malmötrakten; ungdomar från IFK Malmö, Dalhem, Ljunghusen, Svedala och Klagshamn. Det kom en hel del, men en vardagskväll med matchstart klockan 19 är det svårt att få dit så många som man vill. Samtidigt är det en avvägning. På vardagskvällar är det enklare att få dit sponsorer som ser ett handbollsbesök som en del av sin representation. Det är svårare att få företagssponsorer på matcher under helger.
HK Malmö har arbetat lite annorlunda i flera år med att promota sina matcher. Åtminstone genom att tillverka och publicera matchannonser som går utanför de traditionella ramarna.
– Vi ville ha profiler på matchaffischer och var en av de första med motståndare på affischerna. Zoran Roganovic när han spelade i H43, Ronnie Hellström när vi mötte Hammarby och så vidare. Profiler av olika slag som sedan även kom till matcherna. Nu använder vi affischer med förvrängda ansikten.
Och det går hem?
– Ja, vi är nöjda. Och när Handbollsförbundet anlitade en firma att utvärdera de 14 klubbarna i Handbollsligan gällande hur man jobbar med kommunikation så hamnade vi i topp.
Har ni minskat på krutet gällande marknadsföringsbiten?
– Nej, men vi annonserar mer digitalt.
Digitaliseringen är ju intressant att ta upp i sammanhanget. I samband med att alla matcher sänds på webben så dök publiksiffrorna år ett. År två var återhämtningen nästan total. Är det något ni lidit av?
– Nja, naturligtvis har vi märkt av digitaliseringen, men ,est på så vis att det är betydligt svårare att få folk att åka på bortamatcherna. Till och med för IFK Kristianstad är det så, fick jag reda på efter att ha pratat med deras klubbdirektör Nikolas Larsson. Tidigare kunde de ha ett bortafölje på vissa matcher med 300 personer. Nu har de svårt att fylla en buss med 50 platser.
En annan anledning till att HK Malmö noterar högre publiksiffror är, som Mohlin tidigare var inne på, att laget är bättre. Samtidigt kanske det är så att ni får retroaktiv utdelning på er marknadsföring tidigare år?
– Så kan det ju vara till viss del. Och där har vi ett samarbete med andra klubbar att vara tacksamt för. Vi har hela tiden haft en bra dialog med både Redhawks och MFF. Exempelvis har man fått gå två för en på våra matcher om man varit på en MFF-match. Att det dessutom går bra i flera olika Malmöidrotter samtidigt kanske också gör sitt, vi ligger ju i toppen både i fotbollen, ishockeyn och handbollen. Jag tror att vi alla kan dra nytta av varandra på olika sätt.
Några andra nya grejer på gång?
– Ja, den 21/11 spelar vi mot RIK borta och i samarbete med Quality Hotel på Hyllie kommer vi att arrangera en after work. Tanken är att vi ska bli ett stort gäng som samlas där för att se matchen på storbild tillsammans. Bli det lyckat är tanken är att göra liknande arrangemang fler gånger.
Mohlin avslutar:
– Hur som helst tror jag på en spännande vår när laget spelat ihop sig. Det kan räcka riktigt långt.
Christoffer Ekmark
Fakta:
4 hemmamatcher
Lugi 2032 (1239 ifjor)
IFK Ystad 1877 (möttes ej ifjor)
Aranäs 884 (772 ifjor)
Sävehof 1067 (975 ifjor)
Snitt: 1465
Fjorårets första hemmamatcher
Karlskrona 628
Aranäs 772
IFK Kristianstad 1385
LUGI 1239
Snitt: 1006
Kontaktuppgifter:
Christoffer.ekmark@skanesport.se