Puma lyfter MFF till en ny nivå
Puma fortsätter att vara MFF:s dräktleverantör.
Det nuvarande samarbetet inleddes 2001 och har förlängts i omgångar. Nu är det klart att det fortsätter och Pumas marknadschef för Norden, Rutger Hagstad berättar att man lyft det nyblivna svenska mästarlaget till en högre nivå.
_ Med Champions League och annat är MFF moget för nästa nivå och det gör givetvis allt bara ännu roligare att det är ett färskt SM-guldlag vi fortsätter att samarbeta med.
_ MFF ingår numera i vår portfolio av europeiska lag. Man ska kanske inte jämföra med våra allra största klubbar som Arsenal och Dortmund, men klubbar som Rangers, Stuttgart och Rennes kan vara en bra jämförelse och MFF blir vårt flaggskepp i Norden, säger Rutger Hagstad och berättar lite om vad det innebär.
_ Vi tar fram speciella matchtröjor både hemma och borta med en unik design för just den klubben. Det blir också speciella träningskläder med ett träningsställ som kommer att släppas för försäljning. Kollektionen med träningskläder ska vara unik för just MFF. Vi lyfter även det vi kallar Fan-wear till nästa nivå med tröja, hoodie och ett fåtal särskilt framtagna produkter.
Trots det 15-åriga samarbetet – och ett antal tidigare perioder då Puma klätt MFF – var det inte alls självklart med ett fortsatt avtal. Puma fick slåss för det, och tog kampen.
_ Många konkurrenter ville in efter Champions League-åren och det krävs mer än bara pengar för att vinna mot exempelvis Nike och Adidas. Det behövs ett nära samarbete för att lyfta både MFF:s och Pumas varumärke.
_ Därför kom idén att vi flyger ner MFF till Pumas huvudkontor i Tyskland och gör en presentation av vad vi kan göra. Jag är jättestolt över den dragningen där våra stora chefer var med. Vi visade på storbild vad vi ville göra med MFF, hade klätt upp skyltdockor som mötte MFF-delegationen i entrén och presenterade vår strategi för de närmaste åren. Jag tror att den dagen blev avgörande för avtalet. Istället för att bara locka med pengar visade vi att Malmö FF är viktigt för oss och att tillsammans kunde vi göra mycket mer, säger Rutger Hagstad.
Av ekonomiska skäl kan Puma alltså inte tävla med de allra största, som Nike, eller klä de allra största klubbarna, som Real Madrid. Men det finns också en policy att lagen Puma samarbetar med ska vara ”Puma-mässiga”.
I Sverige har Puma förutom MFF Hammarby IF, Helsingborgs IF och Örebro SK i Allsvenskan plus Halmstads BK, IFK Värnamo, IK Frej och Östers IF i de lägre serierna samt FC Rosengård och Umeå IK i damallsvenskan.
I Norge samarbetar man med bland annat Strömsgodset och HamKam.
_ Vi vill ha lag som känns som Puma-klubbar. Atletico Madrid är det mer än Real Madrid, exemplifierar Rutger Hagstad och betonar att i Tyskland har man redan hittat exakt rätt.
_ Där är Dortmund, som vi alltså har, en perfect match. Samma i England med Leicester City, Arsenal och Newcastle.
Men den personliga matchtröje-favoriten är en annan och har stått sig genom åren.
_ Italiens landslag. Deras dräkter är fantastiska och jag har alltid älskat att följa Italien i de stora mästerskapen. Men jag är även svag för Aston Villa och West Hams tröjor.
Tack vare det nytecknade avtalet är det också spikat att Pumas planer för MFF:s matchtröja för 2017 kommer att fullföljas. Allt är klart för lansering och nytt för i år – och den nya högre nivån – är att hemma- respektive borta-tröjan kommer att presenteras med ett rejält event vid separata tillfällen.
_ Hemmatröjan troligen i mars i god tid innan den allsvenska starten och bortatröjan senare under säsongen. Så gör vi med våra internationella lag och MFF är ju numera ett av dem. Tröjmodellen 2017 kommer förresten att bli ursnygg med unika detaljer som verkligen representerar Malmö FF.
Fram till släppet är dräkten lika hemlig som startuppställningen inför matcherna. Flera av MFF:s anställda har varit med i processen, men alla håller tyst och några bilder som kan läcka ut finns inte.
_ Allt har gått flera varv inom huset så att vi ska veta att modellen är förankrad. Bland dem som varit med finns Magnus Svensson, Ola Gällstad och Magnus Frank. Men som sagt, inga bilder och utåt ska ingen veta något innan det är dags.
Då hoppas Rutger Hagstad att MFF-supportrarna ska tycka som han själv redan gör; att tröjan är skitsnygg. Men det han verkligen inte vill ha är ingen reaktion alls.
_ Lanserar vi en tröja och det är alldeles tyst, då är det inte bra.
_ Då är det faktiskt bättre som när MFF-tröjorna hade rövlapp eller bortatröjorna kallades Barbershop. Eller när Halmstads BK:s bortatröjor kallades de fulaste någonsin. Då snackas det i alla fall. Alla har olika åsikter och det är alltid spännande när vi släpper nya tröjor. MFF:s tröjor gör mig alltid lite extra stolt. Inte minst när laget tar SM-guld.
I den långsiktiga strategin ingår också att öka försäljningen av matchtröjorna.
Där ligger MFF och Hammarby långt före de övriga lagen. 4 000-6 000 replica-tröjor går åt. Men det är Pumas Norden-chef inte nöjd med. För MFF är visionen högre än så.
_ Jag är övertygad om att vi kan ta det till 10 000, betonar han.
Ole Törner
