Robert ryter: ”Var är passionen?”
Vår VD Robert Person har vässat pennan ånyo.
Nu får hockeypubliken en armbåge över revbenen.
Håller du med?
Hockeypubliken i Malmö är så tråkig så att klockorna stannar – men vad är det egentliga problemet?
Skånederby i Malmö Arena, Rögle bandyklubb på besök, ”lillebror” från norr vill tvåla till stöddiga Malmö! Bandyhistorik mot ”köpekultur”. Metaforerna skulle kunna vara många och känslorna historiskt heta mellan dessa två skånska hockeyklubbar. Ändå var gårdagens derby ganska avslaget ur perspektivet heta känslor – Inte minst på läktaren!
Varför kommer inte ”folket” och varför brinner man inte mer för sitt lag även på hockeyläktaren i Malmö? Detta sagt med referens att Malmö redan har näst högsta publiksnittet i SHL.
Det känns lite för enkelt att dra till med att det görs för få mål i svensk hockey, i synnerhet med vad som hände i förra Skånederbyt som slutade 6-7 uppe i Ängelholms hockeylada, där det nästan alltid är bra tryck på läktaren. Dessutom såg jag Redhawks bortamatch mot Färjestad som slutade 0-0, och det var en riktigt bra underhållande hockeymatch! I mångt och mycket tycker jag att SHL lever upp till sitt rykte att vara världens tredje bästa hockeyliga.
Vad är det då som gör att publiken dels sviker med att komma till arenorna i allmänhet, och Malmö Arena i synnerhet?
Min analys är att det hänger ihop med hockeyns totala upplägg och kostnader! Hur menar jag? Jo, SHLs och till viss del Hockeyallsvenskans upplägg bygger på hur man gör i NHL. Många matcher OCH ett slutspel ger grunden till mer Tv-pengar samt mer försäljning och intäkter på arenorna. Skillnaden mellan förutsättningarna med ett sånt upplägg är såklart marknadernas storlek och population.
I NHL spelar världens bästa spelare, i de flesta fall i mångmiljonstäder där arenorna i många fall är slutsålda och ett ev biljettöverskott går till hockeyturism. Så stora marknader innehåller fler människor med ekonomi att spendera pengar på nöje & sport, och då skapas förutsättningarna för att spela en grundserie med så många matcher, och ett slutspel som varar halvvägs in i sommaren.(och därmed in i fotbollssäsongen i Malmö).
Har Sverige dom förutsättningarna.. Nej!! Inte om hockeyn vill ha fulla arenor med människor som faktiskt är engagerade. Jo, om man vill att hockeyn skall bli en TV-soffsport.
Har Malmö förutsättningarna gällande hockey?
För ett tag sedan läste jag en artikel hos vår kollega KvP-sporten där Patrik Sylvegård sa såhär: ”Patrik Sylvegård erkänner att han kan vara avundsjuk på stadens stora varumärke, Malmö FF.
– Ja, det kan jag vara. Och är stolt över dem. Jag tycker jättebra om MFF och fotbollen ligger mig varmt om hjärtat, konstaterar han.
– Det är klart man ibland vill ha deras publik, speciellt deras ståplats, tänk om det skulle vara det trycket här. Men jag tycker vår publik gör det bra efter förutsättningarna. Jag är jäkligt tacksam för att de trott på oss hela tiden, även när det har varit lite tuffare”(Källa: kvp.se 20161031)
Med det som referens, tillbaka till frågan – har Malmö förutsättningarna gällande hockey?
Nja, är nog svaret om man vill ha den publiken. När det bränner till, och staden väljer att samlas så har man förutsättningarna. Det mest tydliga exemplet är nog situationen 2008/09, när begreppet Babyhawks uppstod. När det ekonomiska ”klyddet” i Redhawks tvingade klubben att spela med stadens pågar, juniorer och inlånade spelare från stadsdelen Kirsebergs lag Pantern, då var det lapp på luckan mot lag som Nybro hockey, och 12500 Malmöbor bar fram SITT lag i arenan!
Här tycker jag Sylvegård och hans stab gör ett ärligt försök, att ha fler Skåningar i omklädningsrummet än övriga språk, vilket jag tror är en absolut förutsättning att lyckas i Malmö. Vi har sett för mycket främlingslegioner på isen genom åren i den här staden, och skall man snegla på Malmö FF så är det här mycket av deras framgång ligger, att slussa in skånepågarna i laget. Utan kopplingen till staden finns inte grunden till att publiken får en känslomässig relation till laget, då blir det som en hitrest teateruppsättning, och publik därefter!
Malmö är dessutom en segregerad stad. Hög andel invånare från andra länder och därmed kulturer. Kan dom bli intresserade av hockey? Självklart, men det är en svindyr sport att hålla på med om man jämför med fotboll, och tittar man på snittlöner för Malmös population är man långt ifrån landets högsta, vilket i sig försvårar förutsättningarna. Det skapar ganska höga trösklar för många samhällsskikt att få en relation till hockeyn.
Snittar man dessutom 2 matcher i veckan, minst, och biljettpriserna ligger på i snitt c:a 250kr och man går två i familjen blir det tuffare att fånga Malmös breddpublik, och publiken som med passion kan följa och bära sitt lag till framgång.
Dom som redan håller på med hockey då, och som borde vara de första att ta sig till arenorna för att kolla? Jo, de finns och är ganska många, men här kommer ytterligare en sak som försvårar i hockeyn, man tränar 3-5 dagar i veckan, tidigt i åren, och spelar match dom andra två. Så tar man tiden och lägger till ekonomin så är även detta en ganska tuff ekvation att få ihop för de flesta familjerna. Även här tycker jag att man inom hockeyn gör det svårare att få folk till arenorna. Kidsen ser helt enkelt sina förebilder mer på TV och youtube än man gör på arenorna. Tidens tand – jovisst, men då skall hockeyn i Malmö kanske vara en TV-soffsport!
När jag gjorde min research för att skriva artikeln så var jag inne på Redhawks hemsida, en bra och tydlig sådan, men det som slog mig var att när jag sökte på att köpa biljetter och årskort fick jag vid fyra tillfällen C-More´s reklam för att se hockey på TV istället!! Där jag var för att köpa biljett och se hockey live! Aningen paradoxalt kan jag tycka.
Själv har jag ett ganska stort hockeyhjärta! Visst, jag brinner för fotbollen och missar aldrig en match med Malmö FF, men som ung var jag på isen när MIF tagit SM-guld, och en galen Malmö Isstadion varit dåtidens ”Häxkittel” och burit sitt lag till framgång. Jag har två hockeyspelande ungdomar hemma, båda i IK Pantern, och är gift med en hockeymorsa från Karlstad, så insynen i hockeyförutsättningarna finns.
Med detta sagt så hoppas jag att man kan hitta fram till en publik som kan brinna för sitt Malmö Redhawks, det är dom värda nu! Man har en ledarstab med Sylvegård i spetsen som förstått att det måste vara stadens lag, och inte bara ett lag, som man kan brinna för och heja fram till nya framgångar! Och en arena som förtjänar annat än den teaterpublik som man i mångt och mycket har på läktaren nu.
Vägen dit heter sportsliga framgångar och större tillgänglighet för ”folket”. Sportslig framgång är troligtvis enklare än att inom hockeyn skapa bredare tillgänglighet för ”folket” i Malmö och vinna dess hjärta och få deras passion!
Till dess får vi nöja oss med bra hockeyunderhållning i Malmö Arena, och få passionen på Swedbank stadion!
Robert Persson
Kontaktuppgifter:
Christoffer.ekmark@skanesport.se