Joel Eriksson fick göra ett första DTM-test
Joel Eriksson har avslutat ett lyckat första test i den tyska standardbilsserien DTM (Deutsche Tourenwagen Masters), ett av Europas främsta racingmästerskap.
18-årige Eriksson från Tomelilla ingår sedan i somras i BMW:s officiella juniorprogram, och gavs den här veckan chansen att för första gången testa en av den bayerska tillverkarens fullfjädrade DTM-bilar under tre dagar på Jerez-banan i södra Spanien.
Eriksson tog plats bakom ratten i en BMW M4 DTM under onsdagen, torsdagen och fredagen, och ställdes inför såväl regn som torra förhållanden i ett test där också BMW-junioren Ricky Collard (20, Storbritannien) samt amerikanen John Edwards (25) utvärderades för BMW:s räkning.
På plats i Jerez fanns också två av BMW:s ordinarie DTM-förare, Augusto Farfus (33, Brasilien) och Bruno Spengler (33, Kanada).
Joel Eriksson, yngst av BMW-kvintetten, fick åtskilliga timmar bakom ratten och tog plats i bilen under onsdagsförmiddagen, torsdagseftermiddagen samt hela fredagen. Testerna avlöpte mycket positivt.
– Ett fantastiskt test, säger Joel Eriksson.
_ BMW M4 DTM är en av de absolut bästa bilarna jag har kört och jag är tacksam för att ha fått den här chansen av BMW Motorsport här i Jerez. Jag var tvungen att vänja mig vid att sitta på vänster sida i bilen, och inte i mitten som i F3:an, vilket var en ny erfarenhet. Dessutom var Jerez en helt ny bana för mig, men jag kom in i det ganska snabbt och fick tidigt en bra känsla för både bilen och banan.
_ Det är en grym bil, med så mycket mer effekt än jag är van vid. Det känns overkligt att sitta i en standardbil med så mycket grepp. Det är massiva mängder downforce – och så ser den bra ut också! Allt har gått som jag hade hoppats och både jag och teamet är väldigt nöjda med de här tre dagarna.
Bilarna i DTM är bestyckade med fyraliters V8-motorer på närmare 500 hästkrafter; mer än dubbelt så mycket som en Formel 3-bil. BMW:s M4 DTM accelererar från 0-100 km/h på runt tre sekunder. Bilarna är också utrustade med det F1-inspirerade omkörningshjälpmedlet DRS, samt högeffektiva kolfiberbromsar.
Joel Eriksson är den yngste av fem representanter i BMW:s officiella juniorprogram, där förutom Collard även Louis Delétraz (19, Schweiz), Jesse Krohn (26, Finland) och Nico Menzel (18, Tyskland) ingår.