Sökes: deltagare till Gothia Cup – i Kina
Världens största fotbollsturnering, Gothia Cup, har breddat sin plattform.
Med hjälp av bland andra Jan Sjöwall har turneringen nu även startats upp i Kina.
– Första året 2016 blev en succé och nu växer det i hiskelig takt, säger Jan Sjöwall.
”Made in China” kan vara världens mest vanliga produkthänvisning. Men de importerar en del också, österlänningarna, och svenska idrottsklassiker är en del av det som lockar kineserna.
Gothia Cup har alltså startat upp, men kineserna ägnar sig även åt Vasaloppet och Vätternrundan. Svenska varumärken som applicerats på den kinesiska marknaden.
– Kinas ”Vätternrundan” går inte ens runt någon sjö, flikar Jan Sjöwall (boendes i Bjärred) in.
För hans del är det dock Gothia Cup som har inarbetats hos kineserna. I Shenyang närmre bestämt, en nätt åttamiljonersstad i det nordöstra hörnet av landet – en bit från den Nordkoreanska gränsen – som bland annat tillverkar BMW-bilar.
– Det är exakt samma koncept som i Sverige. Gothia Cup i Göteborg har växt så det knakar i över 40 år och nu kommer det ca 40.000 människor varje år för att deltaga i turneringen. 1.761 lag med ledare från 80 länder 2016. -. Gothia Cup har därför, precis som Vasaloppet licensierat ett bolag att arrangera turneringen i Asien.
Första året lockades 260 lag från 29 länder.
– För oss var den en jättebra start. Det kom inga lag från Skåne den här gången, BK Häcken var där från svensk håll. Men jag kan tänka mig att fler svenska lag ställer upp 2017.
Vilka åldrar handlar det om?
– Från tolv år och uppåt. De börjar ju spela fotboll i väldigt ung ålder. Kina hade naturligtvis flest lag med, men där är det inte bara uppbyggt kring fotbollsföreningar – utan även skollag.
– Kineserna har bestämt sig för att bli bra på fotboll – så därför har det startat fotboll som obligatoriskt ämne i skolorna.
Vilken är din roll i det hela?
– Det finns ett bolag som har licensen och det ägs av tre svenskar – två är samma svenskar som via sitt bolag Nordic Ways, nyss arrangerat Vasaloppet i Kina för femtonde året i följd. Det direktsändes på TV i sjutton länder. TV inslag visades i ytterligare ett sjuttital länder världen över. En jättebra exponering för sponsorer, liksom också Gothia Cup China är en bra marknadsföringsplattform.
Lägg av!?
– Jo! Vasaloppet i Kina har till och med en kranskulla……. Det finns Kinesiska städer som vill ha svenska klassiker hos sig och vill vara med och arrangera tävlingarna. Det fungerar fint. Kineserna blir mer och mer intresserade av sport och friskvård i vår stil.
– Jag sitter i styrelsen för TVR i Sverige, ett bolag som arbetar med sponsring inom idrotten. TVR’s ägare Ragnar Krefting är också delägare i Gothia Cup China. Det var hans idé att starta en ungdomsturnering för att nå den stora kinesiska marknaden, skolor och universitet. Min roll har blivit att hålla lite ordning på förhandlingar och avtal eftersom jag gjort affärer i Kina i omgångar under 30 år. Det är inte helt okomplicerat och mycket fungerar annorlunda.
Hur har de löst allt med logistik/planer och så vidare?
– Staden Shenyang har investerat en halv miljard för att bygga 40 fotbollsplaner. Tidigare fanns det en golfbana på marken, men staden Shenyang byggde ett fotbollscenter istället – Shenyang Gothia Cup Football Park heter den.
– Längs floden har man byggt en infrastruktur för hela Gothia Cup-turneringen. Tusentals träd har planterats liksom skulpturer med fotbollsanknytning för att skapa en bra miljö. Mark är reserverad för ytterligare planer och boendet äger rum på Universitetsområdet.
Finns det någon fotbollskultur där sedan tidigare?
– Shenyang vill bli fotbollens huvudstad i Kina. Gothia Cup satsningen är en del i detta. Man har också byggt ett fotbollsmuseum! De försöker att skapa en fotbollshistoria. Till slut är det väl dom som uppfunnit fotbollen, haha. Man satsar stenhårt, under turneringen syntes Gothia Cup överallt och invigningen av turneringen på Olympic Stadium samlade 40.000 åskådare till en fullspäckad show som varade två timmar med artister från hela världen. Deltagarna från 29 länder tågade in på plan precis som vid ett OS.
Vad är nästa steg?
– Första året gick inte ihop sig ekonomiskt, så nu ligger fokus på att locka sponsorer, inte minst en huvudsponsor. Planer finns på att starta en karneval och bygga upp ett nätverk kring turneringen. I år kommer det att vara en hel massa kringaktiviteter. Vi kommer att ordna fotbollsläger ”The Road to Gothia Cup”. Vi kommer ut med information i över 10.000 skolor, universitet och idrottsklubbar. Tillsammans med XinHua, Kinas ledande nyhetsbyrå kommer vi att ha junior-reportrar i 70 städer som rapporterar om uttagningar till Shenyang. Vi har ett strategiskt samarbete med Tencent, ett av världens största IT bolag som äger qq och WeChat, Kinas motsvarighet till Facebook och WhatsApp. Det kommer att produceras film som kommer att sändas på ledande flygbolag. Tillsammans med sponsrande sportföretag kommer Gothia att synas i mer än 8000 butiker. Samtidigt blir bevakningen på både nationell och regional TV ännu större i år. Vi erbjuder också sponsrande företag att deltaga i CSR projekt. Det handlar ofta om att betala för lag från fattiga förhållanden att kunna deltaga. Mycket handlar om att förutom det sportsliga ge ungdomar från hela världen en fantastisk upplevelse de aldrig glömmer, att arbeta mot rasism och fördomar och för ”fair play” både på och utanför planen.
Allt blir så jättestort i Kina. Gothia Cup i Shenyang kommer med all sannolikhet att bli större än turneringen i Göteborg inom något år.
Med tanke på hur många västerländska spelare som nappar på proffsliv i Kina så borde det kanske finnas intresse från svenska klubbar att åka dit?
– Absolut. Det kan vara ett sätt…
Hur lätt är det att åka till Kina?
– Man behöver visum, men det tar bara en vecka att få. Det är inte speciellt komplicerat. Förhoppningsvis finns det något skånskt lag som nappar 2017, det är bara att gå till vår websida www.gothiacupchina.com och anmäla sig, avslutar Sjöwall.
Christoffer Ekmark
Se även:
Kontaktuppgifter:
Christoffer.ekmark@skanesport.se