Allt om de nya MFF-tröjorna
Det fanns en tid när supportrarna och medlemmarna i Malmö FF inte brydde sig så mycket om hur säsongens matchtröja skulle se se ut.
Den tiden är sedan länge förbi.
Numera är det viktigt på allvar, många har synpunkter och själva presentationen utvecklas till ett allt större event. I år valde MFF och PUMA att lägga den på årsmötesdagen.
Hemmatröjan alltså. För det blir ett släpp till. I sommar ska bortatröjan presenteras. Och då blir det internationellt drag.
Skånesport har tidigare berättat att PUMA uppgraderat MFF till en högre nivå i sitt samarbete med klubbarna runt om i Europa. Därför ska MFF:s bortatröja presenteras samtidigt som de största lagens nya tröjor. I och med att Sverige spelar kalenderår och majoriteten av Europa höst-vår passar det bättre att samordna bortatröjan med det internationella släppet.
– jag ser verkligen fram mot det. Arsenals, Dortmunds, Stuttgarts och ett par andra stora PUMA-klubbars tröjor klickas upp och så mitt i allt, MFF:s, säger Rutger Hagstad, nordisk marknadschef på PUMA.
Färgen och utseendet på den nya bortadressen är ännu så länge hemlig och ska så vara fram till släppet. Men det kommer att bli en förändring från de nuvarande mörkblå.
Färgen på hemmatröjorna är och ska alltid vara självklar. Det finns inget alternativ till det himmelsblå och det var givetvis så även årets såg ut när de presenterades på årsmötet.
Utseendet kan däremot variera och på årets upplaga har det bland annat tillkommit en unik detalj på framsidan.
– Vi har tagit tinnarna från borgen överst på klubbmärket och pressat in dem på tröjbröstet från kragen och nedåt så att de bildar ett grafiskt mönster som syns på nära håll. Jag tycker att det är riktigt läckert.
– Det är även ett sätt att markera att MFF-tröjan fått en unik design som vi tagit fram tillsammans med MFF. Det handlar inte längre om enbart en standardmodell. Vi har byggt en tröja speciellt för MFF, berättar Rutger Hagstad och betonar hur nöjd han är med den nya tröjan.
– Jag tror att den kommer att tas emot på ett bra sätt. För mig är den till och med snyggare än förra årets och jag är lika stolt över denna. Eller jag och jag, vi på PUMA är stolta, inte minst för att det syns att vi gått hand i hand med avtalet och tagit det till nästa nivå.
På varje tröja finns ett äkthetsbevis med ett unikt nummer. För två år sedan gjordes dessutom klubbmärket 20 procent större och det håller man fast vid. Tröjan är också något mindre tajt än de senaste åren. Plus utan rövlapp.
Målsättningen på sikt är att dubbla antalet sålda tröjor.
– Det är ett gemensamt och uttalat mål från MFF och PUMA.
Under framtagningsprocessen har butikschefen Magnus Frank, VD:n Niclas Carlnén och försäljningschefen Magnus Svensson från Malmö FF hela tiden varit med i diskussionerna och samarbetat med Rutger Hagstad och PUMAS designavdelning i Tyskland.
Inget har läckt ut och då har ändå alla tröjorna som ska finnas till försäljning i shopen från och med lördag i åtskilliga veckor legat klara i ett lager inne på Swedbank stadion.
Ole Törner