Intersport vill lyfta föreningars varumärke
En av Malmö FF:s officiella samarbetspartners är Intersport – ett företag som spelar en viktig roll när det gäller att stärka MFF:s varumärke i landet
Men det är inte bara de himmelsblå som Intersport kan lyfta.
– Vi kan göra Malmö FF till Skånes lag. Vi kan visa MFF på mer ställen än bara i Malmö.
Tomas Nanasi, regionchef för Intersport i södra Sverige, är bestämd i uppfattningen att en klubbs varumärke alltid kan bli starkare. Och med elva skånska varuhus har Intersport en viktig del i det. Inte minst när det gäller MFF.
På matchdagar kommer det folk till Stadion från alla Skånes hörn. För det är fler än Malmöbor som uppskattar högklassig fotboll.
– Vi kan visa MFF:s träningsprodukter i exempelvis Hässleholm och Kristianstad och faktiskt även i Halmstad. Dock inte i Helsingborg av naturliga skäl. Vi märker tydligt att allt fler i orter runt om i Skåne personer klädda i MFF-kläder.
MFF har ju även akademier runt om på många orter och stärker kanske sitt varumärke på det viset också…?
– Det är möjligt, men vi jobbar främst med merchendise. Och vad vi kan göra konkret är att lyfta varumärken med de redskapen.
Intersport har erfarenhet av att jobba med andra stora elitföreningar.
– Vi är bland annat pappa till IFK Kristianstads merchendise. Man kan se vad som hänt på läktaren där de senaste åren. Så har det verkligen inte varit tidigare. För några år sedan sa vi till Nicholas (Larsson, klubbchef, reds. anm) innan avtalet skrevs att vi skulle göra som MFF gjorde. Så vi tog fram en egen merchansvarig och jobbade fram sortimentet som höjdes till en ny nivå.
Hur går ni tillväga då rent praktiskt?
– Främst har vi samtal med våra högklassiga leverantörer som tar fram produkter vi gemensamt kommer fram till passar – sedan tar vi det med klubbarna och erbjuder dem olika valmöjligheter. Senaste exemplet är Malmö Redhawks vars merch-försäljning har förbubblats.
– Ett annat exempel är just IFK Kristianstad. 6-8 månader innan produkterna ska säljas gör vi igenom allt med våra leverantörer. Vi jobbar med de coola leverantörerna inom kläder. Det lyfter klubben från amatörer till elitnivå på den grejen. De är proffsiga på elitsport, vi är elit på merchendise.
I Sverige är vi, vill jag påstår, lite blygare på läktarna när det kommer till viljan och förmågan att klä sig i ett lags färger på läktarna. Ser du någon förändring i den attityden hos svenskarna?
– Jag, vi har blivit lite mer utländska de senaste åren. Lite mer amerikaniserade kanske. Men jag jämför hellre med Tyskland – där går alla på handboll i sin klubbs piké eller matchtröja eller vad det nu kan vara. OCH – de är nöjda med det. Malmö FF och Malmö Redhawks har kommit ganska långt på den biten, men i Kristianstad har man kommit längst. Där kan det sitta bankfolk i loger med en orange tröja över sin kavaj. Det ser man inte inom fotbollen eller hockeyn.
Just Kristianstad, Redhawks och MFF sneglar på varandra kring de här bitarna.
– Intersport bjöd MFF och Redhawks till Kristianstad inför en match . Alla fick prata om hur de jobbar. Vad gör IFK Kristianstad som inte Malmö FF lyckas med för att elda upp kostymnissarna och få dem att klä sig i klubbens merchendise? Det finns mycket att lära av varandra – och de är ju knappast konkurrenter.
Är svensken på väg att bli osvensk?
– Ja, kanske. Vi vill att han ska komma hem efter jobbet dra på sig matchtröjan och sedan dra iväg och heja på sitt lag.
Vad skiljer annars Intersport mot liknande aktörer på marknaden?
– Vi kan vara den lille lokala handlaren. Det gör att vi kan vara lite mer unika. Vi satsar även mer på sport än de flesta andra. Många andra tittar hellre på lågpris eller mode.
Intersport är även en flitig sponsor av både stora och små föreningar. vad har ni för policy kring de bitarna?
– Vi är duktiga på att lyfta varumärkena och kan även jobba lokalt. Det lockar såklart föreningar – och även olika landslagsförbund som inom fotboll och ishockey, säger Nanasi och fortsätter:
– För vår del är sponsring viktig på flera sätt. Vart hittar vi kunder? Jo, hos medlemmarna. Vi erbjuder klubbarna sponsring – och klubben erbjuder oss medlemsstocken. Det behöver inte vara en elitförening. Även små klubbar med många medlemmar är viktiga för oss.
Merchendise producerar Intersport naturligtvis bara till de största föreningarna.
– Att sponsra en elitförening är en del av vår marknadsföring. Allt är ett givande och tagande och vi har hittat en bra balans.
– En intressant grej är att vi i år sponsrar färre event. I år är vi bara tre arrangemang i hela Sverige och bara ett i Skåne – Åhus Beahchandboll. Där får vi verkligen någonting tillbaka. Dels syns vi väldigt bra – många Skånelag är där och handlar men även lag från övriga Sverige. Många samarbetsföreningar är där. Plus bra försäljningssiffror som spelar roll, såklart, i vårat eget tält. De stora eventen ger inte alltid lika mycket som de kostar att vara med
– Det arrangemanget har verkligen växt fantastiskt. Vi började med 50 t-shirts 1999. Idag omsätter vi ett antal miljoner i merchendise där.
Christoffer Ekmark
Kontaktuppgifter:
Christoffer.ekmark@skanesport.se