Så ska BoIS:arna komma närmre fansen
Landskrona BoIS rustar för att ta sig tillbaka till Superettan och elitfotbollen.
Både på planen – och i den egna organisationen där klubben har en anmärkningsvärt stark medieavdelning.
Syns man inte finns man inte.
Och i Landskrona BoIS syns – och hörs – man.
Inför kommande säsong i division ett södra har klubben sjösatt en medieavdelning som det är tveksamt att andra division ett-klubbar ens kommer i närheten utav.
– Vi har i år utökat vår mediagrupp för att kunna tillfredsställa suget efter BoIS. Bert Lundqvist och David Jönsson, som skötte det mesta i fjol, har nu fått fler medarbetare till hjälp. En av dem är Lasse Möller, som lämnade HD efter förra året. Som BoIS:are sedan många år tillbaka har han erbjudit sina tjänster och vi hälsar honom varmt välkommen. Lasse kommer dels att skriva på hemsidan, dels vara med i BoIS-TV. Han kommer också att deltaga i webbsändningarna. Max, – en allt i allo, säger styrelserepresentnten Christian Condrup, som även är med och styr mediagruppen.
Torgny ”Togge” Andersen startade i fjol ”Sunes Magasin” tillsammans med David Jönsson. Det kommer de att fortsätta med i år. ”Sunes Magasin” kommer att bli ett officiellt matchprogram i år. Men ”Togge” kommer att göra mer än så, han är med i webbsändningarna och hjälper även till med facebook och twitter.
Klubbfotograf från och med i år är Henrik ”Putte” Nordell. Övriga medarbetare i Mediagruppen är Fredrik Lind samt Jakob Nyremark, som framför allt kommer att producera webbsändningarna men också i mån av tid vara behjälplig med BoIS-TV. Max Lundmark har ett huvudansvar för gruppen..
– Vi började direkt i januari med att ta fram den här formen som vi har idag. Då kom vi överens om att det har varit bra redan föregående år, men vi ville göra det ännu bättre. Allt för att få en homogen bild ring, bild, text, ljud och film. Allt ska gå in i varandra och det ska vara väldigt proffsigt.
– Vi var redan ett stort gäng som är drivna och ambitiösa, men får en annan tyngd med Möller.
En del reagerar kanske på om det verkligen är kring detta en förening ska bränna krutet?
– BoIS är ett starkt varumärke. Vi vill fortsätta att bygga på det. Det finns en förhoppning om att spelare i BoIS ska vara idoler för ungdomarna i stan. Varje vecka ska vi lyfta fram dem och mediagruppen är en satsning som gör det möjligt. Längre intervjuer om spelarna i både text och video behövs för att ge en bild av dem själva. Spelarna har även varit ute hos föreningar och skolor som en del i en långsiktig plan.
Kostar inte det här en massa pengar för en klubb som redan haft det tungt?
– Vi har många eldsjälar kring klubben. Folk vill jobba med detta – det handlar inte om att ha hiskeligt betalt. Det görs på frivillig basis. Annars hade klubben inte orkat med detta själv. Vi är otroligt tacksamma för det, för de gör ett otroligt bra arbete, säger Christian Condrup.
Christoffer Ekmark
Kontaktuppgifter:
Christoffer.ekmark@skanesport.se