Gustav Malja kör igång säsongen i Bahrain
Den 27 november avslutades GP2-säsongen 2016 i Abu Dhabi. Nu, nästan fem månader senare, är Gustav Malja tillbaka i Mellanöstern för att på nytt ge sig in i hetluften i Formel 1-cirkusens främsta supportklass – som via ett namnbyte under vintern nu ytterligare stärkt sina band till motorsportens förstadivision. Det är dags för premiär i FIA Formula 2 Championship – Formel 2 – i Bahrain.
– Det här är veckan man gått och väntat på en hel vinter. Det känns helt klart lite speciellt att den äntligen är här. Jag är redo och hoppas förstås kunna ta så många poäng som möjligt både här i premiären och under resten av säsongen. Sedan får vi se hur långt det räcker, säger Gustav Malja.
Helgens F2-upptakt äger alltså rum på Sakhir-banan i Bahrain, samma plats där det avslutande försäsongstestet arrangerades för två veckor sedan. Totalt har Malja och resten av det 20 man stora startfältet avverkat sex testdagar inför premiären: tre i Bahrain, och dessförinnan tre på spanska Circuit de Barcelona-Catalunya.
– Testerna har varit lite blandade för vår del, fortsätter Malja.
– Barcelona var övervägande positivt, medan vi inte riktigt fick ut allt vi hade hoppats på av dagarna i Bahrain. Trots det känner jag mig ändå väl förberedd – och test är alltid test. Jag tävlade i Bahrain redan 2015 och har hela förra säsongen att luta mig emot, så nu handlar det mer om att hitta rätt i vår set-up för att maximera potentialen i både mig och bilen. Jag är extremt taggad!
Medan namnbytet från GP2 till Formel 2 statusmässigt har positionerat mästerskapet närmare F1 än någonsin tidigare innebär den nya titeln i praktiken inga större sportsliga förändringar.
Tävlingsupplägget är identiskt med det som varit i bruk en längre tid, med två race per helg och två olika gummiblandningar – en hårdare (prime) och en mjukare (option) – tillhandahållna av däckleverantören Pirelli. Varje förare har tre uppsättningar prime- och två uppsättningar optiondäck att tillgå under varje deltävling.
Det första av helgens race körs över en distans på 170 km (cirka 60 minuter) och innehåller obligatoriska depåstopp för byte av däck. Startordningen avgörs av utgången i fredagens kval.
Det andra och avslutande loppet är av så kallad ”sprint”-karaktär och sträcker sig över 120 km (45 minuter), utan depåstopp, med startuppställningen baserad på resultatet i Race 1 med omvänd ordning bland de åtta främsta för att främja omkörningar.
Gustav Malja är ensam svensk i fältet och har inför årets säsong tagit plats hos det spanska toppstallet Racing Engineering, tvåa i teammästerskapet i fjol.
– Jag var nere hos teamet i förra veckan och gjorde de sista förberedelserna, och nu är det bara att köra, avslutar den 21-årige Malmö-bon. Det är ett väldigt professionellt gäng och vi vet precis hur vi vill lägga upp den här helgen. Det blir spännande att se vart alla står och förhoppningsvis kan vi få med oss ett bra resultat direkt.
2017 års F2-säsong utgörs av 11 deltävlingar (22 race), varav tio – inklusive helgens premiär – körs tillsammans med Formel 1. Samtliga lopp visas i direktsändning på Viasat Motor, och live timing finns att tillgå på mästerskapets officiella hemsida.
Tidsskillnaden mellan Sverige och Bahrain är en timme.
Foto: Malja Racing