Joel Eriksson testar klassiska F1-banan Monza
I helgen avgörs säsongens andra deltävling för Formel 3-EM när mästerskapet når klassiska Monza – men redan i morgon onsdag tar fältet den italienska F1-banan i besittning för en dags officiella tester.
Joel Eriksson från Tomelilla tar sig an veckans begivenheter som ledare av EM-tabellen efter den framgångsrika premiärhelgen på Silverstone tidigare i månaden, där han med resultatsviten fyra, etta, tvåa direkt tog initiativet i poängsammandraget.
När säsongen nu fortsätter på kalenderns snabbaste bana ställs dock Eriksson ännu en gång – precis som i England – inför utmaningen att bekanta sig med en för honom helt ny arena. Monza utgör ännu obeträdd mark, och onsdagens test blir därför ännu viktigare än vanligt för skåningen i ambitionen att träffa rätt inför helgens tävlingar.
– Monza är en ny bana för mig, men det var Silverstone också och vi fick med oss ett bra resultat därifrån, kommenterar Joel Eriksson.
_ Det tog dock ett par pass innan jag fick till det i England och jag fick tänka till rejäl för att lyckas, så det är inte en utmaning man ska underskatta. Dessutom är Monza hemmaplan för Prema, som alltid är starka, så det kommer inte att bli lätt.
Eriksson tror dock att Monza-banans karaktär, där huvuddelen av det 5.793 km långa varvet består av långa rakor och tighta chikaner, blir enklare att anpassa sig till än de mer tekniska kurvkomplexen på Silverstone.
– På förhand skulle jag tro att Monza är lite lättare att lära sig, fortsätter Eriksson.
_ Spårvalen känns mer uppenbara än på Silverstone – det finns nog egentligen bara en linje – och man behöver inte kombinera broms och instyrning på samma sätt. Samtidigt vet man aldrig; det kanske visar sig att det är precis tvärt om. Nu får vi ändå en hel testdag i morgon och jag hoppas och tror att det ska räcka inför helgen.
Joel Eriksson har för närvarande en ledning på 12 poäng i FIA F3 European Championship, med Callum Ilott (Storbritannien) närmast bakom.