MotorNyheter

Gustav Malja firar midsommar med Formel 2 i Baku

För fyra veckor sedan körde Gustav Malja hem säsongens första pallplats i FIA F2 Championship när han slutade trea på gatorna i Monaco. Under midsommarhelgen fortsätter F2-äventyret på en annan stadsbana, om än av betydligt snabbare karaktär, när fältet slår läger i hjärtat av Azerbajdzjans huvudstad Baku. 

Baku City Circuit gjorde entré på Formel 1-kalendern förra säsongen, och redan då fanns Malja på plats för att tävla i supportklassen som då gick under namnet GP2 (sedermera omdöpt till Formel 2).

Resultatmässigt gav besöket vid Kaspiska havets västra strand den gången en poänggivande tiondeplats i det första av helgens två race, medan Malja tvingades att bryta det andra. Inför årets visit är skåningen, som senare under sommaren kommer att testa en Formel 1-bil för allra första gången tillsammans med Sauber F1 Team, inställd på att fortsätta segla i vinden efter Monaco-pallen.

– Det känns förstås bra att komma till Baku med resultatet i Monaco i ryggen, men ännu viktigare är att vi haft en bra uppbyggnad inför helgen nere hos teamet i Spanien, säger Gustav Malja.

_ Vi känner oss väl förberedda. Banan är i princip oförändrad sedan i fjor, sånär som på en och annan ny kerb, och vi är inställda på att den kommer kräva bra fäste framför allt bak, ut ur de långsamma kurvorna. Det blir viktigt att attackera inbromsningarna, vända runt bilen med tålamod och gå tidigt på gas i varje utgång.

Baku City Circuit mäter drygt sex kilometer, och är liksom banan i Monte Carlo alltså belägen på vanliga vägar i stadens centrala delar. Till skillnad mot de trånga gatorna på Rivieran är layouten i Baku dock betydligt mer öppen, snabb och omkörningsvänlig – inte minst tack vare en drygt två kilometer lång sträcka med full gas i slutet av varvet, där bilarna tar sig an ett par höghastighetskurvor i närmare 300 km/h.

– Helgen i Baku förra året var lite smått kaotisk, och det var två av de absolut mest händelserika racen på hela säsongen, fortsätter Malja.

_ Jag tror att det finns potential för något liknande i år, för banan bjuder verkligen in till bra racing i Formel 2. Det finns många olika typer av kurvor – de flesta tas på tvåans växel, men några är också extremt snabba. Den långa rakan gör dessutom att man måste kompromissa lite med inställningarna, vilket öppnar upp för omkörningar.

Malja och hans team Racing Engineering har så här långt den här säsongen visat prov på bra fart i racetrim, men upprepade gånger behövt ta sig upp genom fältet från mer blygsamma startpositioner efter tyngre tidskval. Inför vistelsen i Azerbajdzjan ligger extra fokus därför på prestandan över ett flygande varv.

– Vi har pratat om det tidigare, men kvalet är något vi känner att vi måste fortsätta att förbättra, avslutar Malja. Om vi lyckas där skulle det göra hela helgen mycket, mycket enklare. Vi vet att vi har en bra balans i racen, så nu gäller det att sätta ihop hela helgen och kvala bättre också. Det blir mitt första mål i Baku, och sedan får vi ta det därifrån. Simuleringarna hos teamet har sett bra ut och känslan är positiv, så det är bara att ge allt!

Midsommarhelgens Formel 2-tävlingar drar igång med fri träning och kval på fredag, följt av ett race vardera på lördag och söndag.

Gustav Malja ligger efter tre körda deltävlingar på nionde plats i mästerskapstabellen, på samma poäng som åttondeplacerade Nicholas Latifi.

Foto: Mattias Persson / Motorsport Publication & FIA F2 Championship

malja-i-baku-2

TIDSSCHEMA
(svensk tid)

FIA F2 Championship – Rd. 4
Baku City Circuit

Fredag 23 juni
Fri träning: 09.00
Kval: 13.00

Lördag 24 juni 
Race 1: 10.00

Söndag 25 juni
Race 2: 12.00

TV-TIDER

Race 1 (lördag)
LIVE, Viasat Motor, 09.55
REPRIS, Viasat Motor, 00.35

Race 2 (söndag)
LIVE, Viasat Motor, 11.55

 

Relaterade artiklar

Back to top button
Close