MotorNyheter

Jimmy Eriksson tvingades bryta på Paul Ricard

Jimmy Eriksson visade prov på fortsatt bra fart när han noterade snabbaste tid av samtliga Mercedes-förare i det stora 1000-kilometersloppet på franska Paul Ricard under lördagskvällen, men gick i slutändan resultatlös från tävlingen sedan han tillsammans med teamkamraterna Maximilian Buhk och Franck Perera tvingats bryta med tekniska problem. 

HTP Motorsport-trion kvalade in som femte ekipage i det 58 bilar stora startfältet, och placerade därmed sin Mercedes-AMG GT3 #84 i ett bra utgångsläge inför start av det sex timmar långa loppet – Blancpain GT Series-säsongens längsta så här långt.

Racet fick också en lovande inledning när Buhk, som tog hand om körningen under den första tredjedelen, utan problem kunde hänga med i det ledande tempot och växla över till Eriksson som femma.

Den 26-årige Tomelilla-pågen fortsatte sedan på Buhks inslagna väg under sin egen tvåtimmarsstint, då han också noterade varvtiden 1m58.439s; den snabbaste av någon Mercedes-förare i hela tävlingen, och den sjunde bästa totalt.

Eriksson lämnade över till Perera på fjärde plats, med sekundhäng på den tredjeplacerade WRT-Audin rattad av DTM-duon René Rast/Nico Müller samt Antonio Garcia (som slutade på GT-pallen i 24-timmarsloppet i Le Mans förra helgen).

Perera hann dock dessvärre inte mer än en handfull varv på sin stint innan han tvingades parkera vid sidan av banan med ett ännu inte specificerat motorproblem, samtidigt som mörkret nästan kusligt talande sänkte sig över Paul Ricard under timmarna före midnatt.

Slutsegern gick senare, efter 170 körda varv, till Bentley-gänget Andy Soucek, Maxime Soulet och Vincent Abril. Eriksson/Buhk/Perera bröt på det 124:e varvet.

jimmy-paul-r-2

– Det är alltid tråkigt när man tvingas bryta på det här sättet, och särskilt den här gången när vi faktiskt var med i kampen om pallen i högsta grad, säger Jimmy Eriksson i ett pressmeddelande.

– Maximilian hade gjort en bra förstastint, jag var väldigt nöjd med min, och Franck är alltid snabb här på Paul Ricard, så det såg onekligen bra ut. Jag lyckades i alla fall sätta det snabbaste Mercedes-varvet och vi hade jämna och fina varvtider med ett stabilt däckslitage, så vi får helt enkelt ta med oss det positiva och komma tillbaka starkare nästa gång.

Helgens race i Frankrike var inte bara i sig en stor begivenhet, utan också en sorts generalrepetition inför Blancpain GT Series-säsongens absoluta höjdpunkt: det klassiska 24-timmarsloppet på belgiska Spa-Francorchamps om ganska exakt en månad.

– Spa är det största och viktigaste loppet, och det är fullt fokus mot det som gäller nu,fortsätter Eriksson. Paul Ricard gav oss chansen att förbereda oss på många av de moment vi kommer att ställas inför på Spa, inklusive nattkörning och längre körpass på ett par timmar i stöten. Naturligtvis är det inte optimalt att tvingas bryta här, men det var ändå tur i oturen att motorn rasade så pass sent i loppet. Nu hann vi genomföra majoriteten av det, och det var väldigt viktigt inför Spa.

Eriksson är heller inte speciellt oroad för tillförlitligheten inför storloppet i de belgiska Ardennerna.

– Teamet undersöker vad som hände och jag är säker på att de kommer hitta orsaken. Det här är sådant som händer ibland, tyvärr. Bilen har gått som en klocka fram tills nu och jag är övertygad om att vi kommer till start med bästa tänkbara tekniska förutsättningar på Spa. Alla team kommer att maximera allt för den tävlingen, och jag tar hellre det här problemet här än i Belgien. Vi blickar framåt och jag är riktigt, riktigt laddad inför mitt första 24-timmarsrace någonsin.

Spa 24-timmars äger rum den 27-30 juli.

Foto: SRO & Mattias Persson / Motorsport Publication.

RESULTAT (topp fem)

Blancpain GT Series | Rd. 6
Endurance Cup | Rd. 3
 Circuit Paul Ricard, Frankrike

1: A.Soucek/M.Soulet/V.Abril, 170 varv
M-Sport, Bentley Continental GT3

2: V.Shaytar/D.Rigon/M.Molina, +29.272s
SMP Racing, Ferrari 488 GT3

3: R.Rast/N.Müller/A.Garcia, +1m19.230s
Team WRT, Audi R8

4: R.vdZande/F.Serrallés/D.Juncadella, +1m22.658s
AKKA-ASP, Mercedes AMG-GT3

5: L.Ordonez/A.Buncombe/K.Chiyo, +1m37.964s
Motul Team RJN, Nissan GT-R Nismo GT3


DNF: J.Eriksson/M.Buhk/F.Perera, 124 varv
HTP Motorsport, Mercedes-AMG GT3

 

Relaterade artiklar

Back to top button
Close