William Nilsson siktar på pallen i Höljes
Till helgen körs RX2 International Series på svensk mark och Tomelillapågen William Nilsson kommer till start med en seger i ryggen.
– Jag är jäkligt sugen på en pallplats i RX2. Det har varit ett mål för mig och att lyckas inför den svenska publiken och med 24 startande i klassen vore jättestort, säger 17-åringen i ett pressmeddelande.
Förra året lockade rallycrossen 44 400 personer till den lilla värmländska byn Höljes. Dagtid är det full fart på banan, och med tusentals campande motorsportentusiaster i skogen kring banan är stämningen på topp även nattetid.
– Höljes är verkligen speciellt, det liknar ingen annan tävling. Det är en folkfest som har blivit tradition för både publiken och oss förare, säger 17-årige William Nilsson.
Nilsson kör Supercar Lites, som är rallycrossens näst högsta klass, och RX2 International Series ses som det inofficiella världsmästerskapet.
– Jag är jäkligt sugen på en pallplats i RX2 och Höljes. Det har varit ett mål för mig och att lyckas inför den svenska publiken vore jättestort. Samtidigt är det 24 startande och hälften av startfältet ryker innan semifinal, så jag är riktigt glad bara jag får köra semi. Det är ruskigt hård konkurrens.
Det har varit ett hektiskt schema med fem tävlingar under de senaste sex veckorna. Mästerskapsledaren Nilsson har hunnit med en seger och två tredjeplatser i RallyX Nordic, medan han ligger på sjunde plats i RX2 International Series.
– I RallyX Nordic har det gått riktigt bra och jag har fått med mig bra självförtroende därifrån. Även i RX2 har jag bra tempo, trots att resultatet inte blivit riktigt lika bra. Men jag har hela tiden sagt att det skulle vara ett läroår för mig internationellt och de tävlingarna som är kvar kommer jag satsa på klättra i mästerskapet.
Förra året gjorde han internationell debut i Supercar Lites i Höljes.
– På Höljesbanan i fjol var det första gången jag körde en riktigt regntävling. Jag lärde mig oerhört mycket av det. Sedan dess har jag utvecklats enormt, på alla plan egentligen. Dels att jag fått mer rutin i bilen, och jag har bevisat för mig själv att jag kan vinna tävlingar. Det är en rätt stor grej.
Foto: Tony Welam