FotbollMalmö FFNyheter

MFF kan ta över försäljningen på Swedbank stadion

Med bara 18 månader kvar på avtalet med SSP om driften av Swedbank stadions kiosker och restauranger har MFF börjat smida planer för hur allt ska skötas från och med 2019.

– Vi håller på att ta fram ett beslutsunderlag där vi än så länge håller öppet för flera olika alternativ, säger Malmö FF:s VD Niclas Carlnén.

– I praktiken kan man säga att ytterligheterna är att som nu ha allt utlagt på en extern partner eller att ta hand om allting i egen regi. Mellan dessa alternativ finns olika kombinationer där vi kan välja att låta föreningen eller MFF Event AB ta hand om delar av verksamheten och externa partners andra delar. Det finns till exempel inget som säger att samma aktör ska sköta kioskerna och restaurang 1910 plus lokalen som nu innehåller O´Learys.

Avtalet med SSP, Scandinavian Service Partner, trädde i kraft redan den 1 januari 2008, alltså året innan Swedbank stadion invigdes. Under åren har det varit ett av de mest omdiskuterade avtalen i MFF:s historia och klagomålen har haglat. Kritiken har gällt bland annat sortimentet och priserna, men framförallt köerna och tiden servicen har tagit.

Niclas Carlnén slår dock fast vid att det inte är uteslutet att man tecknar ett nytt avtal med SSP.

– Allting vägs in i beslutsunderlaget, även kritiken. Sedan ska man säga att framförallt under det här året har vi ökat både personalen, antalet öppna kiosker och försäljningsställen. Det gjorde vi redan ifjor, men ytterligare i år. Det syns också i att vi faktiskt säljer mer i kioskerna ,så det tar vi som ett tecken på att SSP har förbättrat sig, tillsammans med Malmö FF. Vi har fått en högre servicenivå mot våra besökare.

– Kvalitén på restaurangen, alltså 1910, har också ökat. Klagomålen är färre.

Han påpekar att det innan underlaget är klart är oerhört svår att säga vilket alternativ som är bäst och att det är därför MFF inte vill låsa sig vid något av alternativen.

– Det är ju även kopplat till hög respektive låg risk. Man kan minimera risken, men samtidigt tjäna mindre eftersom man även minimerar möjligheterna. Eller så gör man tvärtom.

Är inte försäljningsökningen du pratar om ett argument för att MFF själva ska gå in och ta över driften?

– Svårt, det är inte bara att gå in och ta över. Man ska även ha kompetensen. Idag har vi 120-150 publikvärdar som jobbar på våra matcher. Jag tror att övrig personal är mer än dubbelt så många, i alla restauranger och kiosker. Därför är det väldigt enkelt att säga att det där kan ni göra själva, men man ska vara medveten om vilket maskineri det faktiskt handlar om.

– Det finns heller inget facit som säger att det här är det bästa. När vi tittat runt på klubbar vi mött internationellt och även våra kollegor i Allsvenskan har vi sett att alla de olika lösningarna vi diskuterar är representerade. Det är de lokala förutsättningarna som avgör med allt från lagstiftning till vilka företag som är etablerade på marknaden. Vi har nu hämtat in massor med information. Nu måste vi bygga ihop den faktamängden och hitta en lösning vi tror på.

Tittar ni även på ishockeyn?

– När vi jämför med hockeyn ser vi att de har fler evenemang per år vilket innebär att de naturligt får mer rutin på sin personal. De har även flera brejk där man kan sälja, vilket ökar mängden. Det är den stora skillnaden. Fotbollen är inte byggd för att optimera försäljningen utan för att maxa upplevelsen. Sedan kompletterar man med försäljningen och då ska man vara så duktig på det som man kan vara.

– Jag ska dock säga att jag inte har en aning om exakt hur det ser ut i ishockeyn och SHL. Jag vet att Växjö Lakers är bäst i klassen och att Malmö Redhawks inte själva har försäljningen i Malmö Arena. Men vi har koncentrerat oss på att samla in intryck från fotbollen runt om i Europa och Allsvenskan och ska som sagt använda oss av det när vi tar vårt beslut.

De flesta klagomålen mot SSP har väl handlat om logistiken, det vill säga att det tagit alldeles för lång tid att serva varje kund och att köerna har växt?

– Absolut och när vi har analyserat det har vi sett att det hängt ihop med hur mycket erfarenhet personalen har. Därför har vi tillsammans med SSP lagt ner energi på att utbilda både den vanliga personalen och gruppcheferna och där har SSP tagit notan eftersom det är deras personal. Sedan har vi som sagt även ökat personalen. Vi har aldrig haft så många i kioskerna som vi har nu.

– Innan har det varit så att har vi ökat i publik på matcherna har vi minskat i försäljning när det gäller kronor per åskådare. I år är kronor per åskådare konstant eller till och med högre trots att publiksnittet ökar. Det måste betyda att köerna minskat. Men vi vet också att vissa kiosker är mer belastade än andra, framförallt de som är på östra sidan närmast ståplats. För att minska trycket öppnade vi därför möjligheten att använda en av kioskerna på ståplats från sittplats.

Ölförsäljning kan vara en stor intäktskälla. Hur känsligt är det?

_ Öl och kaffe är de bästa marginalprodukterna. Det är dock alltid en balans. Öl och vin har vi i begränsade områdena där det måste finnas en ID-kontroll och just nu finns det på fyra platser på Swedbank stadion inklusive tältet utanför. Samtidigt är det så att alkohol ska vara i en rimlig mängd.

Hur mycket jobbar ni med att få åskådarna att komma tidigare till Stadion?

– Där konkurrerar vi ju med allting som finns runtomkring, Möllan och var man nu väljer att ladda upp. Och då måste vi se till att jobba med att skapa en inbjudande miljö på Swedbank stadion med allt från att se till att det blåser in mindre på ståplatstorget till att om vi spelar klockan 17.30 kanske se till att vi sänder matcherna som börjar klockan 15 och då skapa bra möjligheter att sitta och äta och dricka så att man kan umgås. Förfesterna som MFF Support arrangerar passar till exempel exakt rätt in i jobbet med att få folk att komma tidigare och vi ser att de gör det också, konstaterar Niclas Carlnén.

Basen för överenskommelsen mellan MFF och SSP som tecknades 2008 var att SSP betalar en hyra för lokalerna de är verksamma i och i gengäld tar hand om alla intäkterna av försäljningen i dem. Ryktesvis har det under resans gång funnits propåer om att i förtid lösa ut avtalet. Men det har alltid strandat på att SSP krävt kompensation för restvärdet på de tunga investeringarna man gjort i maskiner och andra inventarier i Swedbank stadion för att kunna sköta försäljningen.

SSP-avtalet är för övrigt inte det enda av de gamla avtalen från anläggningens barndom som snart löper ut. Avtalet mellan Malmö FF och Swedbank om att namnge Stadion gäller bara till och med årets säsong.

Ole Törner

 

Relaterade artiklar

Close
Close