MotorNyheter

Dubbelbestraffning förstör för Eriksson/Baumann

Jimmy Eriksson och teamkamraten Dominik Baumann hade fart nog att slåss om pallen vid helgens Blancpain GT Series Sprint Cup-tävlingar på tyska Nürburgring, men förlorade chansen när Baumann tilldelades två bestraffningar inom loppet av några minuter.

Den svensk-österrikiska HTP Motorsport-duon fick en bra inledning på tävlingen i Eifelbergen när man avslutade både träningen och tidskvalet som snabbaste Mercedes-ekipage. En fjärdeplats totalt i kvalet markerade ett lovande utgångsläge i det 33 bilar stora startfältet, och Eriksson/Baumann såg äntligen ut att kanske kunna bli kvitt en del av det oflyt som kantat parets framfart i Sprint Cup-delen av årets Blancpain-säsong.

Dessvärre skulle olyckan dock ännu en gång snart vara framme. Baumann tog hand om den inledande stinten i lördagens entimmeslånga så kallade kvalrace (där utgången avgör startuppställningen till söndagens avgörande final), men hamnade i tumult redan i starten när han kolliderade med en McLaren. Några varv senare uppstod en liknande situation på nytt, den här gången i duell med en Audi-konkurrent – och domarna valde i båda fallen att hålla Baumann som skyldig.

Den österrikiske fabriksföraren tilldelades två stycken drive-through-straff, och tvingades därmed långsamt passera genom depån inte bara en, utan två gånger. Därmed var loppet förstås effektivt över, även om Eriksson under sin avslutande stint satte några av racets absolut snabbaste tider och tog bilen upp till 23:e plats.

Från motsvarande utgångsläge i söndagsfinalen fanns det sedan inte mycket att göra. Eriksson inledde den här gången bakom ratten och körde upp sig till 17:e plats, innan ett problematiskt depåstopp satte nya käppar i hjulen och innebar ett nytt tapp i resultatlistan. Baumann tog upp stafettpinnen som 22:a, men repriserade Erikssons avancemang från den första stinten och tog till slut målflagg på placering 17.

– Det har verkligen gått troll i vår Sprint Cup-säsong, och det här var en ganska typisk helg för oss på det sättet, kommenterar Jimmy Eriksson. Vi inledde året med en pallplats och har haft samma potential mer eller mindre hela tiden sedan dess, men det har alltid varit något som strulat. Just den här gången var det Dominik som hamnade i ett par tuffa situationer, men jag är verkligen inte sur över det – vi är ett team och det gäller att vi alla levererar samtidigt för att nå ända fram. Det är bara synd att vi så sällan har fått de resultat vi haft fart för.

Helgens tävling på Nürburgring var den sista för säsongen i Sprint Cup, och den näst sista totalt i sammanlagda Blancpain GT Series där också långloppsdelen Endurance Cup ingår. Den stora finalen avgörs i Barcelona (Spanien) om två veckor, då alltså med ett Endurance Cup-evenemang.

Jimmy Eriksson ligger fyra i Endurance Cup och har fortsatt möjlighet att slåss om medaljerna i det sammandraget.
– Nu är det bara att lägga den här helgen bakom oss och blicka framåt mot Barcelona, avslutar Eriksson. Det har gått betydligt bättre i Endurance Cup och jag vill verkligen, verkligen avsluta den här säsongen på topp. Jag tror att vi har goda möjligheter och jag föredrar faktiskt de längre racen framför de lite kortare. Det blir mindre chansartat. Jag är grymt laddad för Barcelona!

Eriksson/Baumann slutar på 11:e plats totalt i Blancpain GT Series Sprint Cup 2017, trots alla problem som tvåa bland Mercedes-bilarna. Audi-duon Robin Frijns/Stuart Leonard säkrade Sprint Cup-titeln genom en seger i söndagens race på Nürburgring.

RESULTAT (topp fem)

Blancpain GT Series | Rd. 9
Sprint Cup | Rd. 5 (final)
Nürburgring, Tyskland

1: R.Frijns/S.Leonard, 30 varv
WRT, Audi R8 LMS

2: M.Winkelhock/W.Stevens, +3.967s
WRT, Audi R8 LMS

3: A.Caldarelli/E.Perez Companc, +4.622s
GRT, Lamborghini Huracan GT3

4: M.Palttala/J.Krohn, +5.840s
ROWE Racing, BMW M6 GT3

5: C.Engelhart/M.Bortolotti, +6.807s
GRT, Lamborghini Huracan GT3


17: J.Eriksson/D.Baumann, +21.045s
HTP Motorsport, Mercedes-AMG GT3

Relaterade artiklar

Back to top button
Close