SSP vill ha hjälp att vässa servicen på MFF-matcherna
Sedan Swedbank stadion invigdes är det SSP som på MFF:s uppdrag sköter driften av kioskerna och restaurangerna. Det nuvarande avtalet löper ut efter 2018 och SSP vill gärna ha ett nytt.
Stundtals har kritiken varit hård från besökarna men SSP:s hållning är att det är något får man tåla när jobbar med Sveriges största och bästa lag. Förväntningarna är väldigt höga på alla som jobbar på Swedbank Stadion, så väl som på spelarna, publikvärdarna, kioskmedarbetarna eller serveringspersonalen på restaurangerna. SSP betonar att man gjort stora investeringar och förändringar för att förbättra servicen samtidigt som många grovt underskattar hur pass svårt det är att vid ett 20-tal tillfällen om året kunna ta hand om och servera upp mot 20 000 åskådare.
– Jag är ganska ny på den här positionen, i november 2015 kom jag in i företaget. Efter det har vi i samarbete med MFF förbättrat det mesta, vilket också en enkät MFF gjorde 2016 visade. Bland annat har vi skapat tio nya försäljningsställen. Vi har blivit mycket bättre på att kommunicera. Vi är ytterst måna om att scanna av vad besökarna vill ha. Ett exempel på detta är att vi redan innan säsongsstarten presenterade årets kioskutbud för MFF Support och fick godkänt. Vi har cirka 170 medarbetare i kioskerna under varje match, vilket är en ökning med 30-40 procent mot föregående år. Vi har öppnat två nya sidobarer, sju nya kiosker och vi har även investerat i ett tält. Inom en kort öppnar vi ytterligare en bar som ska sälja starköl och vin för de gäster som sitter på övre plan, säger Tim Bengtsson, Operations Manager för Region Syd på SSP-
Att man numera inte behöver slå in sin kod vid kortbetalning om summan är under 200 kronor snabbar också på serveringen.
– Det är en risk vi har tagit på oss. Som det ser ut nu pendlar kortbetalningen mellan 70 och 80 procent. Resten är kontanter, vilket tar mer tid.
Tim Bengtsson (bilden) hymlar inte om att han helst sett 100 procent kort
– 100 procent hade varit bättre för alla och det vill MFF också. Dels för att minska köerna, dels för att öka tryggheten. Nästa säsong ska det vara kontantfritt överallt utom i kanske två-tre kiosker där vi behåller möjligheten för barn och andra att handla utan kort.
_ Vi har minskat sortimentet i kioskerna för att kunna ta hand om fler supportrar. Ett bevis på att detta varit framgångsrikt är att försäljningen har ökat rejält. Det kommer klagomål då och då och jag vet inte hur det var förr, men nu tittar jag på varenda ett oavsett om det är ställt till MFF eller oss och svarar, säger Tim Bengtsson.
Något som SSP inte kan påverka är antalet matcher. Ju fler desto bättre. Det ger nämligen inte bara ökade intäkter utan även mer intrimmad personal.
– Om vi haft 35 matcher som det kan bli vid Europaspel, fler landskamper och till exempel några externa matcher som det damallsvenska derbyt mellan LB07 och FC Rosengård kan vi använda personalen mer frekvent. Då får de mer rutin och det blir enklare att behålla de vi har utbildat. Det är inte alltid lätt att hitta och behålla personal som jobbar 3-4 timmar 20 gånger om året. Vi hade ett bemanningsföretag inne för att rekrytera personalen, men de tyckte att det var en för stor utmaning och nu gör vi det på egen hand med samma personal. Det fungerar redan bra, men det hade blivit enklare med 30-35 matcher.
– Logistiken är omfattande. Vid IFK Göteborgsmatchen serverade vi 2500 tallrikar i 1910 och logerna. Ute på arenan har vi 67 kiosker inklusive tältet. I O Learys, som vi också driver, ska vi hantera en deadline där alla i stort sett kommer, beställer och går samtidigt i en fullsatt lokal.
– Vi kan fortfarande bli bättre, men det här är också ett uppdrag som kräver mycket, säger Tim Bengtsson.