MotorNyheter

Joel Eriksson påkörd i ledning – tvingade bryta Formel 3-VM

Joel Eriksson tvingades se en realistisk segerchans gå upp i rök i Macau Grand Prix när han, i ledning, blev påkörd av engelsmannen Callum Ilott och under hjärtskärande omständigheter tvingades bryta Formel 3-VM 2017.

Eriksson från Tomeilla startade söndagens 15 varv långa finalrace från andra ruta, bredvid Ilott på pole, men tog inför fullsatta läktare omedelbart hand om ledningen i kraft av en bra start.

Loppet neutraliserades sedan senare på det första varvet när japanen Marino Sato kraschade i utgången av Melco-hårnålen och tvingade fram en Full Course Yellow-situation.

Vid omstarten kunde Ilott utnyttja slipstreamingen bakom Eriksson för att dra sig upp jämsides på rakan mot den skarpa Lisboa-kurvan, där den brittiske Ferrari-junioren – som låg på utsidan – plötsligt styrde åt höger, rakt in i Eriksson.

Kontakten, som skedde i 260 kilometer, innebar att Erikssons framvinge brast och fastnade under vänster framhjul; skåningen understyrde in i barriären vid Lisboa, och tävlingen var brutalt nog för hans del över. Ilott tvingades i depå med punktering och bröt senare två varv från mål.

Ilott bestraffades retroaktivt med tio sekunders tidstillägg för påkörningen, om än verkningslöst.

joelbryttva

– En enorm besvikelse, säger Joel Eriksson i ett pressmeddelande. Allt gick exakt enligt plan fram till dess. Jag gjorde en bra start, täckte innern ner mot Lisboa, och bilen kändes riktigt bra. Vi hade mer downforce idag och jag är säker på att jag hade kunnat öppna upp en lucka om jag fått chansen. Nu blev det så här istället – extremt tungt, men det fanns verkligen ingenting jag själv hade kunnat göra annorlunda.

Joel Eriksson har under helgen i Macau genomgående figurerat i det absoluta toppskiktet av resultatlistan. En andraplats på den första fria träningen följdes upp av snabbaste tid i det andra träningspasset, innan Eriksson slog till med en uppmärksammad pole position i fredagens tidskval. 19-åringen rattade där sin F3-bil runt den 6.2 kilometer långa stadsbanan på tiden 2m10.720s, 24 tusendelar snabbare än McLaren-stallets nyblivne reservförare i Formel 1, britten Lando Norris.

I lördagens Kvalificeringsrace blev Eriksson tvåa, bakom Ilott, innan han alltså ledde söndagens avgörande heat fram till påkörningen.

– Det här är andra gången Ilott kör av mig i ledning på en stadsbana (F3-EM på tyska Norisring 2016 var första) – vi byter väl kanske inte julkort i år, avrundar Eriksson. Extremt tråkigt slut på helgen, men jag är nöjd med min egen insats. Vi har bevisat att vi var snabbast på banan och att vi har kapaciteten att vinna ett sådant här stort VM-race. Macau är Macau, så enkelt är det. Man måste ha lite tur på vägen och det hade jag verkligen inte idag.

Finalracet fick en sensationell upplösning när både brasilianaren Sérgio Sette Câmara och österrikaren Ferdinand Habsburg, i kamp om ledningen, kraschade i den absolut sista kurvan på det absolut sista varvet. Istället kunde tredjeplacerade britten Dan Ticktum smått chockerad rulla förbi och ta målflagg som oväntad segrare i Macau Grand Prix 2017. Red Bull-stöttade Ticktum hade fram till utgången av sista sväng inte lett en meter av loppet.

Joel Eriksson har nu tävlat färdigt för den här säsongen. Med en silvermedalj i Formel 3-EM i bagaget intensifieras nu det redan pågående arbetet inför racingsäsongen 2018.

Foto: Mattias Persson / Motorsport Publication

 

Relaterade artiklar

Back to top button
Close