Nyheter

Krönika: Precis vad travsporten behövde – ett nytt Jägersro

Det har pratats länge om hur ett nytt Jägersro skulle kunna se ut.
Med galoppbana, utan galoppbana, 1400-metersbana, milebana…

Nu kan vi spekulera vidare på allvar. Marken där dagens Jägersro står är såld och där ska byggas fastigheter. Kring den maffiga träningsanläggningen alldeles intill dagens tävlingsbanor ska det nya Jägersro monteras upp och möjligheterna är stora. Inte oändliga, men väl unika.

För något år sedan revs klassiska Täby Galopp och så fick 08-regionen en ny fin galoppanläggning några mil utanför stan. Samt en rejäl påse guldmynt över…
Nu har Jägersro en liknande sits. Men man behöver inte lämna Malmö!

Dagens Jägersro, och då tänker jag främst på travsporten, känns hopplöst omodern. Inte ens en nostalgiker som mig kan påstå att lokalerna är fräscha, att närheten till hästarna finns där, att ljudsystemet duger. Och banan är anpassad för hur hästarna såg ut för 100 år sedan. Tusenmetersbanor känns hopplöst förlegade.
ALLT kan bli bättre. Och ett Jägersro som är på väg att självdö intressemässigt kan få en ny chans. Det är förresten inte bara Jägersro som behöver den här pånyttfödelsen. Hela travsporten är i behov av en renässans.

Det är bara en tidsfråga innan Solvalla ryker från Brommas utkanter. Skillnaden där är att travsporten lär flyttas längre bort från Stockholm.
STS, Skånska Travsällskapet, sitter på en kalashand här. De är kvar mitt i smeten, lättillgängligt intill motorvägen – och lättnavigerat för Malmöborna.
Jag har svårt att tänka mig att man skulle kunna fylla läktarna en Åbergskväll eller Gentlemannadag om man hade byggt nytt utanför, säg Svalöv eller Trelleborg…

Så. Hur ska man då bygga nytt?
Jag vill se innovation.
Ingen stentrist milebana. Och ingen galoppbana på utsidan…
Jag vill se ett balanserat samarbete där trav- galopp och ridsport kan skapa en hästsportmiljö som gagnar samtliga parter. Idag är man som hund och katt.

Travbanemässigt skulle jag hellre se ett nytt Vincennes än ett nytt Meadowlands. Alltså hellre en kuperad 2000-metersbana med vinklar och vrån än en steril 1600-metersbana. Jag vill se race i form av kraftprövningar.

Hur man än väljer att bygga, kompetens finns det synnerligen gott om, så ska det bli spännande att följa skånsk trav- och galoppsports utveckling de närmsta åren. Dagens besked var något av det bästa man kunde få.

Christoffer Ekmark

Läs även:

775-miljonersaffär klar: Jägersro rivs & flyttas

Relaterade artiklar

Back to top button
Close