HandbollIFK KristianstadNyheter

Så mycket skulle ett avancemang vara värt för IFK

IFK Kristianstad har för första gången på tre försök ett riktigt bra läge för avancemang inför slutspurten i Champions Leagues: gruppspel.
– Det skulle kunna innebära mellan 500 000 och en miljon kronor i intäkter, säger klubbchef Nikolas Larsson.

Zagreb eller IFK Kristianstad.
Något av de båda lagen kommer sannolikt att knipa den sista platsen i åttondelsfinalen i Champions League.
De båda lagen möts för övrigt i den sista omgången – nere i Kroatien.
– Jag skulle tro att allt avgörs då, säger IFK:s klubbchef Nikolas Larsson som denna tredje säsong i Champions League kan konstatera att intresset för Europacuphandboll är större än tidigare.
För visst har intresset ökat nu jämfört med tidigare CL-säsonger?
– Så är det, men fortfarande får jag ofta frågan “varför kommer folk inte till Champions League i samma utsträckning som handbollsligan?”.
Ja – varför?
– Vi har cirka 3500 säsongsabonnemang och till en vanlig hemmamatch i ligan har vi 1000 biljetter “kvar” att sälja. I Champions League startar vi med 1000 platser mer att sälja eftersom alla årskortsinnehavare inte per automatik går på Champions League.
Vilket man borde?
– Det är en annan typ av handboll där det ofta blir en annan typ av upplevelse. Vi möter ju några av de bästa i världen .
Och nu har ni läge för gruppavancemang?
– Vi har varit nära två år i rad och ska avsluta säsongen i Zagreb. Där behöver vi nog poäng för att gå vidare.
Vad skulle det innebära ekonomiskt att gå vidare?
– Ett visst överskott blir det. Till en åttondelsfinal skulle vi sälja arenan från första stol, samt få lite mer pengar från CL:s gemensamma pott. Jag tror att det är värt mellan 500 000 och en miljon kronor.

160517 Kristianstads klubbchef Nikolas Larsson poserar fšr ett portrŠtt den 17 maj 2016 i Kristianstad. Foto: Mathilda Ahlberg / BILDBYRN / Cop 178

Nikolas Larsson har varit med och satt Kristianstad på den europeiska handbollskartan en längre tid nu. Samtidigt har klubbens varumärke ökat markant i värde.
– Sedan jag kom in i det här efter 30 år i näringslivet, framförallt marknad och sälj (även om jag är “siffertrillare” i botten), så har vi försökt att jobba utifrån perspektivet att vi både är en ideell förening som sysslar med handboll – men även ett företag. Allt vi gör gör vi lika noggrant som om det hade varit vilken business som helst.
“Orangifieringen” av Europa har således påbörjats. På hemmaplan har fenomenet pågått i drygt sju år.
– Den 17 oktober 2010 kan man säga att det började. Vi spelade premiären i nya arenan och då fixades 5000 replikor på matchtröjan som alla i publiken fick. Tyvärr har vissa kvar dem än idag på matcherna.. Men det det var första gången som begreppet “den orangea väggen” uppstod.
– Det har funnits orangea inslag tidigare, men inte alls i den omfattningen. Det blev en ögonöppnare för många, säger Nikolas.
Ni skapade en orange kultur redan innan de stora sportsliga framgångarna kom?
– Det kan man säga. Den här staden har alltid haft ett starkt handbollsintresse, men den har vi odlat och utvecklat. Vi har fått snöbollen att växa. En av de viktiga grejerna kring det är att vi arbetat ihop med en professionell byrå som blivit vår partner.

Finns det en gräns för hur kommersiellt ett idrottslag kan bli i Sverige?
– Handbollsligan är en ideell förening som jobbar i samklang med förbundet och vi är en öppen liga med tydliga regler vilka som åker ur och går upp. Men man måste vara hyfsat kommersiell samtidigt, annars utvecklar man inte sporten. Idrotten är beroende av media och sponsorer.
På tal om det kommersiella och sportslig utveckling i samma mening. Ska vi ha en SM-final eller en SM-finalserie?
– Vi håller i ligan på att utreda det. I grunden anser IFK Kristianstad att det är mer sportsligt rättvist att ha flera matcher.
Och ekonomiskt sett mer givande?
– Det beror på vilken klubb man är. Vi skulle få en bättre ekonomiskt utkomst, visst, men det måste vara så i en liga att alla pusselbitar sitter ihop och är det bästa för ligan att spela en enda finalmatch så…
Larsson utvecklar vidare.
– Sedan tror jag att en ännu viktigare fråga över tiden är hur handbollen ska spelas över säsongen. Hur ska ligan se ut? Hur många lag ska den ha? Ska vi ha en cup? Ska vi ha en skandinavisk cup?
Ohhh – Scandinaviska Cupen lät intressant?
– Kastar man inte upp bollar i luften kan man inte se hur de landar. Vi får se vad som händer de närmsta åren. Det finns många olika varianter både kring det och i ligan. Det viktiga är att man har en kommersiell bärkraft. Ibland är idrotten lite för konservativ – man lyfter inte på så många stenar som man borde.

Lyssna på Nikolas Larsson i #hutteboll:

Relaterade artiklar

Back to top button
Close