H65:s spelare arbetar med klubbens sponsorarbete
När H65 Höör tvingas spela sina EHF-cupmatcher på annan ort har klubben i dagarna lanserat en ”Tillsammans-kampanj”.
Mittsexan Michaela Fransson är den som är drivande i arbetet.
– Att tvingas lämna Höör är tungt sportsligt, men framför allt ekonomiskt. Vi är tvungna att agera och genom en kraftsamling med sponsorer, såväl gamla som nya, så hoppas jag att hela bygden tillsammans ställer upp för vårat lag som verkligen sätter Höör på kartan, säger Fransson.
”Tillsammans mot Europa” heter kampanjen. Hejaklacksledaren Anders Löfkvist och mittsexan Michaela Fransson är två av personerna som ingår i det operativa arbetet. Det vill säga sköter kontakten med företag, sponsorer och privatpersoner.
– Eftersom vi måste spela hemmamatcherna i Eslöv och Lund blir det svårare att locka publik. Därför beslutade klubben att, för att få så bra sportsliga förutsättningar som möjligt, ha gratis entré dessa matcher. Vi hoppas och tror att våra supportrar därmed i högre utsträckning tar sig till matcherna – och dessutom får ett par nya ansikten på stolarna, säger Fransson.
En viktig del i hemmamatcherna är ofta kioskförsäljningen.
– Den går vi också miste om. Men vi kommer att satsa på egenförsäljning i form av H65-merchendise. Halsdukar, mössor, kalendrar, t-shirts och så vidare.
Spelare OCH sponsorrekryterare – hur fungerar det?
– Rätt bra. Tidigare i år arbetade jag och Marie Wall tillsammans med ett liknande projekt inför finalen av Challenge Cup. Då märktes det att många vill vara med och synas och vara delaktiga kring H65 Höör. Som spelare är jag stolt över vad jag kan erbjuda i form av sponsorväg – det gör hela arbetet mycket enklare. Om jag försökt sälja någonting utan att tro på produkten eller ha en relation till den blir det mycket svårare. Så när jag inte spelar eller tränar så får jag chansen att hjälpa till och lägga grunden till det som gör det möjligt att vi kan spela ute i Europa – nämligen genom att stärka samarbetet med sponsorerna.
Hur går du till väga rent praktiskt?
– Klubben har tagit fram ett koncept och material. Som privatperson eller företagare kan man bli matchsponsor för 1000 kronor per hemmamatch (tre stycken) och då får man exponering i programblad, hemsida, H65:s sociala medier och på ledskärmarna i hallarna.
– Sedan kommer min kollega Anders, som under matcherna brukar stå och banka på en trumma, att fokusera på att få företagare att ställa ut sina produkter i hallarna i anslutning till matchen.
För dig som spelare – vad betyder det att tvingas spela dessa matcher på annan ort?
– Visst är det synd, för vi trivs i Höör. Man kommer nära publiken, stämningen är magisk och för motståndarna är det säkert jobbigt. Väl inne på planen är man ofta inne i sin egen bubbla så förhoppningsvis påverkar det inte för mycket, säger Fransson.
Hur är din egen form?
– Det har varit lite upp och ner fram till VM-uppehållet, men jag känner att jag växer mer och mer in i min roll och att jag fortsätter att utvecklas. Dock är jag småskadad just för tillfället efter en smäll på foten på träning. Jag räknar med att vara tillbaka som vanligt efter jul.
Kontaktuppgifter:
Christoffer.ekmark@skanesport.se