FotbollMagasinNyheterTrelleborg FFTrelleborgs FF

Mattisson om jobbet som försäljningschef i TFF: “Förbannat roligt”

Sedan TFF åter blev allsvenskt i mitten av november har det arbetats febrilt i klubben för att göra den slagkraftig i Allsvenskan. Den tidigare allsvenske storspelaren, Hasse Mattisson, arbetar nu som försäljningschef i klubben och arbetar på sitt håll för att göra TFF väl förberett inför Allsvenskan 2018.
– Det känns som att det är bra drag runt TFF och staden Trelleborg nu, säger Mattisson.

Detta är en artikel i Trelleborg FF:s föreningsmagasin.

I november 2017 avslutades en stark säsong för Trelleborgs FF. Klubben säkrade då det allsvenska avancemanget efter sex års frånvaro från svensk fotbolls finrum då TFF slog ut Jönköpings Södra i snöyran på Stadsparksvallen. Efter tre år i division 1, en serie klubben dessutom endast var ett mål ifrån att åka ur 2014, och två år i Superettan stod det klart att klubben var tillbaka i Allsvenskan.

Men ett allsvenskt avancemang är inte något som enbart underlättar arbetet med försäljning i en förening, detta har Hasse Mattisson nu fått erfara.

– Vi står mitt uppe i arbetet med att sälja in klubben. Normalt sett hade man nog försökt dra igång införsäljningen något tidigare än vad vi kunde göra, detta med tanke på att säsongen förlängdes i och med det allsvenska kvalet. Istället för att vara igång i månadsskiftet september/oktober kom vi igång i slutet av november istället. Vi har ett gediget arbete framför oss, men det är förbannat roligt.

Lagkapten Salif Camara Jönsson jublar efter Dino Islamovics 1-1-mål i det allsvenska kvalet mot Jönköpings Södra.

TFF:s allsvenska avancemang har gjort att näringslivet har vaknat till liv och många vill nu vara med på det allsvenska tåget. Men först och främst handlar arbetet, just nu, om att tillfredsställa gamla samarbetspartners till klubben.

– Det är positiva tongångar och en hel del hör av sig själv och vill vara med. Att vi har gått upp i Allsvenskan ger eko, men säkerligen också att vi har haft rätt bra snurr på nätverket de senaste åren som också gjort att namnet TFF spridits. Vi har att göra, vilket är kul!

– Prio ett är först och främst att kontakta alla befintliga sponsorer och värna om de som varit lojala, trogna och med om hela denna resa från att rädda oss kvar i division 1 på målskillnad till att nu vara i Allsvenskan. Dessa företag är oerhört viktiga för oss. Sen behöver vi såklart få in nya samarbetspartners, dels för att öka intäkterna men även för att utveckla våra nätverk. Nya företag in leder till nya affärsmöjligheter och kontaktytor för både de befintliga och nya företagen. Det är en hel del företag både från Trelleborg och Malmö som hört av sig senaste tiden och vill veta mer om hur vi jobbar med våra partners. Det känns oerhört glädjande!

Det allsvenska avancemanget har underlättat och attraherat fler inom näringslivet till att nu vilja samarbeta med TFF. Samtidigt menar Mattisson att det samarbetsnätverk som idag finns kring TFF inte enbart ska vara beroende av sportslig framgång.

– Det gör det ju. Men någonstans har vi försökt hålla vårt nätverk ifrån det sportsliga. Vi vill ha ett nätverk som står sig bra och oberoende på vilken division vi ligger i. Men självklart hjälper det till när det går bra sportsligt också. Vi får ju mer uppmärksamhet på det sportsliga och det smittar av sig på det affärsmässiga. Visst underlättar det, helt klart.

Arbetar ni på något annat sätt med försäljning nu när ni är en allsvensk klubb?

– Det kanske inte är så mycket nytt bara för att vi gått upp i Allsvenskan. De senaste åren har vi förändrat en del där vi tycker att vi är på rätt väg och försöker hela tiden göra det bättre. Det ställs säkerligen högre krav på oss också när vi är i Allsvenskan vad gäller matchupplevelser och den typen av hospitality-ytor men också exponering på arenan. Visst, på något sätt jobbar vi annorlunda men vi har ändå vårt sätt att jobba på och det kommer vi fortsätta på. Men vi vill ju spetsa till det år för år. Medlemmarna i våra nätverk ska ju också känna att det händer någonting och att det blir en kvalitetshöjning.

Samarbetet med kommunen kring upprustningen av Vångavallen. Är du involverad där på något sätt?

– Lite på avstånd är jag med och jag förstår att det är en process med att få Vångavallen modifierad efter de arenakrav som SEF (Svensk Elitfotboll) och SVFF (Svenska Fotbollsförbundet) har. Man jobbar i en god ton och jobbar efter samma sak: man vill få arenan godkänd så snabbt som möjligt. Större delen lär säkert lösas till 1:a april men några saker kanske får skjutas på fram till sommaren. Vi känner att vi har kommunen med oss. De började med att anordna en uppvaktning för oss på torget efter allsvenska avancemanget. Det var en god signal från kommunen och visar att de värdesätter att vi är tillbaka i Allsvenskan. Sen att trelleborgaren var på plats också! Det var ju mängder med folk därnere på torget. Det var längesen, enligt de som varit med här tidigare.

Nu ska ni bara få dem att ta sig till Vångavallen också?

– Så är det! Vi vill gärna ha dem på arenan här också och det hoppas vi såklart på. Senast vi låg i Allsvenskan hade vi ett snitt på runt 3000 åskådare och senaste säsongerna ett snitt på runt 1400 åskådare, så den siffran ska dubblas. Men vi hoppas att trelleborgarna sluter upp och vill se TFF i Allsvenskan.

Du var inne på det lite själv – Vångavallens skick. Är det något som försvårar ditt arbete?

– Försvårar och försvårar. Det har ju varit så här den sista tiden. Jämfört med andra, nyare arenor har vi lite svårt med hospitalityn för våra sponsorer. Det är något de satsat mycket på med stora, fina restauranger och loger. Vi har inte de möjligheterna. Det finns krav från SEF att det ska finnas 400 kvadratmeter hospitality-ytor. Vi får lösa det med någon form av paviljong eller modul eller något i den stilen. Visst – har man något sådant på plats underlättar det att sälja in representation och matcharrangemang.

– I övrigt får jag säga att Vångavallen är bra att sitta och titta på fotboll på. Man sitter rätt nära plan och den är bra ur den synvinkeln. Under skalet finns det mer att önska. Både med hospitality-ytor, kiosker, omklädningsrum, förvaring och medieutrymme. Vi och kommunen vet förutsättningarna och får jobba därefter. Jag tror ändå de flesta trivs på Vångavallen. Men visst hade det varit enklare om det varit något nytt.

När du fick rollen som försäljningschef, inför säsongen 2016 i Superettan, sa du följande i en intervju med TFF: “sen ska man nog inte sätta någon ribba att man ska satsa på en direktplats eller kvalplats till allsvenskan. Det kan vara nog så tufft att vara tillbaka.”
Hur ser du på det uttalandet idag?

– Jag tror inte att alla här var beredda på att vi skulle vara i Allsvenskan redan 2018. Med den historiken man haft och med 5:e platsen man tog 2010 och året efter spände bågen och sa att man skulle vara med och slåss om Europaplatserna, men istället åkte man ur. När det då gick på fel håll och det var några tunga år efter det ska man kanske inte spänna bågen för hårt när man tar steget från division 1 till Superettan. Vid det tillfället tyckte jag det var rätt sagt.

– När man får med alla bitar i en förening och har bra folk som jobbar på rätt sätt kan det gå jäkligt snabbt. Patrick Winqvist som tränare är oerhört ambitiös och att då ta över en klubb som haft det rätt kämpigt till att vinna division 1 med marginal och sen andra året i Superettan ta laget till kval, det är mäkta imponerande. Stor del i detta har såklart klubbdirektör Mattias Kronvall också. Han har tillsammans med styrelsen jobbat målmedvetet i många år nu med att få med hela föreningen i rätt riktning. Det har fått ta tid, bättre det blir rätt än att det går för snabbt. Nu har vi en förening med ett herrlag i Allsvenskan, ett damlag sedan två år tillbaka som inte förlorat en enda match och som ska spela i division 2 kommande säsong och vi har en blomstrande ungdomssektion där de äldre pojklagen börjar göra avtryck i landets högsta serier. Samtidigt gör vi en stor social insats i kommunen genom TFF – en kraft i samhället som Kristian Haynes ansvarar för.

– Det jag upplever som genomsyrar Trelleborg är att det jobbas på bra och man har mycket rutiner kvar från tidigare allsvenska säsonger. Sånt smittar av sig och sitter i väggarna på något sätt. När det då klaffar igen har det kunnat gå så här snabbt.

Skulle du säga, utifrån din position som försäljningschef, att ni nu är rustade för Allsvenskan?

– Det tror jag nog. Det är nog ett stort spann med försäljning jämfört med Malmö FF, AIK, Hammarby, Djurgården, Göteborg och några till kan jag tänka mig. Exempelvis har Östersund haft en enorm utväxling, både sportsligt och ekonomiskt. Men i övrigt tror jag att en del av de klubbar som kommit upp senaste åren kan vi nog jämföra oss med ekonomiskt och därmed hålla allsvensk klass. Vi jobbar i varje fall hårt för att vi ska kunna hävda oss. Det känns som att det är bra drag runt TFF och staden Trelleborg nu, avslutar Mattisson.

Rasmus Hansson
Foto: Bildbyrån

Relaterade artiklar

Kolla också

Close
Close