MagasinTrelleborgs FF

TFF värvar kommunikationsansvarig

"Vi måste bli bättre på att visa upp det arbete vi gör"

När Trelleborgs FF tar steget från Superettan till Allsvenskan krävs flera uppgraderingar både sportsligt och organisatoriskt.
Lotta Berseus, ny kommunikationsansvarig, är ett av de senaste nyförvärven.
– Vi ska bli bättre på att nå ut till våra målgrupper genom att använda våra kanaler rätt. Där finns ett viktigt arbete att göra, säger Lotta.

Detta är ett reportage som ingår i TFF:s klubbmagasin.

Lotta Berseus är det senaste tillskottet i TFF:s organisation. Som kommunikationsansvarig har hon bland annat ansvar för att profilera TFF:s varumärke mot marknaden. En gren där klubben, liksom många andra elitföreningar, inte riktigt hunnit med.
Vad har du för bakgrund?
– Jag har jobbat med marknadsföring och kommunikation i telekombranschen, men även i kommunal sektor och i Region Skåne. Jag har ett samhällsengagemang som jag verkligen får utlopp för på ett nytt och spännande vis nu, säger Lotta.
Att bättre synliggöra hela TFF:s föreningsarbete blir en mastig utmaning. Och viktig.
– Den nye rikspolischefen gick nyligen ut och betonade den viktiga roll som bland annat
idrottsföreningar har i ett samhälle – och just den rollen vill jag att vi lyfter ännu mer. Vi måste bli bättre på att visa upp det arbete vi gör. Vi gör mycket bland annat inom “TFF – En kraft i Samhället” och det måste fler få reda på.
– Även när det gäller synligheten kring matcharrangemangen finns mycket att göra. Allsvenskan
innebär ett större intresse generellt och vi behöver verkligen Trelleborgarna med oss.

Hur mycket jobb har TFF framför sig?
– Det har gått snabbt för klubben de senaste åren vilket kan leda till växtvärk. Men nu satsar TFF på organisationen och den måste sätta sig väldigt snabbt. Redan under fredagen börjar Svenska Cupen -så utmaningen ligger i att få alla nya roller på plats. Mitt första intryck är annars att det är en väldigt personlig och jordnära klubb och det ska man värna om även när man tagit klivet upp i Allsvenskan. Det finns jätteduktiga ideella krafter med imponerande kunskap – som jag kommer att ha stor hjälp utav.
Som kommunikationsansvarig – hur ser du på TFF:s egna informationskanaler?
– Klubben har pratat till alla överallt. Där kan vi bli bättre – att hitta rätt kanal till rätt målgrupp. Vi lever i ett informationssamhälle och blir mätta på allt vi blir matade med, därför gäller det att arbeta mer strategiskt. Det stora informationsflödet behöver inte vara något stort hinder, säger Lotta och ger ett konkret exempel:
– Är hemsidan rätt kanal för allt? Kanske är det effektivare att nå en viss målgrupp genom andra
kommunikationskanaler och upplägget med hur vi arbetar med sociala medier är av stor vikt. Vi
måste möta sponsorer, supportrar, bortasupportrar och alla andra grupper på olika platser. Nu
försvinner allt i mängden. Vi har ett A-lag i allsvenskan, men måste också ge våra andra lag större utrymme. Det kan vi göra genom att strama åt våra kanaler. Ur ett kommunikationsperspektiv tror jag att vi kan göra mycket för att bli effektivare väldigt snabbt.

Relaterade artiklar

Close
Close