TFF:s sponsor om Allsvenskan: ”Bara en bonus”
Trelleborgs FF må tillhöra fotbollens finrum – Allsvenskan. Men för att verkligen kunna växa och locka stora företag till sig har klubben breddat sitt engagemang inom samhällsnyttan.
– För oss står TFF för en helhet som matchar våra värderingar. Allsvenskan blev bara en bonus som vi ska njuta av, säger Peter Ericson, vd på KFX.
Detta är en artikel från TFF:s klubbmagasin.
KFX är ett av landets äldsta bemannings- och rekryteringsföretag. Dess grundare och vd Peter Ericson har nu 500 anställda, fyra kontor (Malmö, Stockholm, Göteborg och Sundsvall) och ett stort nätverk.
– Vi jobbar med stora och medelstora företag och levererar bland annat tjänster inom bemanningsuthyrning, rekrytering, entreprenad, interimuppdrag samt karriärvägledning . Ett väl fungerande nätverk var en av detaljerna som fick oss att vilja bilda partnerskap med TFF.
– Vi är även partner med Röda Korset och fokuserar att sammarbeta med bolag, organisationer och föreningar som har människan i fokus. Det är viktigt att jobba med mångfald med tanke på det ser ut i det svenska samhället idag, säger Peter Ericson.
Det är klubbens arbete utanför fotbollsplanen som Ericson först tar upp.
– TFF – en kraft i samhället – går helt i linje med våra värderingar – Stolthet, omtanke och engagemang. Dessa tre ord är våra värdeord och genomsyrar hela vår verksamhet. Arbete som utförs i det sammanhanget är värdefullt för många människors hälsa och välmående. Att kunna stötta en förening som arbetar på så hög nivå både sportsligt och socialt känns väldigt bra.
Samarbetet mellan KFX och TFF har varit som mest intensivt de senaste tre åren.
– Trelleborgs FF är en mer mogen förening nu än i början av 2000-talet. Upplägget med ”Boxen” tilltalar oss mycket och det har blivit en naturlig sak att vara en del utav nätverket. TFF är verkligen en värdig representant för staden och agerar även inom dam- och ungdomsfotbollen.
För många företag är det viktigt att synas i eliten?
– Ja absolut, men för oss står också TFF för en helhet där avancemanget råkade komma på köpet. Allsvenskan blev en bonus som vi ska njuta ordentligt av.
– Det viktigaste för oss i val av samarbetspartners är att vi har vi har värdegrunder som överensstämmer med varandra. TFF är verkligen en härlig klubb med många eldsjälar.
Peter Ericson är noga med att påpeka att han inte ser KFX som en sponsor i ordets traditionella bemärkelse – utan som en partner.
Vad får ni tillbaka i ert partnerskap?
– Väldigt mycket. Vi jobbar själva med ett starkt nätverkstänk i vårt bolag och där har TFF lyft fram positionerna. För oss finns det både en social och affärsmässig nytta som motiverar en investering i både tid och pengar.
Hur ser du på TFF:s säsong 2018?
– Jag har alltid gillat TFF för att de är en av de mindre föreningarna som kämpar mot stora drakar. Personligen är jag väldigt fotbollsintresserad och ser fram emot att följa laget den här säsongen. Förhoppningsvis har vi fyra lag bakom oss till slut.
– Jag önskar bara att kommunen snart tar tag i Vångavallen. Klubben behöver en modern och fungerande arena. Det är otroligt viktigt att kommunen ser vikten av och nyttan med av en framgångsrik förening som bär stadens och kommunens namn.
Christoffer Ekmark
Kontaktuppgifter:
Christoffer.ekmark@skanesport.se