Patrick ”Trelleborg” Andersson hyllar TFF:s nätverk
För att företag ska vara intresserade av att investera i en fotbollsklubb har föreningarnas nätverk blivit en avgörande faktor.
– Utbudet när det skapas en affär är numera oerhört stort. Det är inte svårt att hitta rätt priser eller produkter. Så att lära känna människor på andra plan än det rent affärsmässiga kan vara en avgörande faktor – och därför är nätverks som TFF:s värdefulla att vara en del utav, säger Patrick ”Trelleborg” Andersson, vd på Exakta.
Denna artikel är en del av TFF:s klubbmagasin.
Patrick ”Trelleborg” Andersson var under 90-talet en välkänd skånsk fotbollsspelare och lirade i Allsvenskan i såväl MFF, HIF och TFF.
Fotbollskarriären inleddes på Vångavallen, men inte i TFF:s tröja…
– Jag började faktiskt i IFK Trelleborg. När jag växte upp på 70-talet var IFK outstanding på ungdomssidan. Jag spelade där tills jag blev 16-17 år och hade fram tills dess provtränat en del med Malmö FF. När MFF:s ”Univeristetet”, den första proffssatsningen i Sverige, lanserades 1987 var jag en av flera lokala talanger som blev heltidsanställda och kom in i A-truppen. Ganska många av oss blev proffs senare.
Ungefär samtidigt slog sig en namne fram.
– Jag och Patrik ”Bjärred” Andersson slog igenom på samma gång. Vi hade samma namn, så han blev Bjärred och jag blev Trelleborg…
Är du fortfarande förknippad som fotbollsspelare av folk?
– Jodå, väldigt många kommer ihåg mig på grund av den där kopplingen med Bjärred.
Vad hände med din karriär sedan?
– Jag lämnade MFF trots löpande kontrakt. Viggo Jensen hade plockats in som tränare och man kan lugnt påstå att vi inte hade samma syn på på fotboll… Då gick flytten till Helsingborgs IF där Bosse Nilsson var tränare. Henke Larsson var nyss såld till Feyenoord.
– Vi tog silver ett år och HIF hade en fin period ett tag, men det stora steget tog ut i Europa tog de under Hareides tid kort därpå.
Är du nöjd med fotbollskarriären som den blev?
– Nej, inte riktigt. Jag var skadad rätt mycket och känner att jag hade kunnat komma längre. Jag hade något enstaka läge att sticka utomlands, men hade nog en ganska ojämn nivå – en för låg lägstanivå.
Du fortsatte inte inom fotbollens värld?
– Jag skadade mig och var 27 år. Farsan drev bolag i den branschen jag är i nu och jag hamnade där efterhand och gled snabbt in på försäljning. Det blev min morot. Mentaliteten att vinna drev mig där med; att hela tiden slå min omsättning och få nya kunder. 2005 fick jag chansen att köpa ett bolag och då blev månadsresultaten min ”match”. Så jag har inte saknat fotbollen på det sättet.
Vad har du i ryggen utbildningsmässigt?
– Inte så mycket mer än gymnasiet. Eller jo! Under min tid i MFF så läste jag tillsammans med Fedel och ”Champa” in en fastighetsmäklare examen.
Exakta är idag en av Sveriges största aktörer i den grafiska branschen. Den grafiska branschen är i en konsolideringsfas och Exakta har tagit en av de ledande positionerna och förvärvat samt integrerat flera olika verksamheter. Patrick Andersson är huvudägare tillsammans med Håkan Larsson och fungerar som vd för det stora driftsbolaget – Exakta Print.
Berättar om strukturen på Exakta?
– Vår koncern har ca 240 medarbetare och omsätter en halv miljard. Vi jobbar med all typ av kommunikation där print fortfarande står för vår absolut största del. Vårt erbjudande innehåller idag många fler delar inom kommunikation. Vi hjälper våra kunder med allt från analys, ide/kreativa lösningar till produktion och distribution i de olika kanaler som är bäst för kundens aktuella behov. Totalt har vi tio bolag med olika inriktningar och specialiteter.
Det är lätt att förstå kopplingen till föreningslivet för dig personligen, men varför har du/ni sett till att Exakta syns så mycket ute i olika klubbar?.
– Min ägarpartner Håkan Larsson har också ett förflutet inom idrotten och lagsport. Vår absoluta tro på ”lagets” betydelse för att nå framgång bottnar sig i just lagkänsla och att alla jobbar mot samma mål. Kraften och dynamiken och det resultat man når när alla drar åt samma håll slår vilka investeringar som helst. När vi väljer partner inom idrottsvärlden som vi vill synas med så tittar vi mycket på klubbens värderingar, målsättning och samhällsansvar. Vi är mycket rädda om vårt varumärke och vill etablera och synas med rätt partner. De värdeord vi jobbar med i vår verksamhet är långsiktighet, ansvar, mod, passion och exakta. Det är viktiga parametrar vi tar hänsyn till när vi väljer partners.
– Alternativet till att synas hos olika föreningar är fackpress och annat kampanjarbete, men vi gillar idrotten och jobbar med föreningar som har samma värderingsbas. Vi har satsat hårt på det idrottsliga spåret.
Ger det resultat?
– Tveklöst. Vi med i TFF:s nätverk och det är ett bra forum för att etablera kontakter. Medvetandegraden mot vårat varumärke har absolut ökat. Det märks när man är ute och träffar folk. För många var varumärket okänt för tre-fyra år sedan.
Vad betyder det när du träffar en kund och så har ni fotbollen eller TFF som gemensam intressefaktor och en ”social bro”?
– Utbudet när det skapas en affär är numera oerhört stort. Det är inte så svårt att hitta rätt priser eller produkter. Så att lära känna människor på andra plan än det rent affärsmässiga kan ofta vara en avgörande faktor – och därför är nätverks som TFF:s värdefulla att vara en del utav. Så länge människor gör affärer är det viktigt med en relation. Det TFF skapat i ”Boxen” är ett bra forum för att etablera de här kontakterna.
Hur viktigt är det att en förening tillhör eliten kontra vad föreningen gör socialt i samhället?
– Vi tittar på båda aspekterna. TFF uppfyller alla våra krav kring de bitarna.
Avslutningsvis. Hur upplever du att Trelleborgs FF förändrats under de senaste åren?
– Jag har sagt till mina kontakter på TFF:s kontor att utifrån när jag var spelare så har TFF tagit ett djäkla stort steg organisatoriskt. Inte minst finns det ett långsiktigt tänk. Tidigare låg de efter, men nu är det verkligen på Allsvensk nivå på alla sätt. Det ska klubben vara stolta över och man ska inte be om ursäkt för någonting. De har ju inte vunnit på en lott…
Christoffer Ekmark
Läs även:
https://skanesport.se/magasin/trelleborgs-ff/
Kontaktuppgifter:
Christoffer.ekmark@skanesport.se