Därför stöttar Öresundskraft Eskilsminne IF
I den moderna fotbollsklubben arbetas det inte med sponsorer.
Rätt term är samarbetspartner – och då krävs det att föreningen jobbar strategiskt och modernt även utanför fotbollsplanen.
– Idrotten är en del av samhället och ett projekt som Hela Helsingborg är någonting som Öresundskraft verkligen vill bidra i. Det ger oss möjligheten att påverka det lokala samhället, säger Fredrik Elgström, ansvarig för kundupplevelser på Öresundskraft.
Detta reportage är en del av Eskilminne IF:s klubbmagasin.
För de fotbollsintresserade i nordvästra Skåne kan namnet Fredik Elgström klinga bekant. Efter sin fostran i Lerbergets IF tog han sig till Helsingborgs IF och nådde via U-lagen till slut A-laget. Senare spelade han även i Allsvenskan i Enköping och med Åtvidaberg.
– Som 24-åring stod jag inför ett val. Jag spelade i Superettan med Åtvidaberg och insåg att jag inte ville tillbringa mina tisdagar i Degerfors och på bussar. Jag ville någonting annat.
Kosan styrdes västerut, mot USA, där fotbollslivet kombinerades med studier till civilekonom.
– Det var ett perfekt sätt att få en treårig betald utbildning.
Samtidigt började familjen expandera. När sambon blev gravid tigs beslutet att flytta hem till Sverige, men då till Stockholm. Först fyra år senare stod Elgström tryggt på den skånska myllan igen.
– När jag letade efter jobbmöjligheter i Helsingborgstrakten hade jag en positiv bild av Öresundskraft eftersom jag visste att de hade en gedigen bakgrund som sponsor till många olika idrottsföreningar. Och ett företag som tycker att föreningslivet är viktigt vill jag gärna arbeta för.
Idag är Elgström ansvarig för kundupplevelsen hos Öresundskrft och för företagets talan i kontakter med kunder.
– Målsättningen är att skapa förändring och förbättring genom att bli mer kundcentrerat.
Hela Helsingborg är en satsning av Eskilsminne IF som samlar sociala initiativ och aktiviteter som arbetar för att motverka utanförskap genom att ge barn och ungdomar sunda värderingar samt möjlighet att delta i ett brett utbud av olika aktiviteter. Några av de initiativ och aktiviteter som ingår är Drivkraft Helsingborg, Man Up Sweden, lägerverksamhet och Innergi.
Öresundskraft är som samarbetspartner med och stöttar denna satsning.
– Idrotten är en del av samhället och har en otroligt viktig roll eftersom det skapar bättre levnadsförutsättningar för så många. Även de sociala aspekterna som förbättrad integration kan lyftas fram. För Öresundskraft är det, och har alltid varit, självklart att vara med och bidra i de sammanhangen. Framför allt vill vi stötta föreningar lokalt. Då ser vi effekterna tydligt, inte minst i Eskilsminnes fall.
Elgström vidareutvecklar:
– ”Eskils” har ett väldigt tydligt upplägg och framför allt är de oerhört passionerade kring vad de gör. Det finns ett långsiktigt tänk kring allt socialt arbete.
– Ideella krafter kan vara otroligt starka och de får rätt förutsättningar och just det har Eskilsminne lyckats med. Därför gör de också en skillnad i arbetet mot exempelvis utanförskap i Helsingborg.
Arbetet med sociala projekt kan skilja sig åt. Klubbchef Tommy ”Bellis” Billqvist poängtrar:
– Många av klubbarna som vill synas med socialt ansvar sätter två ensamkommande barn på läktaren med en tröja och tar en bild. Det är positivt – men gör ingen skillnad för individen. Vi vill göra skillnad för individen vi engagerar oss kring!
– Som det här med läxläsning. Nr jag säger att vi har 1200 ungar i läxläsning – då reagerar företagen, som vill synas – och medverka – i sådana sammanhang. Då blir det en interaktion som ger trovärdighet.
– Det finns företag som låter sin personal att jobba ideellt någon timme i veckan. Perfekt – då kan personalen hjälpa till med sådana saker. Det är DIT jag vill komma. Det måste vara på riktigt!
– Vår vision är att utveckla människor, som spelare, individ, förälder och så vidare. Vi är på god väg att leverera det.
http://www.drivkrafthelsingborg.se/
Läs även:
https://skanesport.se/magasin/eskilsminne-magasin/
Kontaktuppgifter:
Christoffer.ekmark@skanesport.se