Rutger Hagstad: I år ska de två stjärnorna vara det viktigaste
Clean.
Ren.
Det är nyckelordet för designen av MFF:s hemmatröja 2018.
– I år är det lite back to basics. Vi ville att den skulle vara så clean som möjligt. Inga särskilda designmönster, säger PUMAS Nordenchef Rutger Hagstad.
Istället ska den avgörande detaljen, huvudaktören om ni så vill, vara de två stjärnorna.
– Det är ju det unika. MFF har kämpat för och längtat efter stjärnorna. Nu när de är där ska det givetvis vara det viktigaste.
Rutger Hagstad gör heller ingen hemlighet av att det finns ett tryck från supporterleden om att inte i onödan krångla till designen.
– Många tongivande supportar, i alla fall de som hörs mest, vill inte ha några spektakulära designmoment, inga vita detaljer, inga kragar och så vidare. Det var också dit vi ville komma, vi och MFF i samarbete. I år adderar vi mest de två stjärnorna, i övrigt plockar vi bort.
Eller att det var vad han själv ville och fick kämpa för i kontakterna med huvudkontoret i Tyskland. De som designar vill gärna göra lite extra, för att visa att de jobbat hårt och funderat länge.
Att nöja sig med det enkla är en konst.
– Jag ville själv ha en clean tröja. Men det tog lite tid att få igenom vårt och MFF:s gemensamma önskemål.
Var det självklart att de två stjärnorna skulle vara guldfärgade?
– Jepp.
En annan nyhet i år är att PUMA utökat sitt sortiment av produkter i MFF-linjen.
– Man kan säga att vi har fyra saker vi arbetat efter, 1) en clean tröja, 2) de två stjärnorna, 3) en ny walkout-jacka och så då 4) ett utökat sortiment med produkter för supportrar med mössa, keps, väska, hoodie och mycket mer, säger Rutger Hagstad.
I precis allting har diskussioner förts med MFF.
– MFF är väldigt måna om sitt varumärke. MFF-shopens butikschef Magnus Frank är mycket kunnig och det är flera i klubben som tittar och har synpunkter. Det är vi glada över, precis som supportrarnas engagemang. Det är till exempel MFF som tar alla färgbeslut för produkterna.
Kan du lova att det aldrig kommer att plockas fram ett gult klädesplagg med MFF-emblem?
– Så länge jag sitter där jag gör och vi och MFF jobbar tillsammans kommer det inte att bli någon gul produkt. Men, som sagt, MFF godkänner alla produkter och om de sagt ja till något gult hade jag blivit lite orolig.
När får MFF en egen målvaktströja?
– Målvaktströjorna väljs från ett globalt sortiment och är ingen specialprodukt. I princip är det rött, grönt eller orange och det ska vara samma färg på tröja, byxa och strumpor. En detalj är att Johan Dahlin gillar att spela i kortärmat, jag är inte säker på att de övriga målvakterna i klubben gör det. Och även om målvaktströjorna inte är någon stor produkt försäljningsmässigt finns sådana att köpa i shopen.
2017 ökade MFF sin souvenirförsäljning ytterligare och nådde 16,2 miljoner kronor. Rutger Hagstad berättar att det har stor betydelse hur spelare och ledare i klubben klär sig både på och utanför planen och då inte bara när det gäller själva matchdräkten.
– Produkterna som spelarna och ledarna har på sig säljer mer. Det handar om walkout-jackor, träningssställ, väskor och allt möjligt. Halsduken som Allan Kuhn körde med sålde till exempel bra.
– Därför är MFF bra att jobba med. De är noggranna, kan ha ett större sortiment än många andra klubbar och det känns riktigt bra att vi också kan utöka vårt sortiment.
Kan du redan nu avslöja något om 2019 års nyheter?
– Givetvis kan jag inte säga så mycket, men vi är redan igång och första produktmötet för 2019 har precis ägt rum. Spännande diskussioner och designtänk som får en att länga dit redan nu, men nu fokuserar vi på årets nya hemmatröja.
Ole Törner
Foto: MFF och PUMA