Joel Eriksson sexa när allt vände för BMW i Budapest
Joel Eriksson fick med sig en sjätteplats från söndagens DTM-race på Hungaroring-banan utanför Budapest, där BMW-teamet lyckades vända radikalt på ett till synes mörkt utgångsläge efter en inledningsvis tuff helg.
Eriksson fick i och för sig en bra start på besöket i Ungern när han slog till med femte bästa tid – snabbast bland BMW-förarna – i fredagens fria träning, men under lördagen tog saker och ting en sämre vändning för hela BMW-stallet som fick se samtliga sina sex bilar sluta utanför poängplats (topp tio) i helgens första race.
Problemen fortsatte därefter i kvalet till det andra racet på söndagen, där konkurrenterna Audi och Mercedes på nytt visade upp ett fartmässigt övertag och tog hand om de främsta startpositionerna – men väl i racet väntade en vändning av stora proportioner.
Eriksson och hans BMW-kollegor valde att satsa på en aggressiv och alternativ strategi, där de obligatoriska depåstoppen genomfördes redan under de första varven; en satsning som skulle visa sig ge maximal utdelning när ett plötsligt skyfall drog in över banan.
Ett flertal förare dök in i depån för att byta till regndäck, men den glashala betongen i depågatan ställde till problem som dessvärre skulle få otrevliga konsekvenser.
Både Lucas Auer, Edoardo Mortara och Bruno Spengler kraschade dramatiskt mitt inne i depån när de inte fick stopp på sina respektive bilar, och tråkigt nog kom tre personer att skadas så pass allvarligt att loppet fick flaggas av medan sjukvårdare tog hand om situationen.
DTM-organisationen har bekräftat att en funktionär ådragit sig “allvarliga benskador”, medan de andra två personerna klarat sig undan med mer lindriga åkommor.
När loppet väl startades om – nu åter på en torr bana – kunde BMW-gänget konstatera att deras tidiga depåstopp placerat dem i ett gyllene läge i det ihoptryckta fältet, och när de ledande Mercedes- och Audi-bilarna till slut gjorde sina stopp var saken avgjord.
Marco Wittmann, Timo Glock och Philipp Eng tog hand om de tre pallplatserna, medan Eriksson länge såg ut att gå mot fjärdeplatsen men till slut – på allt mer slitna däck – tvingades släppa Mike Rockenfeller (Audi) och Paul Di Resta (Mercedes) förbi sig under slutvarven.
Sjätte plats utgjorde ändå ett välkommet resultat i ett race där utgångsläget var betydligt sämre, och där BMW till slut lyckades vända på steken och få in alla sex bilar i topp åtta.
– Först och främst är mina tankar hos dem som skadades i det här racet, säger Joel Eriksson i ett pressutskick. Det var ingen rolig syn att komma tillbaka till depån och mötas av ambulanser, och jag hoppas att alla har klarat sig så bra som möjligt. Vad gäller det sportsliga har detta varit en tuff helg fartmässigt, men vi fick ändå med oss ett bra resultat i det sista racet med lite hjälp av omständigheterna och en medvetet alternativ strategi. Att vi ändå kunde vända på läget så här känns positivt, men vi måste hitta lite mer fart till nästa race – vilket jag är säker på att vi kommer göra.
Näst på tur på DTM-kalendern står en av säsongens absoluta höjdpunkter: det populära stadsloppet på Norisring-banan i Nürnberg. Den alltid lika välbesökta klassikern i södra Tyskland avgörs i år under midsommarhelgen, den 22-24 juni.
Foto: Mattias Persson / Motorsport Publication
RESULTAT (topp fem)
DTM | Deltävling 3
Hungaroring (Ungern)
Race 1
1: Paul Di Resta (GBR), Mercedes, 34 varv
2: Lucas Auer (AUT), Mercedes, +0.587s
3: Nico Müller (CHE), Audi, +2.236s
4: René Rast (GER), Audi, +2.898s
5: Edoardo Mortara (ITA), Mercedes, +6.695s
—
17: Joel Eriksson (SWE), BMW, +40.534s
Race 2
1: Marco Wittmann (GER), BMW, 26 varv
2: Timo Glock (GER), BMW, +5.870s
3: Philipp Eng (AUT), BMW, +13.457s
4: Mike Rockenfeller (GER), Audi, +13.937s
5: Paul Di Resta (GBR), Mercedes, +16.276s
—
6: Joel Eriksson (SWE), BMW, +20.466s
MÄSTERSKAPSTABELL (topp fem)
DTM | Efter 6/20 race
1: Timo Glock (GER), BMW, 90 p.
2: Gary Paffett (GBR), Mercedes, 79 p.
3: Paul Di Resta (GBR), Mercedes, 67 p.
4: Lucas Auer (AUT), Mercedes, 57 p.
5: Marco Wittmann (GER), BMW, 51 p.
—
11: Joel Eriksson (SWE), BMW, 23 p.