Zlatans varumärkesbyggande fortsätter: tre nya samarbeten under våren
Efter att Zlatan Ibrahimovic flyttat till USA tidigare i våras har superstjärnans varumärkesbyggande tagit fart på allvar. Bara under de senaste månaderna har Zlatan ingått samarbete med tre storföretag, något som lett till spekulationer, heta diskussioner och en hel del kritik.
Bara ett par månader efter att det fyra år långa samarbetet med dryckesföretaget Vitamin Well avslutats presenterades Zlatan som ny ambassadör för teknikjätten Samsung. Samarbetet kommer sträcka sig över flera år och i kampanjen ”What’s next” ska Zlatan testa Samsungs olika produkter.
– Jag är ett stort fan av Samsung och den innovation de gör. De får det omöjliga att bli möjligt. Personligen är jag ett teknikfreak. Jag vill ha all den senaste tekniken. Som tur är jobbar jag ju nu med vad jag anser vara världens bästa teknikföretag så jag är i goda händer, sa Zlatan i ett pressmeddelande tidigare i våras.
Samsung släppte i slutet av april en reklamfilm med Zlatan i huvudrollen – där en tydlig passning gavs till landslagets tränare Janne Andersson:
Omdiskuterat samarbete med spelbolag
Inte långt efter att Samsung-samarbetet inletts stod det klart att Zlatan går in som delägare i spelbolaget Bethard. Bolaget ägs av kasinonätverket Raketech och har rankats som nummer ett på en lista över Sveriges hundra bästa casinon och spelsajter. Enligt techsajten Breakit ger avtalet Zlatan mellan 80 och 100 miljoner kronor, betalt i aktier och kontant.
Det unika är att Zlatan inte bara blir vår nya profil utan även går in som storägare i bolaget. Han har tidigare visat att han ställer höga krav på sina projekt och det känns som en kul utmaning att försöka leva upp till Zlatans förväntningar på oss, sa Bethards vd Erik Skarp i en intervju med Svenska Dagbladet.
Under våren har Bethard släppt ett flertal reklamfilmer där Zlatan uppträder tillsammans med skådespelaren Dragomir Mrsic.
Men samarbetet har fått kritik. Organisationen Spelberoendes riksförbund publicerade i april ett öppet brev till Zlatan där man kritiserade stjärnans agerande. Zlatan svarade på brevet i ett twitter-inlägg där han skrev ”Den här artikeln borde vara tillägnad statliga Svenska Spel”.
Efter svaret fick stjärnan även kritik från civilminister Ardalan Shekarabi.
Jag känner besvikelse. Det här är en människa som inspirerar miljoner människor i hela världen men som nu vägrar ta ansvar för sitt eget agerande och istället hänvisar han till en annan aktör, sa Shekarabi i en intervju med Aftonbladet i april.
Åker till VM – men inte för att spela
Det har varit många turer angående Zlatans deltagande i sommarens VM-slutspel. När den amerikanska talkshow-värden Jimmy Kimmel i en intervju med Zlatan frågade om svenskens deltagande i VM i Ryssland blev svaret ”Jag kommer till VM, ja”.
Och svaret var sant. Men kanske inte i det hänseende som de flesta hade förväntat sig.
Uttalandet visade sig nämligen vara kopplat till Zlatans reklamsamarbete med betalningsjätten Visa. I kampanjen ”Everywhere You Want To Be” kommer Zlatan att åka till sommarens VM-slutspel tillsammans med Visa. Kampanjen kan följas via Zlatans Instagram och Visas hemsida.
Vi har alltid varit förälskade i Zlatans vinnande personlighet och globala framtoning. Vi är upprymda och glada över samarbetet med Zlatan som ger liv åt vår VM-kampanj och våra innovationer, uppger Lynne Biggar, Chief Marketing and Communications Officer på Visa Inc, i ett pressmeddelande.
Kontaktuppgifter:
red@skanesport.se