Goat Fuels – skånsk bränslerevolution inom motorsporten?
Vad händer om man blandar en skånskifierad Porsche, en skånsk förarfantom och en skånsk rallykock med motorpassion som kokat ihop skånskt drivmedel (Goat Fuels)?
Det går undan utav bara helvete.
I Hasslarp har Robin Jonasson etablerat sitt Elite Projects som går ut på att bygga show- och racingbilar från grunden. Motorintresset har funnits där sedan den första bensinångan andades in men det är först sedan 2010 som han tävlat i den Gatebil Extreme, en norskstöpt utgrening av motorsporten. Då liksom nu är det en Porsche som rattas. Men det är ingen fultrimmad Porsche som ärvts från ett 30-årskalas – det här handlar mer om Porsches svar på en rymdraket – med Robin som forskare och astronaut.
Gatebil Extreme körs i en serie av nio tävlingar under fem meeting.
Ifjor vann Hasslarps stolthet serien för första gången och även om 2018 kunde ha börjat bättre så är målsättningen att försvara titeln.
Segerreceptet?
Tja. Förutom det uppenbara; gasen i botten med en 1100-hästarsmaskin så har det nu tillkommit en revolutionerande effekt: Goat Fuels.
Förklara fenomenet Gatebil Extreme?
– Serien startade för 15 år sedan, ett gäng kompisar som ville tävla med sina egna bilar, sedan spårade det ur…
– Vad jag vet är det Europas friaste reglemente. Inga regler begränsar trimning eller vikt på bilar exempelvis.
Ta det här på rätt sätt nu – men hur långt ifrån Folkrace är detta?
– Så långt man kan komma… Detta är väldigt väldigt hög nivå.
– Vi tävlar bara på asfalt, två banor i Norge i Sverige har vi Mantorp. Publikmässigt har det blivit väldigt stort och det blir både fler deltagare och värre bilar.
Hur många tävlar?
– 50 bilar totalt, men på tävlingarna är det cirka 30 – alla kör inte alla tävlingar.
Och vad exakt kör du runt i?
– En Porsche 918 replica – som vi byggt helt från grunden.
Som med all motorsport är bränslefrågan en viktig detalj. På den här nivån rentav avgörande.
Hur har du resonerat kring den biten?
– Vi har kört Statoils E85 och gjorde hela tiden mätningar på kvalitén – i slutet av säsongen blev det allt sämre. Vi har även testat annan E85.
Förklara – vad ska ett bra bränslealternativ bestå utav?
– Det viktigaste är att det är konsekvent. Våra bilar är extremt finjusterade och fungerar inte som en vanlig bil på gatan. En Flexifuelbil från fabrik kompenserar för varierande kvalitet på E85-etanol-bränslet) som man tankar med – det gör inte vår bil. Man kan köra fuelsensor även på räserbil men då är det svårt att ligga nära gränsen. Våra bilar tar ut max hela tiden och men med ojämn kvalitet på bränslet leder det till skador på motorn.
– Sedan är naturligtvis kvalitén på själva etanolen avgörande.
Just den biten – ett konsekvent och effektivt E85-bränsle – är det som Goat Fuels levererar.
På andra sidan Helsingborg, alltså den södra, har Daniel Hultman suttit på sin kammare i Vallåkra och kokat ihop en mix som verkar uppskattas av Robin Jonasson, eller rättare sagt hans motorer.
– Daniel har ju varit med i vårat team länge. Till en början som kock faktiskt.
Jaså…? Vad hade han för paradrätt i köket?
– Oj, det är en känslig fråga. Tomat- och mozzarellasalladen var fin – och grillkvällarna var inte heller dumma.
Från att tärna tomater till att uppfinna raketbränsle – hur gick det till?
– Jag har ju hållit på en del med racing även innan jag blev ”kock”… Så jag är rätt initierad kring vad som krävs i motorsporten och sedan har jag en bakgrund inom flera olika grenar inom motorbranschen; i mitt yrkesliv har jag jobbat med kvalitetgastrurbiner och motroprovning, säger Daniel Hultman.
– Jag såg att det fanns ett behov ute på banan. Folk som tävlade hade en massa olika konstiga trick för sig för att avgöra om de råkat få tag i bra etanol för dagen.
Vadå får trick?
– De jämförde färgen, de vägde och tittade på densiteten och man försöker mäta sprithalten. Men det är ju så dags när man väl står där och ska köra, poängterar Daniel.
Förutom att ojämn kvalitet påverkar motorernas hälsa – hur mycket kan det påverka det sportsliga?
– Mycket! Det finns extra effekt att hämta ur ett bra bränsle.
Vad var snilleblixten bakom Goat Fuels?
– Äsch, det är egentligen ingen hemlighet. I grund och botten handlar det om att använda de bästa råvarorna – sedan blandar man dem i exakt samma proportion VARJE gång. Då får man kvalitet och kontinuitet. Sedan har jag tillsatt ingredienser som höjer oktantalet ytterligare, vilket bättrar på förbränningen samt smörjer både cylinder och bränslesystem.
Hur gick processen till?
– Jag har baserat det på min egen kunskap och tagit hjälp av en förbränningsdoktor och andra experter i bränslebranschen – bland annat en av dem som var med och skapade E85 från början.
När fattade ni båda att ”Aha, det här är good stuff”?
– Jag har varit övertygad från början. Robin tror jag blev paff och såld när vi gjorde ett test uppe i Säffle?
Berätta mer om Säffle!?
– Vi gjorde ett effekttest som visar alla siffror exakt. Goat Fuels gav två hästkrafter mer än ett alternativ som var det effektivaste på marknaden – samtidigt som det är enklare att hantera i många avseenden.
Första tävlingarna med Hasslarpsbyggda motorer och Vallåkrablandad etanol skedde 25-27 maj i Norge.
Resultatet: uselt – men det hade inte med bränslet att göra.
– Bilen stannade i starten, så jag tappade nästan ett helt varv. Efter det kunde jag köra upp mig till en åttondeplats (av 23 startande) och noterades för de snabbaste varvstiderna – så jag fick trots allt ett kvitto på att bil och bränsle fungerar kanonbra tillsammans. Jag märker tydligt att bilens effekt är bättre. Nästa tävling äger rum nu till helgen i Mantorp.
Vilka andra delar av motorsporten kan ha nytta av Gott Fules?
– Inom Drifing har man stor erfarenhet av etanolbränsle, så där finns det ett sug. Man räknar snabbt hem kostnaderna för bränslet om man tvingas byta motor hela tiden på grund av ett billigare men sämre bränsle.
Länktips:
https://www.goatfuels.se
Kontaktuppgifter:
Christoffer.ekmark@skanesport.se