Skoda har hockey i sitt DNA
En del idrotter har etablerat ett så djupt rotat samarbete att de blir förknippade med varandra.
Exempelvis har Skoda och ishockey gått hand i hand i flera år. Inte minst på skånsk mark.
– Det handlar inte bara om att vi ska få ruljans på vår bilförsäljning, det betyder även gemenskap, säger Johan Nordgaard.
Johan Nordgaard, key account manager på Skoda Din Bil i Malmö,
Skoda är knutna till föreningslivet och idrotten i väldigt många sammanhang. Inte minst ishockeyn – som man varit en partner till i 25 år.
Varför är det så?
– Hockeyn ligger i Skodas dna sedan lång tid tillbaka. Varumärket förknippas väldigt tydligt med just den sporten. Man ser det på TV, våra bilar är i arenan och vi gör mycket runt omkring för både vuxna och barn.
Varför har det blivit så?
– Det är svårt att förklara. Skoda har varit väldigt engagerade ända från början – och det har varit värdefullt för varumärket. Skoda har världens längsta huvudsponsorskap till hockey VM samt att man är huvudsponsor till tre kronor.
I Malmö handlar mycket om Malmö Redhawks – hur ser er relation ut?
– Det har varit en resa från och till som återupptogs för tre år sedan. Bakom det beslutet låg ett stort generellt intresse från vår sida. Vi tycker det är roligt att det finns ett lokalt professionellt lag. Men Malmö Redhawks gör även mycket runt omkring sig som blir till en samlingspunkt,. De gör mycket runt omkring för företagare med luncher, matcher och så vidare.
Föreningars nätverk blir allt viktigare?
– Det kan bli uttjatat, men ja, Ska man gå in i ett sponsorskap hos en förening måste man verkligen satsa fullt ut. Vi företag i Malmöregionen kan göra så mycket mer i den här frågan. Det handlar om att umgås och få relationer med varandra – då blir det även affärer i förlängningen. Samtidigt står det sociala engagemanget i fokus.
Vad ger det att vara en aktiv del i Redhawks nätverk?
– För Skoda i Malmö och Din Bil-koncernen så betyder det jättemycket. För det finns en röd tråd i allt. Vi är engagerade i CHL och vi har många lokalt förankrade lag som vi sponsrar.
Johan poängterar speciellt.
– Allt handlar samtidigt inte bara om att vi ska få ruljans på vår bilförsäljning, det betyder även gemenskap.
Det bir allt mer norm att sponsra en förening – inte bara ett A-lag. Men betalar det sig?
– Den frågan är viktig. Svaret är ja. Allt handlar naturligtvis inte om vuxna män som spelar hockey i en arena. Ungdomsbiten är otroligt viktig för helheten. Jag är själv ungdomsledare i ett P08-lag i Malmö Redhawks och genom den erfarenheten blir det väldigt tydligt för mig att föreningen gör stor samhällsnytta. Jag kan personligen se att Skodas sponsring gör nytta i ett större sammanhang.
Vad är aktuellt just nu?
– Bland annat har vi kontakt med spelare i A-laget om hur deras kontraktssituation ser ut och därmed även vilka bilar de har och ska ha. Annars är det lugnt den här perioden under sommaren.
– Det handlar inte bara om att sälja en bil. Vi försöker hjälpa dem med så mycket detaljer som möjligt, som om de får besök av släkten eller ska på semester eller fått utökning i familjen och så vidare.
Vilka bilar vill de ha – stora lyxåk med gott om bagageutrymme för trunkarna?
– Haha, det är faktiskt inte alls så! Ofta kör de bara mellan hemmet och arenan och en del få långresor. Vi gör alltid en behovsanalys för deras personliga situation.
Hockeyfonden är ett annat projekt ni driver?
– Exakt. Det är en fond, som drivs av Skoda i Sverige, där man som föreningsförälder kan ansöka om ett hockeykit till sina barn – vilket brukar vara en stor kostnad och kanske rentav ett hinder för att ta sig in i sporten. Vi försöker att få barn att börja spela ishockey – och detta är en återkoppling till Skodas hockey-dna. Senast under hockey-VM lät vi dessutom alla som testkörde en ny bil bidra med 200 kronor (eller valfritt belopp) som gick direkt till valfri lokal förening. I runda slängar fick vi ihop 10 000 kronor bara där. Det finns mycket man kan göra som gör skillnad i förlängningen.
Och att ishockeyn förbrödrar finns det andra bevis på. I juli 2016, kom Richard Grönborg in i butiken – av en slump.
– Han skulle resa på bilsemester med familjen, men fick sin egen bil sönderslagen vid ett inbrott. Han var lite stressad över situationen, men vi såg snabbt till att han fick låna en Skoda Superb Combi och hade ett långt inspirerande snack. Det var en rolig grej och ett kvitto på gott samarbete mellan företag och idrottsliv.
Skoda är samtidigt inte enbart en ishockeypartner.
– Vi är guldsponsor till både Skoda och Team Rynkeby som är en ideell cykelförening som cyklar in pengar för barncancerfonden. De gör en fantastisk social insats och vi har servicebilar som syns i samband med deras cykeltävlingar. Det är så kul att se deras energi och motivation. Vi har i anslutning till det haft en cykelkväll här i lokalen med Måns Möller som berättat om sin färd. Vi får själva energi av deras engagemang!
Kontaktuppgifter:
Christoffer.ekmark@skanesport.se