Elitfotboll Dam: ”Detta kommer stärka Damallsvenskan”
Under slutet på förra veckan deklarerade Elitfotboll Dam på sin hemsida att man ingått ett sponsoravtal med en av Nordens största bostadsutvecklare, OBOS. Samarbetet innebär att Damallsvenskan, från och med den 25:e juli, byter namn till OBOS Damallsvenskan. För detta kommer OBOS satsa 40 miljoner kronor i ligan över en femårsperiod.
Tillsammans ska OBOS och Elitfotboll Dam skapa ett jämställt samarbete som ökar förutsättningarna för elitdamfotbollen att utvecklas än mer hållbart och där OBOS ser ett stort värde för såväl bolaget som för damfotbollen och samhället i stort. OBOS investerar 40 miljoner kronor fördelat över en femårsperiod i samarbetet, varav 10 miljoner är öronmärkta för samhällsprojekt.
– OBOS samarbete med Damallsvenskan, en av de starkaste ligorna i Sverige, är mycket spännande, säger Annika Grälls, ordförande för Elitfotboll Dam. Det ger våra klubbar en stor möjlighet att skapa ännu bättre förutsättningar för flickor och kvinnor inom vår verksamhet.
OBOS är ett etablerat varumärke i Norge där man funnits sedan 1920-talet. Bolaget har länge varit aktivt engagerade inom norsk fotboll. Bland annat som ligasponsor för division ett herrar, OBOS-ligan, och sedan november i fjol som generalpartner för toppserien inom norsk damfotboll.
Elitfotboll Dams generalsekreterare, Linda Wijkström, är, när Skånesport når henne, på Almedalsveckan i Visby. Trots hennes hektiska schema lyckas vi hitta en lucka och få till en pratstund, där vi får hennes version om det nyfödda avtalet.
Hur har nyheten tagits emot av klubbarna?
Klubbarna har hela tiden varit med i diskussionen, så det var ingen nyhet för dem. De är väldigt positiva och ser nyttan i det som OBOS kommer att medföra för svensk damfotboll.
Varför blev det just OBOS?
Ja, du. Vi har fört diskussioner internt och samtidigt sett hur det har gått i Norge, där de givit namn åt Division 1, OBOS-ligan numera, samt att de samarbetar med norska motsvarigheten till Damallsvenskan. OBOS är enpionjär som bryter ny mark med bra värdegrunder och samhällsinsatser. Genom sitt engagemang kommer de stärka Damallsvenskan.
När kom OBOS in i bilden och när startade förhandlingarna?
Under detta året. OBOS har faktiskt ett par relaterade företag som redan är involverade i Damallsvenskan, så de är inte helt färska här.
Hur ser fördelningen av pengarna ut bland klubbarna?
Det kommer att skjutas in åtta miljoner kronor per år, varav två miljoner är öronmärkta för samhällsprojekt. Föreningar gör mer än att utveckla fotbollen, så pengarna kommer väl till pass. Tack vare pengarna ges klubbarna starkare förutsättningar att skapa möjligheter inom sina föreningar eller närområden. Vi kan säga att 80% går ut till klubbarna och 20% till de administrativa kostnaderna. Vad pengarna faktiskt ska användas till är inte helt fastställt. Där lämnas klubbarna med en del frihet.
Kommer det ske någon mer förändring inom Damallsvenskan utöver namnbytet?
Vi är såklart inte nöjda med bara det här. Det vi har sett i Norge är att OBOS är ett företag som bryter ny mark. Vi jobbar för för att knyta till oss fler relationer.
Hur ser ni att de investerade pengarna används, rent konkret?
De är bland annat riktade till ungdomsutveckling. Klubbarna bär idag så pass tunga kostnader att pengarna kommer – vad vi hoppas – stärka upp. Men vad de faktiskt ska användas till rent konkret, det har vi inte fastställt.
Tio miljoner kronor öronmärkta till samhällsprojekt – vad syftas på då, mer konkret?
Vi inom Elitfotboll Dam kommer att sätta oss ner och diskutera just det. Hur vi vill att pengarna ska användas. Samarbetet med OBOS är långsiktigt, men just nu är tanken att pengarna stärka klubbarna i deras aktuella status. Sedan på lite längre sikt kan en del av pengarna komma att användas till olika mätningar eller liknande – men det är inte klarlagt ännu.
Joel Ask
Foto: Bildbyrån
Kontaktuppgifter:
joel.ask@skanesport.se