Gustav Malja körde in nya Supercup-poäng
Vid helgens tävlingar i samband med Österrikes Grand Prix för Formel 1 körde Gustav Malja till sig ytterligare nya poäng i Porsches ledande enhetsmästerskap, Porsche Mobil 1 Supercup.
Malja korsade mållinjen som 13:e man i söndagens race på Red Bull Ring, där han samtidigt klassificerades som fjärde bäste rookie. Skåningen var ett tag uppe på 11:e plats och såg ut att kunna utmana om ett topp tio-resultat, men föll tillbaka efter en lättare kollision med fransmannen Hugo Chevalier och slutade alltså 13:e.
Porsche-tävlingen i Österrike blev till en stor framgångssaga för värdnationen, när hemmaföraren Thomas Preining vann loppet – tävlandes för österrikiska Lechner Racing.
Maljas team, Project 1, hade en lite tyngre helg i Steiermarks alplandskap och fick in sina bilar på åttonde (Larry ten Voorde), 13:e (Malja) respektive 21:a (Michael De Quesada) plats.
– Jag hade hoppats på lite mer än 13:e plats här på Red Bull Ring, särskilt efter den lovande tävlingen vi hade just här i tyska Carrera Cup för några veckor sedan, säger Gustav Malja i ett pressutskick.
– Samtidigt är det ett tufft motstånd och jag är glad att ha tagit några nya poäng under en helg när vi inte riktigt fick det att klaffa. I racet hade jag ett problem med ratten, som inte stod rakt, men oavsett det saknade vi en del fart genomgående i helgen. Det är något vi måste titta närmare på.
Malja och Project 1-stallet har generellt den här säsongen varit närmare toppen i det tyska Carrera Cup Deutschland-mästerskapet, där man också tävlar, än i den närbesläktade Supercupen där precis samma bilar används – och där toppteamen och förarna är mer eller mindre precis desamma.
En bidragande orsak till det, tror Malja, är sättet på vilket banan påverkas av de olika gummityper som läggs ner i asfalten under en F1- kontra Carrera Cup Deutschland-helg.
– Vi har inte riktigt lyckats nå samma nivå i Supercupen som i Carrera Cup Deutschland så här långt i år, och det är något vi diskuterar en hel del just nu, förklarar Malja. Jag tror att det i första hand handlar om gummit som läggs ner på banan. Under F1-helgerna kör alla andra serier på Pirelli-däck, men vi på Michelin, och man märker att det påverkar inställningarna av bilen. Balansen skiftar ganska kraftigt mot hur det känns under en Carrera Cup-helg, när vi delar banan med helt andra mästerskap.
Malja tycker också att utgången på just Red Bull Ring – en bana han nu tävlat på i både Carrera Cup Deutschland och Supercupen inom loppet av bara några veckor – understryker hans teori.
– När vi var här på Red Bull Ring i Carrera Cup var jag tre tiondelar från pole, som sattes av Preining. Den här helgen tog han pole igen, men nu var jag åtta tiondelar efter. Jag tycker att det ger en ganska god indikation. Vi jobbar hårt för att förstå hur vi ska anpassa oss bättre till Pirelli-gummit, och det gäller både bilens set-up och min körning. Vi kommer att testa en del saker på Silverstone nästa helg och jag ser redan fram emot att komma dit och prova det.
Malja och hans Supercup-rivaler är alltså tillbaka i hetluften redan om en vecka, då säsongen fortsätter vid Storbritanniens Grand Prix på Silverstone.
Foto: Porsche AG
MÄSTERSKAPSSTÄLLNING
Porsche Mobil 1 Supercup
Efter 3/10 race
1: Michael Ammermüller (GER), 90 p.
2: Dylan Pereira (LUX), 64 p.
3: Nick Yelloly (GBR), 53 p.
4: Dylan Pereira (LUX), 44 p.
5: Henric Skoog (SWE), 40 p.
—
8: Gustav Malja (SWE), 24 p.