MotorNyheter

Upp och ner för Joel Eriksson i Nederländerna

Att Joel Eriksson fick med sig nya mästerskapspoäng när DTM-säsongen nådde halvtid på holländska Zandvoort i helgen räckte inte för att göra honom helt nöjd. Han lämnade den kuperade banan utanför Amsterdam med blandade känslor.  

Joel Eriksson inledde med att köra upp sig från 15:e till nionde plats i det första racet på lördagen, och säkerställde därmed att han alltjämt tagit poäng vid samtliga deltävlingar så här långt under sin rookiesäsong i det stenhårda Tysklands-baserade touring car-mästerskapet.

När tävlandet återupptogs på söndagen stötte Eriksson emellertid på problem. En krasch på morgonens fria träning åsamkade en hel del skador på hans BMW M4 DTM, och det var länge osäkert om Tomelilla-sonen över huvud taget skulle kunna ställa upp i det efterföljande tidskvalet.

Efter frenetiskt reparationsarbete från BMW Team RBM:s mekanikerstab fick Eriksson till slut ändå chansen att medverka i kvalet – om än bara precis i slutskedet – och trots att bara ett enda flygande varv hanns med lyckades skåningen rädda en anständig 14:e plats på gridden. I racet blev han till slut 11:a, en halv sekund från den poänggivande tiondeplatsen.

– Det mest bestående intrycket från den här helgen är arbetsinsatsen som teamet gjorde med att få ihop bilen igen efter kraschen på den fria träningen, säger Joel Eriksson i ett pressutskick. Det borde egentligen inte ha gått på så kort tid, men de överpresterade när det behövdes som mest. Jag är både stolt och tacksam att få vara en del av ett så starkt team, och en 14:e plats i kvalet var under de omständigheterna – med bara ett varv – faktiskt helt OK.

Rent resultatmässigt är Eriksson, som ligger på 14:e plats totalt i mästerskapet med halva säsongen avverkad, annars kluven efter tävlingarna på Zandvoort.

– Jag hade hoppats på mer, absolut. Vi alla i BMW trodde att vi skulle vara snabba på den här banan, men det saknades lite fart igen. Å andra sidan är det positivt att jag fortfarande har tagit poäng vid alla tävlingshelger så här långt. Vi jobbar verkligen hårt och jag känner att jag utvecklas som förare hela tiden i det här mästerskapet. Inför andra halvan av säsongen hoppas jag kunna sätta lite mer press på grabbarna i täten.

DTM-säsongen fortsätter närmast på Brands Hatch i Storbritannien den 11-12 augusti.

Foto: BMW Motorsport

RESULTAT (topp fem)

DTM | Deltävling 5
 Zandvoort (Nederländerna)

Race 1
1: Gary Paffett (GBR), Mercedes, 34 varv
2: Paul Di Resta (GBR), Mercedes, +1.422s
3: Lucas Auer (AUT), Mercedes, +1.865s
4: Pascal Wehrlein (GER), Mercedes, +2.290s
5: Robin Frijns (NED), Audi, +2.697s

9: Joel Eriksson (SWE), BMW, +7.867s

Race 2
1: René Rast (GER), Audi, 35 varv
2: Gary Paffett (GBR), Mercedes, +0.824s
3: Paul Di Resta (GBR), Mercedes, +1.349s
4: Philipp Eng (AUT), BMW, +1.825s
5: Augusto Farfus (BRA), BMW, +2.123s

11: Joel Eriksson (SWE), BMW, +9.818s

DTM | Efter 10/20 race

1: Gary Paffett (GBR), Mercedes, 148 p.
2: Paul Di Resta (GBR), Mercedes, 121 p.
3: Timo Glock (GER), BMW, 101 p.
4: Marco Wittmann (GER), BMW, 98 p.
5: Edoardo Mortara (ITA), Mercedes, 97 p.

14: Joel Eriksson (SWE), BMW, 27 p.

 

 

Relaterade artiklar

Back to top button
Close