Brands Hatch en utmaning för Joel Eriksson
Tysklands främsta racingmästerskap beger sig den här gången över kanalen till England, där den snabba och krävande Brands Hatch-banan står redo att välkomna fältet; och Joel Eriksson är för en gångs skull osäker på vad han kan förvänta sig.
– Jag tror att det här antagligen blir den största utmaningen i år för min del, säger Joel Eriksson i ett pressutskick.
Eriksson, som debuterar i DTM den här säsongen efter att ha värvats av BMW, har så här långt under året åtminstone kunnat luta sig mot tryggheten av välbekanta banor. Den här helgen kastas den nyblivne 20-åringen – DTM-fältets yngste förare – dock in i det okända på alla plan när han för första gången besöker Brands Hatch och dess lika snabba som förrädiska GP-slinga.
– Jag har aldrig varit på Brands Hatch, men baserat på vad de andra förarna har berättat för mig är det en väldigt tuff bana. Det går väldigt fort, går brant upp och ner, kurvorna är ”blinda” och det finns inga avåkningszoner. Det är nog en viss fördel att ha kört där tidigare och vi har dessutom mindre träningstid än vanligt den här helgen, men det är bara att göra sitt bästa.
Samtidigt som Eriksson har respekt för uppgiften som väntar är han också förväntansfull inför besöket på Brands Hatch – där DTM tidigare tävlade årligen mellan 2006-2013. På den tiden var det dock den betydligt kortare, och mindre spektakulära, så kallade Indy-slingan som stod värd för arrangemangen.
Nu, när banan alltså återvänder till DTM-kalendern för första gången på fem år, är förväntningarna stora på att den två kilometer längre GP-slingan ska leverera betydligt bättre underhållning.
– Det är en bana av den gamla skolan, ungefär som Zandvoort där vi tävlade senast, och det brukar vara något som passar mig. Det ska bli väldigt kul att prova på Brands Hatch för första gången. Jag har höga förväntningar på själva körupplevelsen. Man kommer nog ha hjärtat i halsgropen i både två och tre av kurvorna, men det är så racing ska vara! Jag hoppas att jag kan vara med och slåss om poäng igen den här helgen, men jag inser att detta blir en stor utmaning och i första hand måste jag se till att maximera träningen och komma så väl förberedd jag bara kan till kvalet.
Besöket i England medför ett lite annorlunda schema än normalt för DTM-fältet. Fredagens fria träning stryks helt, och istället drar helgen igång med två stycken 25-minuterspass på lördag morgon. Bara en dryg timme därefter är det dags för kvalet till det första av helgens två race, som körs kl. 14.30 svensk tid. Söndagens agenda följer sedan ett liknande upplägg.
Såväl lördagens som söndagens race sänds live på Eurosport.
DTM-serien leds just nu (passande nog) av den brittiske Mercedes-föraren Gary Paffett. Joel Eriksson ligger på 14:e plats i tabellen efter att ha tagit poäng vid varje deltävling så här långt under säsongen.
Foto: Mattias Persson / Motorsport Publication & BMW.
Lördag 11 augusti
Fri träning 1: 10.00-10.25
Fri träning 2: 10.35-11.00
Kval 1: 12.20-12.40
Race 1: 14.30-15.30
Söndag 12 augusti
Fri träning 3: 11.00-11.20
Kval 2: 12.20-12.40
Race 2: 14.30-15.30
MÄSTERSKAPSSTÄLLNING
Efter 10/20 race
1: Gary Paffett (GBR), Mercedes, 148 p.
2: Paul Di Resta (GBR), Mercedes, 121 p.
3: Timo Glock (GER), BMW, 101 p.
4: Marco Wittmann (GER), BMW, 98 p.
5: Edoardo Mortara (ITA), Mercedes, 97 p.
—
14: Joel Eriksson (SWE), BMW, 27 p.