Framgångsrika Formel 1 ikoner i Norden

I våras drog ännu en säsong av Formel 1 igång, och vi ser fram mot ett år av snabba och fartfyllda lopp. Att Hamilton redan innan säsongens start utsågs till årets storfavorit, är ingen direkt nyhet och vi önskar honom all framgång. Dock ska det även bli intressant att se vad våra nordiska förare ska lyckas med denna säsong.
Det är som känt att norden bidragit med ett flertal framstående F1-förare genom åren, och i årets säsong av Formel 1 återser vi våra nordiska förare Kimi Räikkönen, Valtteri Bottas, Kevin Magnussen och Marcus Ericsson. Förra året var det Valtteri Bottas som var den främsta föraren bland våra nordiska stjärnor, i år ser det ut som Kimi Räikkönen har övertaget. Vad som kommer att ske, och vilken nordisk förare som kommer briljera i år, kommer bli högst intressant att se.
Dock är Norden inte endast känd för sina nuvarande F1-stjärnor. Sedan F1 startade i slutet av 1940-talet har vi nämligen bidraget med ett flertal stora namn. Bland dessa inflytelserika förare har vi bland annat legendaren Ronnie Petersson, motorsportsfantasten Mika Salo och den historiska världsstjärnan Mika Häkkinen.
Ronnie Petersson – Sveriges genom tiderna främsta förare

En av nordens första och främsta F1-stjärnor var Ronnie Petersson. Ronnie, som debuterade inom sporten i en
March-Ford år 1970, kom under sin tid att köra 123 lopp. Med 10 Grand Prix-segrar var han den man som satte Sverige på den internationella F1-kartan, och han kom att gå under namnet ”SuperSwede” världen över. Hans spektakulära kör stil gjord honom till en publikfavorit, och hans karriär såg under denna tid lyssnade ut.
Dock kom Peterssons karriär och liv att få ett tragiska slut. Det var i september 1978, under loppet i Italiens Grand Prix, som dödskraschen inträffade strax efter starten. Ronnie, som släpades ut ur sin brinnande bil, var förfarande vid medvetande när han fördes till sjukhuset. Det var vid den ödesdigra operationen som hans lev tragiskt nog avslutades.
Som Sveriges ledande F1-förare kom man att minnas Ronnie Petersson som tidernas främsta förare, och 2011 tilldelas han, under Svenska Bilsportförbundets 75-årsjubelium, ett postumt med utmärkelsen ”Största Bilsportprestation genom tiderna”. Även sommaren 2017 kom filmen om Ronnie Petersson, med titeln ”Superswede” att ha premiär. Filmen registrerades av Henrik Jansson-Schweizer i form av en hyllning till den forna stjärnföraren. ”Ronnie var min generations Zlatan”, redogör regissören i en intervju med tidningen GP dagarna innan premiären.
Mika S och Mika H utgör Finlands storheter under 90-talet
Utöver dagens lysande stjärnor Kimi Räikkönen och Valtteri Bottas, har Finland även representerats av andra storartade Formel 1-förare. Både Mika Salo och Mika Häkkinen kom under 90-talet att briljera på F1-banorna runt om i världen, och även idag är dessa två uppskattade profiler inom sporten.
Mika Salo, som debuterade inom F1 för det japanska F1-stallet Lotus år 1994, kom redan efter debuten få en intressant start. Som en lysande förare, men utan vidare resultat, kom han att briljera som inhoppare för den legendariska stjärnföraren Michael Schumacher. Schumacher, som under 1999 Brittiska Grand Prix brutit benen, meddelade att han skulle bli borta under större delen av säsongen. Här kom Salo att tillfrågas som inhoppare och tillsammans med Eddie Irvine kom Salo under 6 race att köra som Ferraris andreförare.
Det var hos sin korta tid hos Ferrari som Salo skulle ha kammat hem sin första Formel 1 seger. Under sitt andra lopp för stallet låg han i en klar ledning. Det som tråkigt nog skedde var att Ferrariteamet beordrade Salo att lämna över ledningen till Irvine. Under denna tid var det Mika Häkkinen och Irvine som fightades om världsmästerskapstitel, och de totala poängen mellan de båda föraren kvar knappt märkbara. En vinst först Irvine skulle ha en betydande roll för säsongen, och surt som det var för Salo, tvingades han lämna över segern till sin tillfälliga lagkamrat.
Det blev ingen seger för Salo. Däremot kom Irvine, efter loppets podium ceremoni, att lämna över pokalen till Salo i form av visad uppskattning och tacksamhet för förarens lagspel. Dessvärre kammade Irvine inte hem VM-titeln det året, och när Michael Schumacher kom tillbaka efter rehabiliteringen var Salos tid hos Ferrari över.
2002 avlutade Mika Salo sin karriär som Formel 1-förare, men hans intresse för motorsporten slutade inte där. Istället kom han att briljera inom 24h Le Mans, där han 2008 och 2009 kammade hem 2 storartade GT2 titlar. Dessutom kom han, genom sina kontakter med Ferrari, att bli tillfrågad om en plats i utvecklingsprogrammet till Maserati MC12 GT racer.
Idag är Salo fortfarande mycket insatt i motorsporten. Bland annat driver han en uppskattad finsk TV-show, där han provkör olika sportbilar och recenserar dessa. Dessutom har även hans intresse för fart lockat andra marknader till olika typer av samarbeten. Bland annat kom han tidigare i år att ingå ett ambassadörssamarbete med den nordiska spelsajten Ninja Casino. Motiveringen till samarbetet var spelsajtens förkärlek för fart, som självklart stämde väl överens med hans egna.
Häkkinen skriver finsk F1-historia

Från Mika Salo till Mika Häkkinen. Häkkinen kom att få en mer lyckad karriär inom F1-karriär i jämförelse med Salo,
och det var med det brittiska stallet Lotus han gjorde sin debut år 1991. Med en något trög start i karriären slutade han som bäst på en 8:e plats tillsammans med Lotus, men 1993 kom han att signa kontakt med McLaren. Hos McLaren kom han sedan stanna till slutet av karriären, år 2001.
Det var med McLaren som han karriär tog ordentlig fart. Med sina snabba kval kom han runt om i världen att kallas för The Flying Finn. År 1998 kammade han hem sin första mästerskapstitel och som regerande världsmästare kom han sedan året efter att försvara titeln. Hans andra VM-titel resulterade i ny finsk F1-histora, då han blev den första finska förare att kamma hem två världsmästerskapstitlar inom Formel 1.
Sedan Häkkinen la med tävlandet har han varit mycket aktiv inom organisationer rörande alkoholmissbruk. Bland annat kom han 2006 att bli Global Responsible Drinking Ambassador hos det skotska whiskey märket Johnnie Walker, där han deltog i företagets kampanjer för ansvarsfullt drickande. Han kom även att leda kampanjen Join the Pact, som arbetade för att motverka Drunk & Drive.
År 2017 kom även F1-stall McLaren att meddela man nu plockar in Häkkinen i en ny roll hos McLaren-teamet. McLaren, som i fjolårets Formel 1 inte presterade som förväntat, står inför en allvarlig tid och samarbetat med Honda ser kritisk ut. Experter har kommit att spekulera kring anledningarna och även konstaterat bristen på kunniga motorsportsprofiler inom teamet. Genom att anställa den forna världsstjärnan som teamets ambassadör, hoppas man nu på att kunna förändra McLaren kommande framtid.
Kontaktuppgifter:
red@skanesport.se