Ny bra helg för Joel Eriksson
Det fotsätter att gå bra för Joel Eriksson. I helgen följde ha upp sin sensationella första DTM-seger med en stark sjätteplats när säsongen återupptogs på tyska Nürburgring.
Eriksson, som blev den näst yngste någonsin att vinna ett DTM-race senast på Misano för två veckor sedan, drygade ut sin poängskörd i årets mästerskap med åtta nya pinnar i det avslutande av helgens två heat i Eifelbergen.
Den 20-årige BMW-föraren startade loppet i fråga från tionde plats efter ett stenhårt kval, där han bara var fyra tiondelar från pole position och där hela det 18 man stora fältet skildes åt av mindre än en sekund runt Nürburgrings så kallade Sprint-slinga.
Eriksson behöll sin position i början av racet, men avancerade genom några riktigt snabba varv inför sitt depåstopp halvvägs genom tävlingen och slogs mot slutet med totalledande britten Gary Paffett (Mercedes) om femteplatsen.
Paffett gick vinnande ur just den duellen, men en sjätteplats i mål markerade ändå ett nytt bra resultat för Joel Eriksson – som slutade bara 7.8 sekunder efter segrande René Rast (Audi) i ett race som gick oavbrutet i full fart från start till mål.
Eriksson var främste rookie i racet, tredje bäste BMW-förare, och noterades för en personbästa varvtid som var snabbare än Rasts längst fram i täten. Alla fem framför Eriksson – Rast, Paul di Resta (Mercedes), Marco Wittmann (BMW), Bruno Spengler (BMW) och Paffett – har vunnit DTM-titeln minst en gång i sina karriärer.
– Det var en väldigt bra helg, framför allt det sista racet nu idag, säger Joel Eriksson i ett pressutskick.
– Farten var riktigt bra, i paritet med de bästa. Första stinten flöt på som planerat och jag lyckades ta hand om däcken som det var tänkt. Nyckeln var att få till några riktigt bra varv runt depåstoppet, vilket jag fick, och sedan gjorde grabbarna ett fantastiskt jobb i depån med det snabbaste stoppet i racet. Jag försökte svara upp mot Paffett under de sista varven, men kom inte riktigt tillräckligt nära för att sätta in en attack. Överlag en positiv helg och fler viktiga poäng på kontot.
Eriksson slutade på 12:e plats i helgens inledande race på lördagen. Även det loppet, liksom söndagens heat, vanns av regerande DTM-mästaren Rast.
Nästa DTM-deltävling – säsongens näst sista – avgörs på pittoreska Red Bull Ring om två veckor. Den österrikiska banan har historiskt utgjort mycket goda jaktmarker för Joel Eriksson, som bland annat vann dubbelt där i Formel 3-EM förra säsongen.
Foto: BMW Motorsport
RESULTAT (topp fem)
DTM | Deltävling 8
Nürburgring (Tyskland)
Race 1
1: René Rast (GER), Audi, 40 varv
2: Bruno Spengler (CAN), BMW, +0.862s
3: Gary Paffett (GBR), Mercedes, +6.862s
4: Timo Glock (GER), BMW, +7.277s
5: Marco Wittmann (GER), BMW, +10.048s
—
12: Joel Eriksson (SWE), BMW, +43.488s
Race 2
1: René Rast (GER), Audi, 40 varv
2: Paul di Resta (GBR), Mercedes, +2.739s
3: Marco Wittmann (GER), BMW, +3.439s
4: Bruno Spengler (CAN), BMW, +5.643s
5: Gary Paffett (GBR), Mercedes, +7.177s
—
6: Joel Eriksson (SWE), BMW, +7.862s
MÄSTERSKAPSTABELL (topp fem)
DTM | Efter 16/20 race
1: Gary Paffett (GBR), Mercedes, 206 p.
2: Paul di Resta (GBR), Mercedes, 204 p.
3: René Rast (GER), Audi, 149 p.
4: Edoardo Mortara (ITA), Mercedes, 138 p.
5: Marco Wittmann (GER), BMW, 137 p.
—
11: Joel Eriksson (SWE), BMW, 60 p.