MotorNyheter

Två motflytsfyllda race för Jimmy Eriksson

Jimmy Eriksson får ladda om till finalen. Han hade inte flytet med sig i säsongens näst sista deltävling för det tyska sportbilsmästerskapet ADAC GT Masters på tekniska Sachsenring.

Eriksson och förarkamraten Jonathan Judek, som delar en Lamborghini Huracán GT3 anmäld av Keke Rosbergs stall Team Rosberg, slutade på 22:a plats i det första av helgens två timslånga race och tvingades sedan bryta det andra redan på första varvet.

Race 1 avlöpte relativt odramatiskt för den svensk-tyska duon, med Judek på plats bakom ratten under den inledande stinten för att sedan lämna över till Eriksson under den andra halvan. Erikssons stint präglades av en svår position bland långsammare förare i nedre mittfältet, men under perioder i fri luft kunde skåningen ändå notera varvtider i paritet med dem i topp tio.

I söndagens Race 2 var det Erikssons tur att ta hand om starten; och det skulle komma att bli en riktigt bra sådan. Från 24:e startruta avancerade Eriksson hela vägen upp till 15:e plats in i första sväng, men i utgången nerför backen mot Kurva 2 uppstod tumult – där Eriksson blev ett av offren, påkörd bakifrån av en Porsche. Kollisionen slog sönder såväl kylare som hjulupphängning, och dagen kom till ett hastigt men mindre lustigt slut.

– En ganska tuff helg tyvärr, men det är bara att komma igen och sikta högre i finalen om två veckor. Sachsenring var inte den bästa banan för oss i Lamborghini-lägret och resultaten i kvalen begränsade oss en hel del. Jag tycker att vi genomförde det första racet så bra vi kunde med tanke på förutsättningarna, och i Race 2 gjorde jag en av mina bästa starter någonsin. Det var bara synd att vi inte fick någon utdelning för det, men det fanns absolut inget jag kunde göra. Vi kommer att göra allt vi kan för att avsluta den här säsongen så starkt som möjligt nere på Hockenheim, säger Jimmy Eriksson i ett pressutskick.

ADAC GT Masters-finalen avgörs alltså på Hockenheim-banan om två veckor, den 21-23 september.

Foto: Mattias Persson / Motorsport Publication

 

Relaterade artiklar

Back to top button
Close