IshockeyMalmö Redhawks

Redhawks satsar på ny teknik

Malmö Redhawks fortsätter ta steg in i den digitala världen och kombinerar hockeyunderhållning med att erbjuda sina fans nya unika digitala upplevelser i form av 360-film samt Virtual Reality (VR). Redhawks digitaliseringsresa sker tillsammans med Jayway, ett teknikföretag med spetskompetens inom ny teknik som VR och 360-film.

Under slutspelet 2018 bjöds Malmöpubliken på en unik upplevelse, i form av en 360-film, där användaren tas med på en pulshöjande resa genom loger och restauranger, till spelargången där spänningen hänger i luften, och slutligen genom pyrotekniken och ut på isen där fansens öronbedövande hejarop möter upp. Upplevelsen blev en omedelbar succé bland fansen, och ett tydligt kvitto på kraften i de digitala upplevelserna.
– Det var verkligen kul att höra besökarnas positiva reaktioner. Många har aldrig provat VR och 360-film innan och alla, unga som gamla, tyckte att upplevelsen var något utöver det vanliga. Givetvis är den virtuella upplevelse i sig häftig, men att även kunna ge våra fans en verklighetstrogen upplevelse av att skrinna ut med sina idoler genom rök och eld in på en kokande Malmö Arena är en exceptionell känsla, säger Jens Hemström, Affärsutvecklingschef på Malmö Redhawks.

Nu tar vi nästa steg, och i samband med hemmapremiären i SHL mot Färjestad lanserar Malmö Redhawks tillsammans Jayway en ny och återigen unik Virtual Reality upplevelse. Denna gången får fansen möjligheten att för en stund förflytta sig ut på isen i Malmö Arena och axla rollen som Redhawks målvakt.
– Inspirerade av feedback från fansen satte vi och Malmö Redhawks oss vid ritbordet. Snart insåg vi att vår sweetspot för nästa utvecklingssteg låg i att kombinera en spelupplevelse, Malmö Redhawks och Malmö Arena med Virtual Reality, säger Pär Sikö, Studio Lead på Jayway.
– Vi på Jayway älskar hockey och Malmö Redhawks och att få kunna ge alla andra fans en känsla av att få stå på isen i Arenan, dessutom med ett element av spänning och tävlan, var riktigt inspirerande, fortsätter Pär.

Inspirerade av ett otroligt givande samarbete är arbetet med nästa upplevelse redan igång. Denna gång erbjuds en kul och engagerande upplevelse i många olika miljöer med syftet att ytterligare stärka Redhawks position, speciellt bland de unga fansen.
– Samarbetet mellan Redhawks och Jayway har bara börjat, och även om vi är exalterade över det VR-spel vi nu lanserar så är det vi jobbar på inför framtiden om möjligt ännu mer spännande, avslutar Jens Hemström.

Relaterade artiklar

Back to top button
Close