Poängplats för Joel Eriksson i DTM-finalen
Debutsäsongen för Joel Eriksson i DTM-serien fick en snygg avslutning. I helgens stora final på Hockenheim-banan utanför Heidelberg körde han till sig en ny poängplats.
Eriksson fick en flygande start på helgen genom att toppa resultatlistan i den fria träningen på lördagsmorgonen, i ett pass som var signifikativt för DTM-seriens exceptionella konkurrenskraft: fem förare skildes åt av mindre än en tiondels sekund runt den 4.5 kilometer långa banan, och topp tre av osannolika tre tusendelar…
I det efterföljande första kvalet för helgen såg saker och ting också initialt bra ut för Eriksson, som placerade sin BMW på andra plats efter de första försöken. En felaktig balanskorrigering innebar dock att skåningen inte lyckades förbättra sig på den andra uppsättningen nya däck, och istället föll till 11:e plats – fyra tiondelar från pole.
I det första av finalhelgens två race var Eriksson sedan på god väg mot en poänggivande topp tio-placering, innan han dessvärre trycktes av banan av en konkurrent i samband med en säkerhetsbilsomstart i loppets slutskede. Istället fick han nöja sig med 15:e plats.
I Race 2 på söndagen – säsongens allra sista heat – fick Eriksson dock viss revansch genom att korsa mållinjen som nia och inkassera två stycken mästerskapspoäng.
Båda finalhelgens två heat vanns av Audi-föraren René Rast, medan Mercedes-veteranen Gary Paffett tog hem titeln.
– Jag hade kanske hoppats på lite mer den här helgen, särskilt efter att ha toppat den fria träningen, men vi fick inte riktigt utdelning för vår fart den här gången. Depåstoppen var lite för långsamma och timingen kanske inte helt perfekt, och i det här motståndet är det sådant som blir avgörande. Med det sagt så har det här varit en otroligt lärorik och positiv säsong för mig. Jag har utvecklats något enormt, och jag vill verkligen tacka BMW för den här möjligheten. Jag är nöjd med säsongen överlag och ser redan fram emot det som väntar framöver, säger Joel Eriksson i ett pressutskick.
Eriksson har under sin debutsäsong i ett av världens tuffaste racingmästerskap lyckats slå sig in i vinnarcirkeln vid ett tillfälle, när han tog målflagg först av alla vid deltävlingen i italienska Misano i augusti och samtidigt blev den näst yngste någonsin att vinna ett DTM-race.
Eriksson är den ende nykomlingen som tagit sig upp överst på pallen under 2018, och har därutöver kört in på poängplats i ytterligare åtta av de 20 race som ägt rum. Han slutar på 14:e plats i förarmästerskapet.
Foto: BMW
RESULTAT (topp fem)
DTM | Deltävling 10
Hockenheim (Tyskland)
Race 1
1: René Rast (GER), Audi, 34 varv
2: Robin Frijns (NED), Audi, +0.354s
3: Timo Glock (GER), BMW, +1.856s
4: Gary Paffett (GBR), Mercedes, +2.641s
5: Loic Duval (FRA), Audi, +5.136s
—
15: Joel Eriksson (SWE), BMW, +13.400s
Race 2
1: René Rast (GER), Audi, 36 varv
2: Marco Wittmann (GER), BMW, +3.786s
3: Gary Paffett (GBR), Mercedes, +15.838s
4: Nico Müller (SUI), Audi, +17.241s
5: Robin Frijns (NED), Audi, +18.942s
—
9: Joel Eriksson (SWE), BMW, +28.683s
MÄSTERSKAPSTABELL (topp fem)
DTM | Efter 20/20 race
1: Gary Paffett (GBR), Mercedes, 255 p.
2: René Rast (GER), Audi, 251 p.
3: Paul di Resta (GBR), Mercedes, 233 p.
4: Marco Wittmann (GER), BMW, 164 p.
5: Timo Glock (GER), BMW, 144 p.
—
14: Joel Eriksson (SWE), BMW, 72 p.