Joel Eriksson kör Formel 3-VM i Macau
Joel Eriksson kommer att göra en tillfällig formelbilscomeback när han ställer upp i Formel 3-VM vid Macau Grand Prix, Kina.
Det gör han nästa månad, fylld av revanschlust ett år efter att ha tvingats bryta det berömda gatloppet från ledarposition. Eriksson – till vardags fabriksförare för BMW i tyska DTM – återvänder till den beryktade stadsbanan i Macau efter två tidigare starter, och återförenas med sitt förra stall Team Motopark när 2018 års upplaga av världens största juniorrace äger rum den 15-18 november.
– Macau Grand Prix är helt enkelt det mest unika evenemanget i racing, och jag är extremt laddad inför den här chansen att komma tillbaka dit en tredje gång tillsammans med gänget i Team Motopark. Det är den bästa banan i världen och att få attackera den fullt ut i en Formel 3-bil, och bokstavligt talat kasta sig fram mellan murarna, är obeskrivligt. Jag vill tacka teamet för den här möjligheten och även BMW för att de låter mig göra detta, säger Joel Eriksson i ett pressutskick.
20-årige Eriksson kvalade in på pole position i den kinesiska casinometropolen förra året, och var också initialt i ledning i söndagens stora final när han frustrerande nog blev påkörd av en konkurrent och tvingades bryta.
Fjolårets race i Macau är alltjämt det senaste som Joel Eriksson gjort i formelbilssammanhang. Tomelilla-sonen har under 2018 fokuserat uteslutande på sin debutsäsong i touring car-serien DTM, där han också lyckats vinna ett lopp – som den näst yngste genom tiderna.
– Jag har ouppklarade affärer i Macau och jag återvänder för att avsluta dem. Bilen var fantastisk förra året och jag kände verkligen att vi skulle ha vunnit det racet på ren fart, men det är precis det som gör Macau så speciellt: det räcker inte alltid. Man måste ha turen på sin sida. Det blir lite annorlunda den här gången eftersom jag inte tävlat i Formel 3 under säsongen, och jag inser hur tufft det kommer bli. Jag hoppas ändå kunna slåss om segern och det blir underbart att komma tillbaka!
F3-tävlingen i Macau har arrangerats årligen sedan 1983 och attraherar alltid de bästa förarna från diverse olika internationella racingserier. Den stora majoriteten av dagens F1-förare – däribland Lewis Hamilton, Sebastian Vettel, Max Verstappen och Charles Leclerc – har tävlat i Macau.
Totalt är 28 bilar anmälda till årets sammandrabbning. Bland dem som kommer till start märks bland andra den nykrönte europamästaren i Formel 3, Mick Schumacher (son till Michael Schumacher, som vann i Macau 1990). F3-VM i Macau är helt fristående och ingår således inte i något ordinarie mästerskap; här är det vinna eller försvinna som gäller.
Team Motopark kommer att mönstra fem bilar i det VM-klassade loppet utanför Hong Kong, medFerdinand Habsburg (AUT), Juri Vips (EST), Marino Sato (JPN) och fjolårsvinnaren Dan Ticktum (GBR) som stallkamrater till Eriksson.
– Vi är väldigt glada att ha Joel tillbaka hos oss i Macau. Han var den snabbaste föraren på banan i fjol och vi är alla spända på att se hur han lyckas återanpassa sig till F3-bilen efter ett helt år på annat håll. Joel är dock inte vilken förare som helst och det är precis det som gör att vi trots förutsättningarna hyser stora förhoppningar om att slåss om segern. Joel är en del av Motopark-familjen och det är skönt att ha honom tillbaka, säger teamchefen Timo Rumpfkeil i pressutskicket.
Joel Eriksson tog silver i europamästerskapet för Formel 3 2017, vilket banade väg för hans efterföljande avancemang till DTM som BMW:s yngste fabriksanställda förare. Eriksson vann också klassiska Masters of F3 på holländska Zandvoort – liksom Macau ett mycket prestigefyllt storlopp – 2016.
Foto: Mattias Persson / Motorsport Publication