Hockey i skåne, SHL och odds efter nyår
Ett av Europas och nordens största spel- och bettingbolag meddelade för ett tag sedan, att de kommer ta över bucklan för sponsoravtalet med den Svenska Hockeyligan – SHL. Avtalet gäller inför nästkommande säsong och det har spekulerats mycket vad Betsson, som är den nya huvudsponsorn, kommer att tillföra. En sak är säker; Betsson kommer vara exklusiv sportspelspartner till SHL. Vi tänkte gå igenom vad detta betyder för Sveriges bettingslandskap och för dig som spelare.
Betsson strävar efter att vara en engagerad partner
Betsson, som har sin nuvarande licens på Malta via Malta Gaming Commission, var ett av de första spelbolagen att berätta om sin storsatsning i Sverige i och med att spelmonopolet hävs. De har sagt via sitt pressmeddelande att avtalet har konstruerats så att Betsson blir huvudsponsor för SHL. Detta medför att detta blir bolagets största satsning i idrottssverige. Peter Zäll som är strategichef för spelbolaget är mycket stol över satsningen och medger att de har stora planer.
Grunden i partnerskapet är att de vill utveckla den svenska hockeyn. Det ekonomiska flödet till de 14 klubbarna i SHL kommer att göra mycket. Enligt Peter Zäll vill de vara den mest engagerade partnern till svensk hockey någonsin.
Den nya spellagen kommer med för- nackdelar
Den första januari 2019 hävs alltså spelmonopolet och den svenska spelmarknaden kommer få in många nya utländska aktörer. För den svensk idrott innebär detta massor med fördelar eftersom de kommer finnas mängder med nya möjliga sponsorer. Alla sporter i Sverige kommer troligtvis få ta del av kakan och det kommer framförallt att komma in miljarder i skattepengar till den svenska staten. Pengar som hittills stannat kvar utomlands, trots att flera nätcasinon har varit öppna för svenska spelare. Både sportsbetting och casinospelande har blivit mycket vanligt i Sverige. Du har kanske märkt att det poppar upp reklam på TV om nya casinon och odds sidor vid varje reklampaus. Men, nu kommer det bli ändring på det. Nya regler om hur spelbolag får marknadsföra sig till svenska spelare kommer införas och stort fokus kommer läggas på ansvarsfullt spelande. Till exempel kommer spelbolag enbart få erbjuda en välkomstbonus eller oddsbonus till nya spelare. Troligtvis är detta för att minska på den aggressiva marknadsföringen som en del spelbolag hittills har använts sig av för att locka både nya, som gamla spelare att sätta in en slant och spela för. Det kan kanske låta lite tråkigt att bara kunna få sig en bonus en enda gång och inte kunna ta del av tre till fyra insättningsbonusar, men vi får hoppas att det för någonting gott med sig.
Den Svenska Hockeyligan är hoppfull inför det nya samarbetet
Efter som Betsson är en stor aktör både i Norden och Internationellt hoppas den SHL att intresset för svensk hockey kommer att öka. Detta tillsammans med ny utveckling och nya möjligheter tack vare det nya pengaflödet, kommer SHL att få en rejäl skjuts och kännedom på den internationella hockeyscenen. Vi har redan flera spelare i NHL men visst vore det fint om andra länder började engagera sig mer i svensk hockey och på så vis finna fler svenska talanger. Spelbolaget Betsson kommer också att engagera sig extra i spelarna som vill satsa pengar på SHL. De säger att de kommer erbjuda de bästa oddsen, kunna lyssna på specialgjorda podcasts av spelbolaget med personer kunniga inom sporten, samt få chansen att delta i spelarträffar och vinna biljetter till matcherna som spelas. Jörgen Lindgren som är SHL:s VD säger att Betsson är en trygg partner och att de kommer att komplettera varandras mål
2019 kommer bli ett spännande år för svensk hockey men även för spelbranschen i sin helhet.
Kontaktuppgifter:
Christoffer.ekmark@skanesport.se