NordicBet

Reglerad spelmarknad kan ge mer pengar till föreningslivet

Från och med 2019 regleras den svenska spelmarknaden.
Det kommer att gynna det svenska föreningslivet, menar Thomas Rydberg, key affiliate manager på Betssongroup.

Thomas Rydberg är född i Malmö och uppvuxen i Höllviken – och Bryssel. En livstörstande och otålig ande i honom valde den snabba vägen ut i arbetslivet.
– Jag har ingen färdig examen utan var en av dem som ville direkt ut i arbetslivet efter att ha gjort lumpen och varit ute och rest. Först jobbade jag som telefonförsäljare. Sedan fick jag nys om ett bilsäljarjobb på Bilpartner på Jägersro. Så jag åkte ut på chans och presenterade mig. Först tyckte de att jag som 22-åring var för ung, men de tyckte också att det var roligt att jag bara kom in sådär och frågade efter chefen – så de gav mig en chans och jag blev bilförsäljare – och sålde Saab och Opel.
37-årige Rydberg har samlat på sig en hel del erfarenhet i flera olika sammanhang.
– Jag har haft rätt många jobb. Steget från sälj till marknadsföring skedde för fem-sex år sedan när jag började på Apsis som jobbar med digital kommunikation. I min roll då kom jag i kontakt med väldigt många olika branscher, bland annat spelbolag på Malta.
Har det präglat dig? Otåligheten?
– Ja, så har det varit. Jag har alltid fått resa mycket och som 15-åring fick jag smak på Europa när familjen flyttade till Bryssel. Pappa jobbade som tjänsteman på fiskedepartemantet inom EU.

Många i spelbolagsbransachen värvas för att de är väldigt drivna – andra branscher rekryterar mer strikt utifrån utbildning?
– Jag förstår vad du menar med drivet, Det krävs just driv här och man måste våga nya saker och gilla förändringar. Sedan har jag ett enormt sportintresse, i synnerhet fotboll, och det hjälper ju.
Har du lirat själv?
– Ja, i Höllvikens GIF som det hette då. Vi 81.or var helt ok – men jag var mest en stabil bänkspelare. Min största merit, som så många andra i min ålder, är att jag mött Zlatan Ibrahimovic. Som 14-15 åring spelade jag högerback mot Zlatan och främst Tony Flygare.

Hur tar man sig in på ett spelbolag utan utbildning?
– Min erfarenhet inom sälj och marknadsföring har gjort att mitt cv innehåller meriter som passar in i branschen. Men det som gjorde att jag fick in en fot är att spelbranschen ofta tar in yngre människor. Och jag är lite äldre än snittet, så jag kan bidra med erfarenhet.En del på spelbolagen jobbar sig uppåt. De kommer till Malta tidigt för att jobba på supporten, visa framfötterna där och klättra uppåt. Samtidigt ser vi också en trend i vilket de tar in experter inom ett visst område från andra branscher, dvs de saknar kunskap om spel, men kunniga och erfarna inom sin disciplin.
Beskriv din roll hos Betsson Group?
– Jag är key affiliate manager för Sverige. Jag har hand om våra samarbetspartners som driver hemsidor, facebooksidor och så och där vi har exponering eller samarbeten. Det är allt från att göra själva affären, men också se till att content håller rätt nivå och att allt fungerar.
Varför är det viktigt att inte bara lägga ner en massa pengar på annonser och reklam – utan istället jobba mer med content och synas nära själva sporten, som nu när Betsson sponsrar SHL?
– Jag tror det finns flera anledningar. Det har kommit så många aktörer att alla kan köpa banners och annonsutrymme. Betsson är ett företag som vill vara nära själva sporten. Då kommer vi närmre de som verkligen gillar sporten.

Thomas har varit i branschen sedan i juli.
Vilka är dina första intryck från den här arbetsmiljön?
– Det går väldigt snabbt. Det kommer nya grejer varje dag. Framför allt var det roligare än jag förväntat mig. Det är väldigt mycket frågetecken inför den nya spellicensen som träder i kraft vid årsskiftet så dagligen sitter vi och pratar om hur vi ska agera i olika frågor.
Från 2019 får ni konkurrera med ett 80-tal andra brands. Hur förbereder ni er marknadsgrupp – eftersom det råder stora oklarheter kring vad ni får och inte får göra?
– Vissa direktiv vet vi exakt hur det kommer att fungera, som det här med bank-id och att bonusar regleras. Andra saker är mer osäkra. Men här tycker jag Betsson ligger i framkant och har många fördelar genom att vi redan idag lever efter de nya riktlinjerna. Omställningen blir därmed blir mindre för oss än för många andra aktörer. Vi ska komma ihåg att Betsson group redan har 11 lokala licenser och vi längtat efter detta i närmare 20 år. ,
Har spelarna blivit bortskämda med bonusar som gjort att det valsat runt vilt mellan alla olika spelbolag för att ta del av alla registreringsbonusar?
– Ja bonusar regleras, vilket kanske kan påverka lojaliteten hos kunderna. Här är det viktigt för oss att erbjuda långsiktighet, det kan vara alltifrån bra kundservice, till att vi är med och sponsrar svensk idrott. Betsson har idag redan mycket lojala kunder och trots att det blir många konkurrenter så blir det färre än vi har idag. Framåt spelar vi alla på samma spelplan med samma villkor.
Betsson Group är en av de största aktörerna på spelmarknaden. Vilka andra varumärken har ni?
– I Sverige är det Betsson, Betsafe, Nordicbet, som alla är stora på sportsbetting och casinos. Sedan har vi Sverigeautomaten som är ett renodlat casino.

Förändras acceptansen för spelbranschen när de här stora bolagen kliver in och investerar i sporten – på den plats där Svenska Spel annars haft en “given” plats i många år?
Att fler aktörer kan vara med och sponsra svensk idrott ser vi som något positivt. Konkurrens är bra och tidigare har förbund och föreningar varit bakbundna av att endast tala till en aktör. Betsson har exempelvis nyligen skrivit avtal med Svenska Hockeyligan (SHL). Avtalet är Betssons största satsning inom svensk idrott hittills och ett led i bolagets strategi inför omregleringen januari 2019. Vidare kommer Svenska Spel och ATG börja erbjuda online kasino och därmed bidra till legitimera den kategorin. Så JA över tid kommer nog acceptansen öka.

– Betsson har länge haft åsikten att de får bedriva spel i Sverige och licenseringen ett kvitto på att vi bör få finnas. Nu när vi får marknadsföra oss på liknande villkor som just Svenska Spel förändras nog förståelse, acceptansen och inblicken i hur vi jobbar. Historiskt sett, när vi fått operera på undantagstillstånd via Malta, så tror jag att många kanske ställt sig lite frågande till spelbolagsbranschen. SHL-sponsorskapet är ett bra exempel på att vi ger mycket tillbaka till svensk hockey.

Vad ser du för framtidsutsikter för mindre förbund och ligor att samarbeta med andra licenserade spelbolag? Kan det stärka den svensk idrottsrörelsen?
– Det tror jag definitivt. För vår del är NordicBet starkt förknippat med lokal sport på lägre nivå. Där tycker vi att det är intressant att arbeta mot den lokala sporten och vi kommer att undersöka möjligheterna där i framtiden.
Men rent krasst, kommer fler föreningar att få del av mer pengar när licenseringen träder i kraft?
– Det tror jag. Att konkurrensutsätta en bransch är positivt. Kvalitén blir bättre och Svenska Spel som haft ett monopol har kunnat styra väldigt mycket av villkoren.
Vilka idrotter och ligor kan vara aktuella för er att sponsra? SHL är taget… Allsvenskan är taget…
– Jag tror att det finns en enorm kraft i föreningslivet och skulle inte se några hinder att gå in med sponsorskap i lägre divisioner både i fotboll och handboll. Damidrott överlag är intressant för oss.

Den nya typen av licenserade spelbolag är bra på att hitta annorlunda lösningar. Ligor döps efter bolag och så vidare. Tilltalar det arbetssättet dig?
– Det beror på liga och sport tycker jag. Man måste alltid hitta och undersöka den bästa lösningen tillsammans med föreningen/ligan etc. Vad gagnar sporten mest?. Supporten i mig skulle t.ex inte gilla ett namnbyte av Allsvenskan. Men kanske finns det andra ligor eller lösningar som gynnar just sporten mer rent finansiellt vid närmare samarbeten som tex namnbyte. 51-procentregeln tycker jag är guld värd. Jag är själv medlem i Malmö FF och sådant är otroligt viktigt för svensk idrott att bevara. Spelbolagen kan absolut stärka svenskt föreningsliv, men det måste ske på rätt villkor på alla inblandade, avslutar Rydberg.

Close
Close