MotorNyheter

Joel Eriksson fortsätter att köra i DTM – kontraktet påskrivet

Joel Eriksson är klar för sin andra säsong i DTM – Deutsche Tourenwagen Masters – och kommer att fortsätta tävla som fabriksförare för BMW i det konkurrenskraftiga touring car-mästerskapet under 2019.

Det förnyade förtroendet i DTM kommer efter en debutsäsong då han bland annat lyckades vinna ett race, i italienska Misano, och därmed vid 20 års ålder blev den näst yngste segraren i mästerskapets historia.

– Jag är väldigt glad att få fortsätta representera BMW i DTM nästa säsong. Jag har lärt mig otroligt mycket både på och utanför banan i år och man kan konstatera att konkurrensen i DTM är absolut stenhård. Det är extremt utvecklande och kräver att man lär sig från grunden. Med ett års erfarenhet i bagaget hoppas jag förstås att jag kan ta nästa steg och regelbundet vara med och utmana i toppen, säger Joel Eriksson i ett pressutskick.

BMW kommer, liksom 2018, att mönstra sex bilar i DTM under nästa säsong. Fem av förarna – Eriksson, Marco Wittmann (GER), Philipp Eng (AUT), Timo Glock (GER) och Bruno Spengler (CAN) – offentliggjordes i samband med BMW:s årliga julfest i München på fredagskvällen. Beslut om vem som ska köra den sjätte bilen tas nästa vecka.

DTM går under 2019 in i en ny era, där bland annat nya tvåliters turbomotorer (620 hk) införs och en gemensam teknisk plattform byggs upp tillsammans med det snarlika japanska Super GT-mästerskapet. Planen är dessutom att genomföra två deltävlingar tillsammans med Super GT; en i Japan och en i Tyskland.

Det är också klart att Aston Martin kliver in i mästerskapet nästa år, som ersättare för Mercedes-Benz, medan Audi liksom BMW fortsätter precis som vanligt.

2019 års DTM-kalender omfattar totalt nio deltävlingar, med traditionsenlig premiär på Hockenheim-banan i södra Tyskland första helgen i maj.

Foto: BMW

 

Relaterade artiklar

Back to top button
Close