ICA Maxi-läktaren – ett långsiktigt familjeprojekt hos Redhawks
Allt fler går på Malmö Redhawks matcher och det långsiktiga arbetet med att bygga en större supporterbas har intensifierats.
ICA Maxi:s familjeläktare är ett centralt projekt i den utvecklingen.
– Ska vi få folk att älska hockey – och i synnerhet Redhawks – är det viktigt att bygga intresse från tidigare ålder. Det bästa sättet att göra det är att skapa bra förutsättningar för familjerna, säger Marcus Larsson, marknadschef i klubben.
Att SHL-klubbarna har särskilda familjeläktare är ingenting nytt. I Malmö Redhawks fall har konceptet utvecklats med samarbetspartnern ICA Maxi – som själva varit drivande i frågan.
– Idén till en ICA Maxi-läktare kom från dem själva. De är ett stort och tydligt varumärke i Malmö som ville göra någonting mer än traditionell sponsring. De ville hjälpa oss att dra fler familjer till Malmö Arena och kom med idén till oss. Vi har alltid haft en familjeläktare, men kan vi samarbeta med andra stora företag så skapar det synergier.
Hur utvecklades familjeläktaren med ICA Maxi?
– Familjeläktaren var någonting vi ville profilera mer och nu erbjuder vi entrépriset 150 kronor för vuxna och 50 kronor för barn 50. Vi kan göra läktaren större eller mindre beroende på vilken match det handlar om och ICA Maxi har många barnfamiljer och de hjälper oss att marknadsföra det.
Effekten?
– Man kan säga att vår familjeläktare snittade runt 200 personer ifjor, men i år har det ökat med cirka 50 procent. På grund av de dåliga resultaten under 10-15 år, innan det sportsliga nu blivit betydligt bättre de 3-4 senaste åren, så har vi tappat en hel generation som normalt sett går på sådana här arrangemang. För oss är projektet långsiktigt och ett sätt att skapa ett evenemang där barn kan göra något tillsammans med sina föräldrar – för inte en så dyr peng. Maskoten är där och leker med ungarna, ibland delas det ut presenter och vi filmar mycket. Det är där vi breddar vår ”familj”.
ICA Maxi-läktaren har startats upp i liten skala och byggts på efterhand. Klubben har kört detta i nio matcher nu och signalerna är som sagt positiva.
– En av de största riskerna för alla klubbar är att ha för höga ambitioner i liknande projekt, där vardagen har en tendens att tar ner idéer på jorden. Därför började vi med en skala vi kan hantera. ICA Maxi utvecklar konceptet efterhand och kommer att ge sina familjer ännu bättre erbjudanden och ännu bättre priser.
Publikutvecklingen hos Redhawks är generellt positiv.
– Förra säsongen hade vi ett publiksnitt på cirka 6400. Nu elva omgångar in ligger vi på 6900. Dessutom har vi bara spelat ett Skånederby och det vankas toppmatcher mot Luleå den 21:a december och annandagsmatchen mot Linköping. Holidayhockey har blivit allt mer populärt.
Marcus Larsson fortsätter:
– För två år sedan gjorde vi intervjuer med våra besökare och det visade sig att många hänvisar sitt hockeyintresse till sina barndomsupplevelser. Ska vi få folk att älska hockey – och Redhawks – är det viktigt att bygga intresse från tidigare ålder. Det bästa sättet att göra det är att skapa bra förutsättningar för familjerna. ICA Maxis familjeläktare är därför väldig för oss – det är där vi bygger kultur och en supporterbas med långsiktighet.
Går konceptet att utveckla mer?
– Naturligtvis. I framtiden ser vi på möjligheter att baka in mat och dryck och kanske någon souvenir – där man vet exakt vad det kostar och vad som ingår och hur lång tid det tar. Detta är viktiga faktorer för dagens familjer – att veta detta när de ska göra något tillsammans.
Kontaktuppgifter:
Christoffer.ekmark@skanesport.se