Svenska Kindred Group växer så det knakar
Svenska Kindred Group ökar sin tillväxt för femte året i rad. Kindred Group (tidigare Unibet Group) är ett företag i online-spelbranschen. Varumärken hos Kindered är bland andra Maria Casino, Bingo.com och Unibet för sports betting. Företaget har sedan 2013 fördubblat sin omsättning och frågan är om inte årets siffror kan sluta i en tredubbling. Det tredje kvartalet för 2018 innebar fantastiska siffror på över 230 brittiska pund, motsvarande ungefär 2,5 miljarder svenska kronor.
Även vinsten efter skatt ökade med 23,4 % till ungefär 400 miljoner kronor. Sedan 30 november har också Kindered fått en spellicens i Sverige, vilken tilldelats av Lotteriinspektionen efter omfattande ansökningar. Pressmeddelandet i samband med godkännandet visar att de i framtiden kommer att synas mer i Sverige, till exempel som sponsor.
Fotbolls-VM en del av framgångsreceptet
Tittar man på siffrorna från Kindereds Q3 rapport, det vill säga rapport från tredje kvartalet, kan man också se att andelen aktiva spelare ökade med hela 25 procent, till 1,5 miljoner stycken. En stor del av hemligheten ligger i årets fotbolls-VM. Många ville vara med och få marknadsandelar av sports bettingen som ägde rum, men få hade den ekonomiska kapaciteten att göra så mycket reklam som Kindered. Man lade ner stora summor för att få spelarna att välja just deras bettingsidor. Och det lyckades. Jämför man siffrorna från 2014 med årets siffror kan man se att antalet bets gick upp från 21,2 miljoner till 44,9 miljoner. Det är en ökning med hela 112 % mellan de två VM-turneringarna.
Minns du hur reklamkampanjen var utformad i Sverige? I centrum var Glenn Hysén som i sex filmer för Unibet visade upp sin privata vardag. Självklart inte utan att nämna Unibet och dess erbjudande till alla som ville betta inför VM. Ute i Europa var det Drogba och Cissi som frontade reklamoffensiven från Kindered. För hela VM 2018 blev vinsten 295 miljoner brittiska pund. Det är ungefär 3,2 miljarder svenska kronor och det innebär en tillväxt i omsättningen på 163 %. Tittar man till var Kindered har vuxit rent geografiskt ligger de nordiska länderna på 8 procents tillväxt medan övriga Västeuropa istället växer med hela 29 %. Mycket positivt eftersom den senare är en betydligt större marknad i sammanhanget.
Kindereds utbud i Sverige
Kindred Group driver några av de mest framgångsrika casinona på den svenska marknaden. Läs mer om dem genom att besöka denna sida. Till exempel har man köpt upp Maria Casino och i portföljen finns även Bingo.com. Varumärkena har alla en seriös och pålitlig känsla som gör att spelarna lockas till att välja att spela just hos dessa casinos, tillsammans med det breda utbudet förstås. Tittar man till vilka tjänster som har störst vinst är spel och casino en av de tre största. Live-betting genererar även det mycket pengar tillsammans med den betting som sker innan en match. De båda typerna av betting genererar tillsammans större vinst än casino och spel. Poker utgör endast en liten andel av inkomsten men är ändå ett måste i portföljen.
Unibet som är Kindereds främsta sports betting-sida har funnits länge och har ett väldigt brett utbud. Här kan du förutom att betta även spela casino och poker. Dessutom vill Unibet vara spelarens bästa källa till information om sina favoritlag och sporter. De vill ge spelaren tillräcklig kunskap för att känna att de kan göra kloka bets. Två gånger har Unibet blivit utsedda till Europas bästa bettinghemsida och det i hård konkurrens. De flesta anser att Unibet har det som krävs för att på allvar utmana andra stora aktörer inom sports betting som Coral och William Hill. Positiva omdömen får också deras utbud, höga odds och för deras förmåga att ge kundservice under tiden du spelar hos dem.
Framtiden för Kindered
Kindered vill naturligtvis fortsätta växa och har stora planer för detta, bland annat genom expansion. I Europa sker fortsatt marknadsföring och de följer också lagstiftningen noga. Till exempel i Italien kommer från slutet av juni 2019 ett förbud mot reklam för spel. Kindered vill gärna ta marknadsandelar i USA och planerar därför att under 2019 erbjuda sina tjänster i ytterligare sju delstater. De kommer med all sannolikhet att fortsätta i spelbranschen och har nyligen släppt ett inlägg på sin hemsida där de undrar om bonusen är död. I Danmark provar man ett system där man på grund av regulatoriska krav istället för bonus, ger kunderna 10 % tillbaka i kontanter på sina förluster. Man experimenterar också med teknik för att spelarna ska kunna använda röststyrd betting.
Kontaktuppgifter:
Christoffer.ekmark@skanesport.se