Nyheter

SolidSports vd: “Spännande med svenskt bolag i täten”

Fem stora cuper. Sanslösa 6 433 livesändningar – på bara tio dagar.

SolidSports satsning på Storvretacupen (innebandy), Lundaspelen (handboll och basket) och ST Cupen (futsal) är ett rejält kliv för utvecklingen av livestreaming i världen.

– Det känns otroligt spännande att ett svenskt bolag ligger i täten när det kommer till att livestreama de större sporteventen, säger vd Tobias Thalbäck.

Det första stora cupsamarbetet skedde under Storvretacupen, världens största innebandycup, 2016. Då livesände SolidSport 1 369 matcher, bara för att överträffa den siffran året därpå med 1 953.

Något som ses som ett inofficiellt världsrekord.

Det lyckosamma partnerskapet med Storvreta IBK har lockat fler av de stora svenska cuperna att söka samarbete med SolidSport, och dit kan i dag räknas Lundaspelen (handboll och basket) Gothia Cup (fotboll och innebandy) och SverigeCupen (handboll).

Under jul och nyårshelgerna är det fyra cuper som spelas och SolidSports förberedelser inför den utmaningen har varit omfattande.

Sammanlagt är det hisnande 6 433 matcher som nu livesänds i StorvretacupenLundaspelen(handboll och basket), Gothia Cup (innebandy) och ST Cupen.

Det motsvarar ungefär 25 allsvenska säsonger i fotboll, men på bara tio dagar.

– Det har varit en intressant men också mycket komplex uppgift för vårt fantastiska utvecklingsteam. Det här är ett utvecklingsarbete som egentligen har pågått under tio års tid, och vi har jobbat väldigt hårt med att kunna hantera den otroliga mängd av sändningar som vi nu ser på vår plattform, säger utvecklingsansvarige Mathias Stjernström.

SolidSport har bland annat byggt en digital helhetslösning för Storvretacupen, utvecklat både en applikation för rapportering av matchinformation samt en applikation för tittarna.

Allt för att göra upplevelsen enkel för partners och tittare.

– Resultatet är så här långt mycket tillfredsställande. Det är klart, att med drygt sextusen sändningar så kommer det ske en malör här eller där, men det är en försvinnande liten siffra bland de positiva reaktioner vi fått från cuparrangörer och användare, säger vd Tobias Thalbäck.

– Ödmjukt slår vi oss lite för bröstet i dag, det känns otroligt spännande att ett svenskt bolag ligger i täten när det kommer till att livestreama de större sporteventen.

Relaterade artiklar

Back to top button
Close